مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

هند قدیمی‌ترین ناو هواپیمابر جهان را تبدیل به موتورسیکلت می‌کند

به گزارش موتورسیکلت نیوز، به نقل از نشریه “دِ ویک” هند، این ناو هواپیمابر در ابتدا در خدمت نیروی دریایی امپراطوری بریتانیا قرار داشت و در جنگ “فالک لند” در سال ۱۹۸۱ مورد استفاده قرار گرفته بود. 

موکش پاتل، رئیس شرکت هندی “شری رام” در بزرگ‌ترین بندر اسقاط کشتی آسیا در ایالت گجرات گفت: این ناو در یک مزایده خریداری شده است و اسقاط تجهیزات، فولاد و فلزات آن حدود یک سال به طول خواهد انجامید. 

این ناو هواپیمابر با نام “اچ‌ام اس هرمس” در سال ۱۹۵۹ به خدمت نیروی دریایی امپراطوری بریتانیا درآمد و در سال ۱۹۸۶ به نیروی دریایی هند فروخته شد و “ای ان اس ویرات” نام گرفت. نیروی دریایی هند این ناو را ۲۹ سال به صورت عملیاتی نگاه داشت. 

ناو “ویرات” که در زبان سانسکریت به معنی “غول پیکر” است، در سال ۲۰۱۷ و پس از پیمودن مسافتی معادل یک میلیون کیلومتر یا ۲۸ دور کره زمین، بازنشسته شد. 

در سال ۲۰۱۷ و پس از بازنشسته شدن این ناو، دولت هند در ابتدا قصد داشت آن را به موزه یا هتل تبدیل کند، اما این طرح‌ها عملی نشد. 

موکش پاتل گفت: اسقاط کامل این ناو بین ۹ تا ۱۲ ماه زمان نیاز دارد. شرکت‌های تولید موتور سیکلت در هند از ما خواسته‌اند تا فلز این ناو را برای تولید موتور سیکلت به آن‌ها بفروشیم. 

پیش از این نیز هند یک ناو هواپیمابر خود به نام “ای ان اس ویکرانت” را پس از بازنشستگی برای تولید موتور سیکلت به کار برد. 

ای ان اس ویکرانت که در سال ۱۹۹۶ بازنشسته شد اولین ناو هواپیمابر در آسیا پس از جنگ جهانی دوم بود و نقش مهمی در جنگ استقلال بنگلادش در سال ۱۹۷۱ ایفا کرد.

شرکت “باجاج” هند در سال ۲۰۱۴ فلز اسقاط شده این ناو را خریداری کرده و از آن یک موتورسیکلت خاص به نام “باجاج وی” تولید کرد. 

هند هر دو ناو خود را از انگلیس خریداری کرده بود

هند هم اکنون دارای ناو هواپیمابر ۴۵ هزار تنی به نام‌ای ان اس ویکرام ادیتیا است که در سال ۲۰۰۴ از روسیه خریداری کرد. از سوی دیگر این کشور در حال ساخت یک ناو دیگر ۴۰ هزار تنی به نام‌ای ان اس ویکرانت است و در صورت موافقت، دهلی نو دارای ناوگان بزرگ‌تر ناوهای هواپیمابر در مقایسه با انگلیس خواهد بود. 

نیروی دریایی هند هم اکنون دارای ۱۳۸ کشتی جنگی و ۲۳۵ فروند هواپیما و بالگرد می‌باشد. هند قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ تعداد کشتی‌های جنگی خود را به ۲۱۲ و هواپیماهای خود را به ۴۵۸ فروند افزایش دهد.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا