مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

راهکار کنترل منابع آلاینده هوای تهران چیست؟

به گزارش موتورسیکلت نیوز، حسین شهیدزاده روز چهارشنبه اظهار داشت: از سوی دیگر طبیعت تهران به گونه‌ای است که در فصل سرد، تهویه طبیعی آن کاهش پیدا می‌کند و این امر باعث افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و ایجاد هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اشتباه طولانی‌مدت در شهرسازی و تراکم بالای جمعیت تجمع آلودگی هوای تهران را بالا برده است، بیان کرد:  ایجاد هر کاربری و تراکم جمعیتی جدید به تولید آلودگی شدت می‌بخشد و با وجود این بارگزاری جمعیت نباید انتظار هوای پاک را در فصل سرد داشت زیرا غلظت آلاینده‌ها و سکون هوا منجر به آلودگی هوا می‌شود.

وی با تاکید بر خرید و به کارگیری اتوبوس‌های جدید درون شهری، اضافه کرد: اکنون سن اتوبوس‌های تهران بسیار بالا رفته است و متولیان باید به فکر تامین اعتبار و خرید اتوبوس باشند. 

«شهیدزاده» اضافه کرد: یکی از علت‌های آلودگی هوا کیفیت نامناسب سوخت بود که وزارت نفت در این زمینه وارد عمل شد و کیفیت سوخت را در کلانشهرها بهبود بخشید.

وی بیان داشت: همچنین جلو تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری گرفته شده است زیرا این نوع موتورها چندین برابر یک خودرو آلودگی تولید می‌کند.

چرا آلودگی هوا در مناطق ۲۲‌گانه متفاوت است؟ 

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید: منابع آلودگی در مناطق ۲۲ گانه تهران بسته به نوع محل با یکدیگر متفاوت است مثلا در بزرگراه بسیج به خاطر تردد خودروهای دیزلی آلودگی هوا در برخی ساعات بیشتر است. 

«شهیدزاده» تصریح کرد: همچنین در مناطق جنوب و جنوب‌غربی شهر تهران به خاطر استقرار صنایع و کارخانه‌ها در بالادست مسیر باد غالب تهران یا سوزاندن خاشاک بجامانده در زمین‌های زراعی اطراف، شاهد آلودگی بیشتری هستیم.

وی بیان کرد: ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا دو دسته است؛ آنها که در مجاورت مسیرهای پرتردد قرار دارد، ایستگاه ترافیکی و آنها که در مناطق مسکونی و کم‌تردد واقع است، ایستگاه غیرترافیکی محسوب می‌شود؛ قاعدتاً ایستگاه‌های ترافیکی آلودگی بیشتری را ثبت می‌کند.

نقش مشارکتی تهرانی‌ها در کنترل آلودگی

وی از شهروندان به ویژه بیماران قلبی و ریوی، زنان باردار، کودکان و سالمندان درخواست کرد در روزهای آلوده از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند تا کمتر در معرض آسیب باشند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه باید از خودروهای سالم استفاده کرد، گفت: با شیوع ویروس کرونا و نگرانی مردم برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی، مردم باید از خودروهای شخصی دارای معاینه فنی برتر استفاده کنند.

وی بیان کرد: همه خودروهای انژکتوری در صورتی که سالم باشد، می‌تواند معاینه فنی برتر بگیرد که این امر به کاهش غلظت آلاینده‌ها کمک می‌کند.
«شهیدزاده» با اشاره به نزدیک شدن به فصل زمستان، اضافه کرد: در فصول سرد استفاده خانواده‌ها از گاز طبیعی افزایش پیدا می‌کند و این مصرف گاهی به قدری بالا می‌رود که مسئولان تامین سوخت ناچار می‌شوند گاز نیروگاه‌ها را قطع کنند تا نیاز گاز شهروندان تامین شود؛ از این رو نیروگاه‌ها از سوخت گازوییلی استفاده می‌کند و این امر باعث آلایندگی بسیار زیادی می‌شود. 

کارشناس آلودگی هوا تاکید کرد: شهروندان تهران در استفاده از منابع انرژی به خصوص گاز باید مدیریت مصرف را در دستور کار قرار دهند تا با درست مصرف کردن شاهد هدررفت انرژی نباشیم.
به گزارش ایرنا «سیدآرش میلانی»، عضو کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران نیز روز گذشته با بیان اینکه تهران در نبرد سخت با سه اهریمن کرونا، آلودگی هوا و تحریم قرار دارد، گفته بود که شورای شهر باید از ظرفیت حقوقی خود برای اعلام جرم علیه مراکز آلاینده استفاده کند.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا