مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

تجزیه و تحلیل تخصصی صنعت موتورسیکلت ایران توسط مدیر کویر موتور

به گزارش موتورسیکلت نیوز، در شماره جدید (پاییز 1399) نشریه صنعت موتورسیکلت دکتر مجید رضایی مدیر کویر موتور به تجزیه و تحلیل این صنعت پرداخته است که در ادامه قسمت‌هایی از آن را می‌خوانید:

شماره 7 نشریه صنعت موتورسیکلت (پاییز 1399)

دکتر رضایی گفت: در نمودار شماره1، تعداد مدل‌های موتورسیکلت که در کل کشور تاییدیه نوع از سازمان ملی استاندارد ایران دریافت کرده‌ و موفق به اخذ پلاک از پلیس راهور شده‌اند را ملاحظه می‌کنید که رنگ نارنجی مربوط به محصولات بنزینی، سبز برقی و مشکی تعداد کل است.

نمودار1

وی افزود: نمودار شماره 2 نیز مربوط به سهم محصولات اسکوتر است که بسیار نوید خوبی را می‌رساند. زیرا، شاهد رشد چشمگیر اسکوترها هستیم. این اتفاق یعنی یک بازر جدید نسبت به قبل ایجاد شده است. به‌عبارتی این دسته از افراد را می‌توان جزو ماشین‌سوارها دانست که بنا به‌دلایل بالا، باعث شده است که مردم از راندن خودرو به موتورسواری روی بیاورند.

نمودار2

دکتر رضایی عنوان کرد: در نمودار شماره 3، سهم کاب‌ها را مشاهده می‌کنید که به خاطر ورود اسکوترها کاهش پیدا کردند. اگر به دو نمودار بالا توجه کنیم در مجموع حدود 33 درصد از بازار مربوط به اسکوترها و کاب‌ها است که به همان دلیل که عرض شد اتفاق مبارکی است.

نمودار3

در نمودار شماره 4، سهم بازار محصولات برقی را مشاهده می‌کنید که در سال 1399 کاهش پیدا کرده است و دلیل آن اجباری بودن گواهینامه رانندگی برای این دسته از محصولات است که تقریبا از 2سال پیش از سمت پلیس راهور اجرایی شد و این موضوع باعث شد افرادی که تمایل به استفاده از این محصولات را دارند از استفاده موتورسیکلت برقی صرفه‌نظر کنند. اگر روند گواهینامه می‌توانست تغییراتی را داشته باشد و یا مانند قوانین اتحادیه اروپا با حجم و سرعت خاصی با گواهینامه خودرو معادل‌سازی می‌شد، قطعا رشد بسیار بالایی را در استفاده از این محصولات شاهد بودیم. به هر حال تاثیر این موضوع عالی خواهد بود. زیرا، به ازای هر موتورسیکلت برقی که تولید می‌شود فقط یک موتورسیکلت بنزینی از چرخه حمل‌ونقل خارج نمی‌شود. بلکه یک خودرو از چرخه ترافیک خارج می‌شود و ما مصرف بنزین صدی 15 را یکدفعه به صفر می‌رسانیم. چون کسی که موتورسوار است، سراغ موتورسیکلت برقی نمی‌آید. بلکه خودروسوار سراغ این دسته از محصولات می‌آید.

نمودار4

دکتر مجید رضایى مدیریت کویر موتور اظهار کرد: صنعت موتورسیکلت ایران در سال‌های 1386 تا 1395 به‌طور میانگین سالانه ۶۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت تولید داشته که این تعداد در سال 1396 به یکصد و پنجاه و سه هزار و 119دستگاه، در سال 1397 به یکصد و شصت و شش هزار و 449 دستگاه و در سال 1398 به یکصد و شانزده هزار و 782 دستگاه تعدیل پیدا کرد. شایان ذکر است که تولید تعداد ۷۰ هزار دستگاه موتورسیکلت با استاندارد یورو۳ در سال 1397 به علت اتمام مهلت قانونی شماره‌گذاری این دسته از محصولات بود که در واقع مازاد تولید موتورسیکلت‌ها محسوب می‌شود. نکته مهم این است که ارگان‌های دولتی علت این کاهش آمار در صنعت موتورسیکلت را تولید چند برابری موتورسیکلت‌های کاربراتوری در سال 1395 تلقی می‌کنند که این یک تصور اشتباه است. زیرا، تولید ۷۳۶ هزار دستگاه موتورسیکلت در سال 1395 یعنی ما تنها ۱۱۶هزار دستگاه مازاد تولید نسبت به میانگین تولید ۱۰ سال قبل از سال 1395 داشته‌ایم.

وی گفت: در سال 1399 نیز طی شش ماهه اول تعداد 115.460 دستگاه تولید شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این رقم به 170 هزار دستگاه برسد.

سال 1396 1397 1398 1399 جمع کل
تعداد تولید 153,119 166,449 116,782 170,000 606,350
میانگین 10 سال 620,000 620,000 620,000 620,000 2,480,000
کاهش تولید -466,881 -453,551 -503,218 -450,000 -1,873,650

 رضایی افزود: همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید صنعت موتورسیکلت ایران در مجموع طی چهار سال نسبت به میانگین سالانه620 هزار دستگاهی ده ساله 1395-1386 تعداد یک میلیون و هشتصد و هفتاد و سه هزار و 650 دستگاه کاهش تولید داشته است.

نمودار5

مدیر کویر موتور گفت: تا زمستان سال گذشته گمان بر این بود که این خلاء کسری تولید دو ساله بتواند در سال۱۳۹۸ جبران شود. البته درست است که به ‌دلیل افزایش قیمت ارز، قیمت موتورسیکلت‌ها نیز تقریبا افزایش چشم‌گیرى داشت و شاید یک عده نیز توان خرید موتورسیکلت را نداشتند و مجبور شدند موتورسیکلت‌هاى مستعمل خود را با تعویض قطعات یدکى مجدد مورد استفاده قرار دهند. اما، پیش‌بینى مى‌شد که با توجه به افزایش قیمت خودرو، بسیارى از افراد به ‌سمت استفاده از موتورسیکلت روی بیاورند. این پیش‌بینی به‌ این دلیل بود که عده‌ای در شرایط فعلی توان خرید خودرو را ندارند یا تعدادی از افرادی که خودرو دارند براى ترددهاى نزدیک خود از موتورسیکلت استفاده خواهند کرد.

وى گفت: این در حالی است که در عین ناباوری در سال١٣٩٨ حدود 116 هزار دستگاه موتورسیکلت در کل کشور تولید شد.

رضایى اذعان کرد: بازار موتورسیکلت بسیار کوچک شده است و همان‌طور که عرض کردم، پیش‌بینى‌ها تا دوماه گذشته یک چیز دیگرى بود و امروز به‌صورت دیگرى رقم خورده است.

نمودار6

مدیر کویر موتور اظهار کرد: در گراف مشکی پایین نمودار شماره 7، تعداد واحدهایی که بیشتر از 5 درصد در بازار تولید داشته اند مشخص شده اند. در واقع حدود 40 واحد در معرض خطر قرار دارند. زیرا، تولید کمتر از 5 درصد از سهم بازار برای یک واحد تولیدی با توجه به هزینه‌ها آن‌ مقرون به صرفه نیست.

رضایى عنوان کرد: هر واحد تولیدى اگر که میزان تولید آن از یک مقدارى کمتر باشد، ادامه فعالیت آن دیگر مقرون به‌صرفه نخواهد بود و اگر ادامه دهد بیشتر ضرر مى‌کند.

وى گفت: متاسفانه بازار یکصد هزار دستگاهى در سال، باعث مى‌شود که یک تعدادى از واحدهاى تولیدى ما نتوانند دوام بیاورند و با توجه به این که احتمالا مجدد افزایش نرخ ارز را در سال جارى خواهیم داشت، این موضوع سبب مى‌شود سرمایه‌هاى شرکت‌ها همچنان در حال ذوب شدن باشد و چه بسا محصولاتى را که امروز به‌صورت مدت‌دار مى‌فروشند، در زمانى که وصول وجوه محصولات محقق مى‌شود، قطعا قابلیت جایگزینى همان محصول وجود نخواهد داشت.

مدیر کویر موتور تاکید کرد: با توجه به چنین شرایطى، مناسب است شرکت‌هاى تولیدى سیاست هاى خود را بازنگرى کنند و تصمیم هاى درستى را بگیرند تا بتوانند از ضرر و زیان بیشتر واحد خود جلوگیرى کنند.

وى. تاکید کرد: بدیهی است شبکه توزیع نیز دچار همین بحران خواهد بود. یعنى اگر عامل‌هاى فروش از یک تعدادى کمتر بفروشند، آن‌ها نیز ضرر خواهند کرد. همچنین این موضوع را هم باید در نظر داشته باشیم که هزینه‌هاى امروز به مراتب بالاتر از هزینه‌هاى چند سال گذشته است. زیرا، میزان هزینه‌های تحمیلی به صنعت به تناسب نرخ تورم افزایش پیدا نکرده و افرایش آن بسیار بیشتر بوده است. درنتیجه به همان میزان که شرکت‌ها در معرض خطر قرار دارند، شبکه توزیع نیز به همان میزان در معرض خطر قرار دارد. پس در چنین شرایطى تغییر در استراتژى‌هاى کسب‌وکار بسیار مهم و قابل توجه است.

مطالب بیشتر از دکتر مجید رضایی، مدیر کویر موتور:

دلایل افزایش استفاده از موتورسیکلت در پایتخت

وضعیت صنعت موتورسیکلت ایران در سال ١٣٩٩ چگونه خواهد بود؟

برای مطالعه اخبار و تحلیل های صنعت موتورسیکلت، توسط کویر موتور اینجا را کلیک کنید.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا