مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

ارزیابی دستورالعمل پایان عمر وسایل نقلیه (ELV) توسط انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا

به گزارش موتورسیکلت نیوز، در مقاله ای که توسط انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا منتشر شده است نوشته شده که ACEM از ارزیابی دستورالعمل ELV (بخشنامه 2000/53 / EC) به عنوان فرصتی برای تعامل با اتحادیه اروپا و نهاد آن در مورد تعهد اعضای ما در قبال اقتصاد دایره ای استقبال می کند.

برای دریافت متن (بخشنامه 2000/53 / EC) بر روی آن کلیک کنید.

در این راستا، ACEM کمیسیون اروپا را تشویق می کند تا امکان گسترش دامنه دستورالعمل ELV را به دو چرخ و دوچرخ سواری بررسی کند و برای تنظیم نیازهای خاص این بخش صنعت، با در نظر گرفتن ملاحظات زیر اقدام کند.

دامنه و ملاحظات قانونی

«دو چرخ متحرک» یک اصطلاح عمومی است که باید بیشتر روشن شود تا اطمینان حاصل شود که دامنه دستورالعمل ELV به طور واضح مشخص شده است و اطمینان قانونی به فعالان بازار داده شده است. این شامل بسیاری از وسایل نقلیه متنوع است که در درجه اول در آیین نامه تصویب نوع (مقررات اتحادیه اروپا 168/2013) به عنوان «وسایل نقلیه از نوع L» تعریف شده است.

اینها شامل وسایل نقلیه سبک دو چرخ مانند موپدها، موتورسیکلت ها و همچنین سه چرخ های مجهز به موتور
و چهارچرخه های سبک و سنگین است.

اصطلاح «دو چرخ متحرک» همچنین ممکن است شامل وسایل نقلیه ای باشد که برای استفاده در جاده ها در نظر گرفته نشده اند و یا تحت پوشش سایر دستورالعمل ها و مقررات اتحادیه اروپا نیستند، اگرچه در اصل آنها از همان مفاهیم خودرویی یکسان هستند. لطفاً برای اطلاعات بیشتر در مورد این وسایل نقلیه به پیوست مراجعه کنید.

ملاحظات اقتصادی

تولیدکنندگان دو چرخ متحرک در مقایسه با تولیدکنندگان اتومبیل سواری که بخشنامه ELV فعلی آنها مقایسه می شود، تعداد کوچک تری هستند.

بسیاری از آنها بنگاه های کوچک و متوسط (SME) هستند که نیاز به ارزیابی گزارش صنعت از دستورالعمل پایان عمر خودرو (ELV) و دستورالعمل انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا و قوانین خاص محیط دارند تا بتوانند با این نیازهای جدید سازگار شوند.

با در نظر گرفتن این نکته، سطح الزامات “powered two-heelers” در بخشنامه بررسی شده در آینده، باید به اندازه کافی وضعیت شرکت های تولید کننده که تعداد محدودی از وسایل نقلیه را تولید می کنند منعکس کند.

مطابق با اصول اقتصاد مدور، انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا در نهایت معتقد است که عملیات جمع آوری و معامله باید ضروری و از نظر اقتصادی بی طرف باشد.

ملاحظات فنی

درک این نکته ضروری است که اکثر تولیدکنندگان دو چرخ متحرک اروپا هیچ تجربه ای در مورد الزامات مندرج در بخشنامه ELV فعلی ندارند. در نتیجه، برای امکان سازگاری صنعت، از جمله شبکه های برچیدن (اسقاط) که از قبل در بخش خودرو فعالیت می کنند، یک رویکرد مرحله ای مورد نیاز است.

همچنین زمان کافی برای تولید (و تقریباً یک چرخه محصول) برای انطباق کامل صنعت و اجرای بخش های کلان لازم در سطح ملی به صنعت نیاز است.

الزامات خاص باید طراحی و معافیت هایی ایجاد شود تا تعهد به مواردی مانند اهداف بازیافت، کدگذاری مواد، تحقق معیارهای محدودیت مواد یا ارائه اطلاعات و از بین بردن آن مجاز باشد. الزامات تخلیه اجباری و منع استفاده مجدد از قطعات خاص نیز باید تعیین شود. سرانجام، ACEM كاملاً از اصول برخورد با محدودیت های مادی ویژه این بخش پشتیبانی می كند.

صنعت موتورسیکلت آماده است تا با کمیسیون اروپا گفتگوی سازنده ای را برای تعیین شرایط خاص بخش دوچرخ سواری مجهز به موتور، به ویژه در مورد امکان سنجی فنی و اصل “repair-as-produced” برای قطعات یدکی، تعریف کند.

همانطور که توسط کمیسیون اروپا اعلام شد، وسایل نقلیه فرسوده (ELV) سالانه بین 7 تا 8 میلیون تن زباله در اتحادیه اروپا تولید می کنند. اینها باید به درستی مدیریت شوند.

هدف از دستورالعمل اروپایی مربوط به وسایل نقلیه فرسوده (دستورالعمل 2000/53 / EC) آن است که از بین بردن و بازیافت ELV ها سازگارتر با محیط زیست باشد.

دستورالعمل ELV اهداف کمی را برای استفاده مجدد، بازیافت و بازیابی گازهای گلخانه ای و اجزای آنها تعیین می کند.

همچنین تولیدکنندگان را به سمت تولید وسایل نقلیه جدید بدون مواد خطرناک (به ویژه سرب، جیوه، کادمیوم و کروم شش ظرفیتی) سوق می دهد. بنابراین، باعث استفاده مجدد، بازیافت مجدد و بازیابی وسایل نقلیه زباله می شود. در حالی که صنعت را با معافیت های خاص برای منع استفاده از مواد خطرناک در وسایل نقلیه با توجه به پیشرفت فنی و علمی مورد بررسی منظم قرار می گیرند.

با توجه به اینکه صنعت موتورسیکلت محصولاتی را در اروپا طراحی، هدایت، استفاده، توزیع و دور ریخته می کند که همگی دارای پیامدهای مهم اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی هستند.

ACEM کمیسیون اروپا را تشویق می کند تا امکان گسترش دامنه دستورالعمل ELV را به دوچرخ ها بررسی کند.

پیوست:

در بازار اتحادیه اروپا هر ساله حدود 1.4 میلیون دوچرخ متحرک ثبت می شوند. بازارهای اصلی موتورسیکلت ایتالیا، فرانسه و اسپانیا هستند در حالی که بازارهای اصلی موپدها فرانسه، هلند، آلمان، بلژیک و ایتالیا هستند.

بسیاری ازدو چرخ ها (و سایر وسایل نقلیه مشابه مانند وسایل نقلیه موتوری 3 و 4 چرخ) در آیین نامه تصویب نوع (EU 168/2013)، ضمیمه I به دسته هایی طبقه بندی می شوند:

Light two-wheel powered vehicles (L1e) • Three-wheel mopeds (L2e) • Two-wheel motorcycles (L3e) • Two-wheel motorcycles with side-car (L4e) • Powered tricycles (L5e) • Light quadricycles (L6e) • Heavy quadricycles (L7e)

وسایلی که از محدوده مقررات 168/2013 اتحادیه اروپا خارج هستند

برخی از وسایل نقلیه که عناصر و اجزای مشابه آنها با وسایل نقلیه گروه L مشترک دارند، خارج از محدوده مقررات 168/2013 اتحادیه اروپا هستند.

• وسایل نقلیه خارج از جاده و وسایل نقلیه در نظر گرفته شده برای استفاده توسط افراد دارای معلولیت جسمی مشمول بخشنامه ماشین آلات (بخشنامه 2006/42 / EC) هستند.

• وسایل نقلیه ای که به طور انحصاری برای مسابقات ورزشی در نظر گرفته می شوند، هم از حیطه بخشنامه ماشین آلات و هم از آیین نامه تصویب نوع (مقرره 168/2013 اتحادیه اروپا) خارج می شوند.

• وسایل نقلیه مورد استفاده در فعالیت های کشاورزی و جنگلداری مانند وسایل نقلیه تمام زمین (ATV) و (SbS) متعلق به اصطلاح “گروه T” هستند و مشمول مقررات تصویب نوع خاصی هستند (مقرره 167 اتحادیه اروپا) 2013)

ACEM position paper – Evaluation of the Vehicle End-of-Life (ELV) Directive [pdf]

Trinomics (EC mandated) evaluation report (Sept. 2020)

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
ACEM
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا