مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری در اصفهان/ برای خرید موتورسیکلت اعتبار لازم را نداریم

به گزارش موتورسیکلت نیوز، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: یکی از مصوبات دولت، خرید موتورهای ایرانی است، این درحالی است که اعتبارات لازم برای این موضوع وجود ندارد و در ضمن موتورهای داخلی اصلا مناسب محیط‌بانی نیستند، چراکه محیط‌بانان بیشتر در جاده‌های خاکی به گشت، پایش مناطق و تعقیب و گریز شکارچیان غیرمجاز می‌پردازند و اکثر شکارچیان هم از تجهیزات خوب و پر سرعت استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به سابقه آلودگی هوا در سال های گذشته و شرایط ویژه در سال ۹۸، موضوع آلودگی هوا در اصفهان را با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما، حائز اهمیت دانست و گفت: با توجه به شیوع کرونا، به احتمال زیاد امسال، سال خوبی را از نظر آلودگی هوا پیش رو  نخواهیم داشت.

ایرج حشمتی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفت و گویی با ایسنا، با اشاره به موضوعات روز محیط زیستی استان اصفهان، پاسخگوی سوالاتی درباره آلودگی هوای کلان شهر اصفهان و پیش‌بینی‌هایی که در استقبال از فصل پاییز باید به آن‌ها توجه شود، شرایط مناطق تحت نظارت و حفاظت این اداره کل و اعتبارات موجود در این حوزه بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در باب آلودگی همیشگی هوای اصفهان، اظهار کرد: تا مسئولیت اجتماعی تحقق پیدا نکند، اصفهان به سمت تحقق هوای پاک نخواهد رفت و به تبع آن تا صاحبان کارخانه‌ها، برای جلوگیری از آلودگی هوا از فیلترهای مناسب استفاده نکنند و وظایف قانون هوای پاک، توسط دستگاه‌های مختلف هم رعایت نشود، جلوی آلودگی هوا گرفته نمی‌شود.

حشمتی افزود: منابع آلاینده هوای اصفهان، همچون گذشته فعال هستند و مادامی که هیچ تغییری در مدیریت این منابع پیش نیاید، نمی‌توان انتظاری مبنی بر کاهش آلودگی هوای اصفهان داشت.

وی در ادامه به شماری از این منابع آلاینده اشاره و تصریح کرد: بیش از ۶۰۰ هزار موتور سیکلت کاربراتوری در اصفهان وجود دارد ولی حتی یک مرکز معاینه فنی موتورسیکلت وجود ندارد، این در حالی است که معاینه فنی خودروهای سنگین نیز به خوبی مدیریت نمی‌شود.

حشمتی اضافه کرد: در حال حاضر، بنزین یورو ۵ در کشور موجود است، ولی خودروهای موجود، هیچ کدام یورو ۵ نیستند، ناوگان حمل و نقل نیز به نوسازی و رسیدگی احتیاج دارد و رینگ زوج و فرد باید به محدوده‌های بیشتر افزایش پیدا کند و اقداماتی نظیر آنچه گفته شد ضروری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه با توجه به نقشه توپوگرافی، کلانشهر اصفهان در نقطه‌ای قرار دارد که شرایط سکون هوا در آن مهیا است، افزود: از طرف دیگر، تغییر اقلیم و افزایش سالانه میانگین دما، باعث خشکسالی اصفهان و در نتیجه دو چندان شدن اثر آلودگی هوا در سال های اخیر شده. ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی استان، مستعد گرد و غبار هستند و همچنین ۱۰ هزار صنعت در استان وجود دارد که به میزان متفاوت آلاینده هستند.

وی با اشاره به سابقه آلودگی هوا در سال های گذشته و شرایط ویژه در سال ۹۸، موضوع آلودگی هوا در اصفهان را با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما، حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع کرونا، به احتمال زیاد امسال، سال خوبی را از نظر آلودگی هوا پیش رو  نخواهیم داشت.

حشمتی تشریح کرد: با توجه به اینکه کرونا در افراد مستعد و دارای بیماری‌های زمینه‌ای فراگیرتر است، این امکان وجود دارد که در آغاز پاییز، افزایش آلودگی و در نتیجه ایجاد مشکلات تنفسی، مسئله کرونا پیچیده‌تر شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، با اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار ۳۵ درصد از عوارض آلایندگی کشور، در قانون برنامه بودجه به صندوق ملی محیط زیست اختصاص داده شد، ادامه داد: جلسات خوبی با صاحبان صنایع داشتیم و از صنایع منشا آلودگی خواستیم تا برنامه‌های خود برای مقابله با آلودگی را ارائه کرده و با دریافت وام‌های ۴ درصدی، نسبت به رفع نواقص واحدهای صنعتی خود اقدام کنند و با مشاوره‌های علمی-دانشگاهی از شهرک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، به سمت رفع عیوب گام بردارند، اما صداقت در برداشتن این گام، باز هم به مسئولیت اجتماعی که شعار کنونی مدیریت حفاظت محیط زیست استان است بستگی دارد.

وی تعطیلی واحدها را با توجه به مشکلات اقتصادی موجود، امر دشواری دانست و گفت: اگر ضرورتی بر تعطیلی صنایع آلاینده حس شد، اقدامات لازم به سرعت انجام خواهد شد اما تصمیمات اساسی و نهایی در خصوص تعطیلی صنایع برعهده ستاد مدیریت بحران است.

حشمتی خاطرنشان کرد: برای تصمیم گیری تعطیلی یا ادامه فعالیت صنایع در پاییز پیش رو، لازم است تا تشخیص زودهنگام پایداری جو توسط اداره کل هواشناسی انجام شود و بعد از محاسبه حجم آلایندگی توسط اداره کل محیط زیست و اطلاع رسانی به مرکز بهداشت استان، که خود متولی کرونا هم هست، اقدامات لازم برای تعطیلی صنایع توسط اداره کل مدیریت بحران انجام شود.

بودجه کافی برای حراست از ۲۵درصد گونه‌های شاخص کشور وجود ندارد

وی در ادامه با اشاره به تنوع زیستی موجود در اصفهان و مناطق اطراف استان، گفت: ۲۵ درصد از گونه‌های شاخص حیات وحش کشور، در مناطق حفاظت شده اصفهان زیست می کنند، اما متاسفانه بودجه کافی برای حراست از آنها در اختیار نیست.

حشمتی افزود: در حال حاضر پاسگاه‌های مناطق حفاظت شده، احتیاج به بازسازی دارند، همچنین تعداد خودروهای در اختیار اداره کل محیط زیست استان، ۶۴ دستگاه است که میانگین سن این خودروها ۱۱سال است و بهبود کمیت و کیفیت ناوگان‌های حفاظتی و نظارتی ضرورری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان همچنین ادامه داد: یکی از مصوبات دولت، خرید موتورهای ایرانی است، این درحالی است که اعتبارات لازم برای این موضوع وجود ندارد و در ضمن موتورهای داخلی اصلا مناسب محیط‌بانی نیستند، چراکه محیط‌بانان بیشتر در جاده‌های خاکی به گشت، پایش مناطق و تعقیب و گریز شکارچیان غیرمجاز می‌پردازند و اکثر شکارچیان هم از تجهیزات خوب و پر سرعت استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای جهان، پایش مناطق با استفاده از تکنولوژی‌ و فناوری‌های روز و با بهره جویی از دوربین‌های مداربسته انجام می‌شود، ولی در ایران محیط بانان با مشاهدات مستقیم از مناطق محافظت می‌کنند و این کمبود منجر به درگیری‌های مستقیم و تن به تن شده که گاهی زخمی یا کشته شدن دوطرف را به همراه دارد.

حشمتی آموزش ساکنان روستاهای اطراف مناطق را یک ایده خوب و مفید دانست و ادامه داد: با توجه به کمبود اعتبارات و نیروهای محافظ، باید مشارکت‌های مردمی در منطقه ایجاد شود؛ آموزش‌های لازم به مردم داده شود تا آنها هم با ارزش‌های اکولوژیک مناطق آشنا شده و در ضمن احساس نکنند حضور محیط زیست اطراف و تیم‌های محیط زیستی محیط بان حاضر در مناطق، مانع و مزاحمتی برای زندگی اجتماعی آنها هستند، این آموزش‌ها دست کم باعث افزایش آگاهی و حفاظت مشارکتی و کاهش فشارهای وارد بر مجموعه حفاظتی مناطق می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: به طور میانگین برای محافظت از هر ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ هکتار مناطق حفاظت شده یک محیط‌بان در نظر گرفته می‌شود، ولی در ایران به ازای هر ۱۰هزار هکتار یک محیط‌بان وجود دارد، بنابراین این نکته حائز اهمیت است که در مناطق حفاظت شده محیط زیستی، علاوه بر کمبود امکانات و تجهیزات فیزیکی مناسب، نیروی انسانی کافی هم وجود ندارد.

وی گفت: با توجه به اینکه حتی مقدار اعتبار لازم برای افزایش بنیه آموزشی و مشارکت مردمی نیز در دسترس نیست، در اداره کل حفاظت محیط زیست استان به دنبال این هستیم که الگوهای گردشگری در چهارچوب حفاظت را ایجاد کنیم.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا