مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

موتورسیکلت برقی راه حل کاهش ترافیک و آلودگی هوا/ سهم طرح ترافیک در کاهش ازن هواى پایتخت چقدر است؟

به گزارش موتورسیکلت نیوز، در سال های قبل بیشتر آلودگی هوا در نیمه دوم سال بود، اما مدتی است که در نیمه اول سال هم شهروندان با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند.

اسم این آلاینده تابستانی ازن است و محصول اکسیداسیون و فعل و انفعالات شیمیایی آلاینده‌های خودروها، کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها در نور خورشید است  و به همین دلیل در تابستان‌ها و وسط روز غلظت ازن به  حداکثر خود می‌رسد و اثرات بسیاری در مخاط و اندام‌های تنفسی ایجاد می‌کند.

آلاینده تابستانی و دردسر دیگر پایتخت نشینان

آلاینده ازن مدتی است که هوای تهران را در شرایط ناسالم به خصوص برای گروه‌های حساس جامعه قرار داده است. در این آلاینده دیگر ما غباری در آسمان نمی‌بینیم، اما هوا آلوده است و شهروندان با مشکلاتی همانند درد قفسه سینه، سرفه، سوزش گلو و… روبه‌رو هستند.

موضوع آلودگی هوا از سال 82 به طور جدی مطرح شده است/ آلودگی هوا و مرگ شهروندان

 آلودگی هوا دیگر مختص فصل سرد سال نیست و در روزهای گرم هم آلودگی هوا را داریم و مقصر اصلی هم ازن است.کلان‌شهر تهران سالهاست که با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند و از سال 82 به طور جدی موضوع آلودگی هوا مطرح شده است و سالانه تعداد زیادی از شهروندان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. 

قانونی که به درستی اجرا نشد

قانون آلودگی هوا به درستی اجرا نمی‌شود. در نیمه دوم سال وارونگی هوا تنفس شهروندان را با مشکل روبه‌رو می‌کند و در نیمه اول سال هم ازن برای مردم دردسرساز شده است. 

نحوه محاسبه شاخص آلودگی تغییر کرده است

حسین شهیدزاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره می‌گوید: نحوه محاسبه شاخص آلودگی تغییر کرده و سختگیرانه‌تر شده است. 

وی با تأکید بر این موضوع که در روزهای تابستان به علت تابش نور خورشید و طوفان‌های گرد و خاک، دو نوع آلاینده‌های ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و ازن وجود دارد، گفت: ازن آلاینده دوم است که در مجاورت گرما و تابش خورشید در ترکیب شدن با سایر آلاینده‌ها تشکیل می‌شود و از لحاظ تنفسی بسیار مضر است. نباید اجازه دهیم تا ترکیبات فرّار ناشی از تبخیر سوخت و سایر موارد باعث ایجاد آلاینده ازن شود. 

نقش دستگاه ها در کاهش آلودگی هوا

به گفته شهیدزاده، حل معضل آلودگی هوا به برنامه‌های کودتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت نیاز دارد و در این زمینه قوانینی تصویب شده است و نقش همه دستگاه‌ها در آن مشخص است. 

در دوره‌های قبل هم برای رفع آلودگی هوا برنامه‌هایی درنظر گرفته شد و حتی بودجه‌هایی هم صرف شد، اما این مشکل به درستی حل نشده است. 

پیروز حناچی شهردار تهران درباره علت حل نشدن مشکل آلودگی هوا می‌گوید: در سال 96 وقتی از مردم درباره مشکلات شهر تهران پرسیدم، آنها دو مشکل آلودگی هوا و ترافیک را اصلی‌ترین معضل دانستند. در حال حاضر هم این دو مشکل در همه کلان‌شهرها وجود دارد. 

وی با بیان اینکه از دو دهه پیش طرحی با عنوان طرح کنترل آلودگی هوای تهران آغاز شده که شامل اقدامات بسیار گسترده‌ای است،‌گفت: معاینه فنی و نمره‌گذاری خودروها تا اصلاح سوخت خودروهای سنگین را شامل می‌شود. حتی کنترل معادنی که در اطراف تهران فعالیت دارند و یا نیروگاه‌هایی که از مازت استفاده می‌کنند دیده شده است. 

وی تأکید کرد که همه تلاش خود را برای کاهش آلودگی هوا انجام داده است و تلاش شد تا اتوبوس‌های جدید وارد ناوگان شهری شود و برنامه‌ای هم برای برقی کردن موتورسیکلت‌ها هم وجود دارد و همچنین برنامه‌ای برای استفاده از اتوبوس‌های برقی و تاکسی‌های هیبریدی دیده شده است. 

وی در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی گفت: طرح جامع حمل و نقل در تهران وجود دارد و هر شهردار که می‌آید آن را ادامه می‌دهد. در دوره فعلی هم خط 6 و 7 مترو تکمیل می‌شود و خط 10 هم کلنگ‌زنی می‌شود. 

آلودگی هوا موضوعی نیست که در کوتاه‌مدت ایجاد شده باشد

موضوع آلودگی هوا یک موضوع فرابخشی است و دستگاه‌های مختلف باید برای رفع این موضوع دخیل شوند. زهرا صدر اعظم نوری در این باره می‌گوید: دستگاه‌های مختلف در بحث آلودگی هوا دخیل هستند و در نتیجه برای رفع مشکل آلودگی هوا باید دستگاه‌های مختلف در تعامل با یکدیگر این مسئله را حل کنند. بحث آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی است و موضوعی است که در کوتاه‌مدت ایجاد نشده است و طی سالها براساس سیاست‌های محلی و ملی این معضل ایجاد شده است و نتیجه این سیاست‌ها آلودگی کلان‌شهرهای کشور مانند تهران و کرج است که سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد.

وی در خصوص منابع آلاینده هوا گفت: براساس مطالعات انجام شده، انتشار آلودگی هوا منابع ثابت و متحرک هستند. منابع آلودکننده متحرک شامل خودروها و سوخت است و طبیعا سهم مدیریت شهری در این دو مورد زیاد نیست. منبع ثابت آلوده‌کننده هوا شامل سوخت‌های خانگی، کارخانجات و معادن شن و ماسه است که در این بخش شورای شهر و شهرداری در تعامل با یکدیگر اقداماتی را انجام می‌دهند. 

سهم طرح ترافیک در کاهش ازن هواى پایتخت چیست؟

“شینا انصاری” در خصوص لغو طرح  ترافیک و ارتباط آن با افزایش ازن در هوای تهران  به خبرنگار فارس گفت: ازن یک آلاینده ثانویه است که هر سیاستی که منجر به افزایش تردد خودروهای فرسوده شود، باعث تشدید آن به ویژه در فصل گرما میشود. 

مدیر کل محیط زیست شهردارى تهران دلیل افزایش غلظت ازن هوای تهران از ابتداى سال جارى تاکنون را خودروها و صنایعی دانست که با تولید و انتشار آلاینده‌هایی چون اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن‌ها و ترکیب آن ها با یکدیگر در حضور عامل سوم یعنی نور خورشید، باعث افزایش میزان ازن در هوا می شوند. 

انصاری ادامه داد: براین اساس، با شدت گرفتن نور خورشید به ویژه در ماه‌های گرم سال و افزایش دما، کم بودن شرایط ابرناکی و افزایش تردد خودروها و فعالیت صنایع، میزان ازن افزایش می‌یابد. 

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهردارى تهران با اشاره به آثار و عوارض مواجهه با این آلاینده خطرناک هوا، تاکید کرد: امروزه میزان گاز ازن موجود در هوا در کشورهای اروپایی و توسعه‌یافته بیشترین نگرانی را از منظر تهدیدات بهداشتی به خود اختصاص داده است. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ازن یک اکسیدان بسیار قوی است، می‌تواند سبب بروز مشکلات تنفسی متعدد نظیر حملات آسمی و کاهش عملکرد ریه ها شود. 

انصارى درخصوص راهکارهای کاهش میزان ازن در هوا به ویژه در کلانشهرها گفت: برای از بین بردن این آلاینده باید منابع انتشار پیش‌سازهای ازن یعنی «اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن‌ها» را کاهش دهیم. 

وى اظهار کرد: موتورسیکلت‌های کاربراتوری با انتشار هیدروکربن‌ها و خودروهای دیزلی با تولید اکسیدهای نیتروژن، سهم قابل توجهی در افزایش غلظت گاز ازن دارند.

سالهاست که به موضوع آلودگی هوا به درستی پرداخته نشده است و حتی قانون هوای پاک نیز به خوبی اجرایی نشده است. مسئولان بیشتر در نیمه دوم سال و همزمان با وارونگی هوا درباره آلودگی صحبت می‌کنند، اما امسال در نیمه اول سال هم ازن هوای تهران را آلوده کرد و تعدادی از روزها، هوا یا برای گروه‌های حساس آلوده شده بود و یا در مرز آلودگی قرار داشت. البته مدیران وعده‌هایی برای رفع این مشکل داده‌اند اما معضل آلودگی هوا سالهاست که گریبان پایتخت‌نشینان را گرفته است.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا