مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

موتورسیکلت ها دومین منبع صدا بعد از خودروهای سواری

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایرنا، مدیر مطالعات خدمات شهری و مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا تهران روز دوشنبه در وبینار «اثرهای جسمی و روانی آلودگی صوتی بر سلامت شهروندان» با اشاره به اجرای پروژه بررسی اپیدمیولوژیک تأثیر آلودگی صوتی بر سلامت جسم و بهداشت روانی شهروندان توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفت: این پروژه مطالعاتی براساس یکی از مصوبه‌های شورای اسلامی شهر تهران با عنوان برنامه عملیاتی کاهش آلودگی صوتی در شهر تهران تعریف شد.

«حسین‌رضا شهیدزاده» افزود: آلودگی صوتی یکی از مباحثی است که در شهر تهران کمتر به آن پرداخته شده با این وجود شرکت کنترل کیفیت هوا در زمینه پایش و اندازه‌گیری آلودگی صوتی طی سالیان گذشته گام‌های مهمی برداشته است.

در ادامه این نشست نماینده مجری پروژه بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام‌شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مشخص شد در خیابان‌ها و اتوبان‌های شهر تهران نزدیک به ۴۷.۸ درصد خودروهای سواری صدایی بالاتر از ۸۱  دسیبل ایجاد می‌کند، در حالی که استاندارد آلودگی صوتی برای خودروهای سواری ۷۴ دسیبل است. 

«نرگس زارع‌دار» با تاکید بر اینکه دومین منبع صدا بعد از خودروهای سواری در حال حاضر موتورسیکلت‌هاست، یادآور شد: اگزوز این وسایل نقلیه پر سر و صدا بدون استفاده از سایلنسر صدایی بیش از ۹۰ دسیبل ایجاد می‌کند.

به گفته وی این در حالی است که در مناطق مرکزی شهر تهران تعداد موتورسیکلت‌ها به مراتب بیشتر است و با توجه به تردد بیش از سه میلیون خودرو در شهر تهران، این شهر از لحاظ آلودگی صوتی در صدر جدول شهرهای دارای آلودگی صوتی کشور قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه با اندازه‌گیری‌ها و مدل‌سازی‌های انجام شده توسط واحد مدیریت و پایش آلودگی صدا، مقادیر تراز صدا در بدنه بزرگراه‌های تهران در حدود ۷۰ تا۸۰ دسیبل A است، تاکید کرد: بر این اساس ۱۵ دسیبل از حد مجاز مناطق مسکونی یعنی ۵۵ دسیبل A بالاتر است؛ این وضعیت برای مراکز درمانی و آموزشی بسیار بغرنج‌تر است.

به گفته این پژوهشگر بزرگراه‌ها به علت تردد تعداد خودرو بیشتر و سرعت بالاتر، دارای آلودگی صوتی بالاتری هستند؛ بر پایه همین اطلاعات میزان تراز صدا در 10 سال گذشته چهار الی ۹ دسیبل A افزایش پیداکرده است که این میزان از آلودگی صوتی می‌تواند مسبب بروز بیماری‌های متعدد جسمی و روحی در میان شهروندان شود.

«زارع‌دار» با اشاره به اینکه این امر لزوم توجه به این معضل و کنترل آن را بیش از پیش مشخص می‌کند، گفت: در این راستا به عنوان اولین قدم لازم است تا در یک مطالعه همه‌جانبه با تأکید بر عوارض مواجهه با آلودگی صوتی در شهر تهران، تأثیر آلودگی صوتی بر سلامت جسم و بهداشت روانی شهروندان با دقت کافی مورد بررسی قرار گرفته و پس از شناسایی ابعاد این عامل محیطی و اطلاع‌رسانی به آحاد جامعه در کاهش این عوارض ناخواسته از طریق کنترل منابع انتشار صوت و کاهش مواجهه با این منابع، تلاش لازم جهت حفظ سلامت افراد در دستور کار قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این در سه فاز شناسایی بیماری‌های منتسب به آلودگی صوتی براساس مرور سیستماتیک، تعیین ارتباط بین مواجه و بروز بیماری‌های منتسب به آلودگی صدا در شهر تهران، و جمع‌بندی و نتیجه‌گیری مباحث انجام شده است، افزود: بر اساس نتایج به دست آمده، نسبت افرادی که از آزردگی ناشی از صدا رنج می‌برند قابل ملاحظه است؛ به طوری که ۳۰ درصد شرکت‌کنندگان در مطالعه ذکر کردند که در محیط زندگی خود از آزردگی ناشی از صدا رنج می‌برند.

به گفته وی این در حالی است که نسبت آزردگی در محل کار بیشتر از محل زندگی است و ارتباط معناداری بین سکته مغزی ناشی از آلودگی صوتی یافت نشد.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا