دلایل افزایش استفاده از موتورسیکلت در پایتخت

به گزارش موتورسیکلت نیوز، دکتر مجید رضایی گفت: با توجه به آمار، طی پنج سال گذشته سهم بازار تهران اوج گرفته است و تقریبا میانگین فروش از ۱۸ درصد میانگین سالیانه تا سال 1395، به 43 درصد در سال 1399 رسیده است.
وی افزود: این روند برای استان تهران بهعنوان اصلیترین کلانشهر ایران نوید خوبی است و در واقع گویای این است که آن ۱۸ درصدی که قبلا در تهران از موتورسیکلت برای کار استفاده میکردند (مانند پیک ها)، همچنان در حال استفاده از این وسیلهنقلیه هستند ولی در کنار آن یک بازار 25 درصدی اضافه شد و این بازار جدید توسط افرادی شکل گرفت که قبلا موتورسیکلت سوار نمیشدند و در واقع آنها اتومبیلسوار بودند و یا از حملونقل عمومی استفاده میکردند و حالا به موتورسواری روی آوردهاند. در نتیجه با این رخداد میتوانیم به جرات بگوییم با ورود هر یک دستگاه موتورسیکلت به خیابانهای تهران، در حقیقت ما یک دستگاه خودرو را از چرخهی حملونقل شهری و کلان شهرها خارج کردهایم.

دکتر رضایی تصریح کرد: با این رخداد چند اتفاق
مهم رقم میخورد:
1- مصرف سوخت را از صدی 15 (میانگین یک خودرو سواری) در ترافیک شهری به صدی 2.5 تا 3 در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش شهری رساندهایم. یعنی چیزی حدود یک پنجم کاهش دادهایم
2- ترافیک را سادهتر کردهایم
3- نسبت اشغال فضای ترافیکی در حال حرکت خودرو به موتورسیکلت تقریبا یک به 5.5 است. یعنی هر یک خودرو معادل 5.5 دستگاه موتورسیکلت فضا اشغال میکند
4- فضای پارک و معضلات آن را با تولید موتورسیکلت اصلاح میکنیم. (چه بسا که نسبت آن در فضای پارکی یک به شش باشد)
5- با این اقدام ارز بری فوقالعاده کاهش پیدا میکند. زیرا، میزان میانگین ارز برای برای یک خودرو تقریبا حدود ۱۵۰۰۰ دلار است ولی میانگین ارز برای برای موتورسیکلت حدود ۱۰۰۰ دلار است
وی تاکید کرد: این نتایج بسیار خوبی است و نشان میدهد تهرانیها دقیقا نقطههای استفاده بهینه را پیدا کردهاند و روی آن سرمایهگذاری میکنند.
مدیر کویر موتور در پاسخ به دلایلی که باعث این اتفاق شده است اشاره کرد و گفت:
1- افزایش قیمت خودرو: وقتی یک خودرو به خیابان میآید با یک تصادف ساده اگر یک چراغ آن بشکند یا یک سپر آن آسیب ببیند، باید هزینهای معادل یک دستگاه موتورسیکلت را راننده یا مالک خرج کند تا بتواند آن چراغ یا سپر را تعویض کند
2- ترافیک: معضلی است که در کلان شهرها وجود دارد و باعث شده که مردم به استفاده از موتورسیکلت روی بیاورند
3- جای پارک: کمبود و معضلات جای پارک در تهران
4- شیوع ویروس کرونا: امروز بحث کرونا و فاصله اجتماعی مطرح است و در نتیجه آن افرادی که از حملونقل عمومی استفاده میکردند، ترجیح میدهند از موتورسیکلت استفاده کنند
5- فرهنگ موتورسیکلت: فرهنگ موتورسیکلت تغییر پیدا کرده است و دیگر موتورسیکلت فقط برای کار نیست
6- تاسیس نمایشگاههای موتورسیکلت در مناطق مختلف تهران: قبلا نمایشگاههای موتورسیکلت فقط در خیابانهای جنوب شهر بود، اما امروز به مرکز شهر و حتی بالای شهر گسترش پیدا کرده است که در حد خود باعث افزایش آگاهی از وجود محصولات روز دنیا در کشور شد و در نتیجه در شکلگیری آن بازار 25 درصدی موثر بود
7- استاندارد و ایمنی موتورسیکلتها: این صنعت در چند سال اخیر رشد بسیار خوبی را داشته است و محصولاتی با استاندارد بسیار فراتر از سطح استاندارد اروپا و با ایمنی بسیار بالا تولید و روانه بازار کرده و نگرانی راکبان را تا حد قابل قبولی مرتفع ساخته است
8- افزایش محصولات و ورود برندهای مطرح دنیا: در گذشته محصولاتی که در بازار موتورسیکلت وجود داشت، مورد پسند خیلی از افرادی که جزو این 25 درصد هستند نبود ولی بعد از سال 1395 موتورسیکلتهایی وارد ایران شد که نیاز به این بخش از بازار را به خوبی برآورده کرد
در نهایت دکتر مجید
رضایی گفت: همه این موارد باعث شد که این اتفاق خوب رخ دهد و شاهد بهرهوری در
منابع کشور و کاهش آلودگی هوا باشیم.