مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

ورود ۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی به مشهد

به گزارش موتورسیکلت نیوز، مجتبی بهاروند، با بیان اینکه «اگر مشکل خاصی پیش نیاید، تا ۳۱ مردادماه سال جاری، ۴۰۰ دوچرخه اشتراکی وارد سیستم‌ حمل‌ونقل عمومی می‌شود»، اظهار کرد: شهروندان می‌توانند از این تاریخ به بعد از این دوچرخه‌های اشتراکی استفاده کنند. در خصوص دوچرخه‌های اشتراکی سعی ما بر این بود که با سرمایه‌گذارهای مختلف وارد مذاکره شویم.

وی با اشاره به اینکه «برای دوچرخه‌های اشتراکی با یک شرکت خصوصی برای وارد کردن ۲۰۰۰ دوچرخه با اعتبار ۴ میلیارد تومان توافق کردیم»، افزود: این شرکت درخواست داشت تا نام شرکت به عنوان تبلیغات در بدنه دوچرخه زده شود. باتوجه به شرایط نرخ ارز و کرونا، قیمت دوچرخه دوبرابر شد. این شرکت اعلام کرد که بیشتر از ۴ میلیارد تومان نمی‌تواند هزینه کند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: پیشنهاد شرکت بر این بود که تعداد دوچرخه از ۲۰۰۰ دستگاه به ۱۲۰۰ دوچرخه تقلیل پیدا کند. به مرور زمان که ۱۲۰۰ دستگاه دوچرخه وارد سرویس‌دهی شد، اگر احساس کردیم که نیاز به دوچرخه اشتراکی بیشتر در شهر وجود دارد، تعداد دوچرخه مورد نیاز را از طریق شهرداری و یا شرکت‌های دیگری که همین شرایط را قبول کنند، وارد چرخه خواهیم کرد.
 

وی خاطرنشان کرد: نرم‌افزار و نوع دوچرخه‌ای که ما آن را تعریف کردیم برای همه مردم مشهد، اعم از زن و مرد است. دوچرخه‌های طراحی شده به نوعی است که برای زنان و مردان قابل استفاده باشد. امیدواریم دوچرخه سواری در شهر با رعایت حقوق و موازین شرعی ادامه پیدا کند.

فعلا استفاده از اسکوتر برقی تنها در کوه‌پارک امکان‌پذیر است

بهاروند در خصوص اسکوتر برقی، عنوان کرد: ۲۰۰ اسکوتر برقی قرار است وارد چرخه اشتراک شود اما یک مشکلی که در خصوص آن وجود دارد این است که گفته می‌شود برای این وسیله فرد باید گواهینامه داشته باشد. شرایط این وسیله با دوچرخه متفاوت است. ممکن است استفاده از این وسیله در مناطقی که حفاظت شده نیست، مشکلاتی را ایجاد کند. صحبت و نظرها نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی در زمینه اسکوتر برقی، متفاوت است. باتوجه به اینکه مکاتبات و صحبت‌ها با پلیس راهنمایی و رانندگی در خصوص اسکوتر برقی انجام شده، تا زمانی که نتیجه آن مشخص نشود استفاده از اسکوتر برقی تنها در کوه‌پارک امکان پذیر است. تعداد محدودی اسکوتر برقی تا پایان تابستان سال جاری وارد چرخه خواهد شد که قرار است در کوه پارک باشد.

قانون راهنمایی و رانندگی در خصوص اسکوتر برقی دوپهلوست


وی با بیان اینکه «قانون راهنمایی و رانندگی در خصوص اسکوتر برقی دوپهلوست»، تاکید کرد: براساس قانون راهنمایی و رانندگی برای چنین وسیله‌ای باید گواهینامه گرفته شود. در گذشته نیز برای استفاده از دوچرخه باید گواهینامه گرفته می‌شد، اما مدت‌هاست که این مسئله اجرا نمی‌شود. کوه پارک منطقه محدود و حفاظت شده‌ است. قرار است اسکوتر برقی‌های ابتدایی در کوه پارک آورده شود. باید منتظر نظر راهنمایی و رانندگی باشیم، اما باید دید مردم از این وسیله استقبال می‌کنند یا خیر؟ .

بهاروند در خصوص موتورهای برقی، بیان کرد: مبحث موتورهای برقی امروز در کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مطرح و مصوب شد. براساس آن قرار است، ۲۰ هزار دستگاه موتور برقی وارد چرخه حمل و نقل مشهد شود. برای این کار با شرکت‌های داخلی زیاد صحبت و رایزنی کردیم.

۹۰ درصد موتورهای برقی را شرکت‌های داخلی تامین می‌کنند

وی با بیان اینکه «۹۰ درصد این موتورها را شرکت‌های موتورسیکلت‌سازی داخلی تامین می‌کنند»، گفت:  قیمت این موتور سیکلت‌ها در قالب تسهیلاتی است که شهرداری می‌دهد. وام ساخت این موتورها ۱۸ درصد است که ۱۴ درصد آن را شهرداری به عنوان یارانه قبول می‌کند که در واقع تنها ۴ درصد آن را شرکت موتور سیکلت سازی پرداخت می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد افزود: این موتورها کمک زیادی به کاهش آلودگی هوا می‌کند. براساس نامه‌ای که وزارت نیرو نوشته بود، موتور سیکلت های بنزینی ۱۸ برابر بیشتر از خودروهای شخصی آلودگی ذرات معلق ایجاد می‌کند که این کار به کاهش آلودگی هوا در سطح مشهد کمک می‌کند.
 
بهاروند با اشاره به اینکه «شهرداری مکاتبات این مهم را با اصناف شهر انجام داده است»، ادامه داد: تمامی این اصناف برای موتورهای برقی اعلام آمادگی کردند. احتمال دارد بعدا محدودیت‌های قانونی برای رفت و آمدهای موتوسیکلت‌های بنزینی آلوده به وجود بیاید.

وی با بیان اینکه «در سال جاری موتورسیکلت‌های برقی به بهره‌برداری خواهند رسید»، اظهار کرد: در فراخوانی که شهرداری برای شهروندان داده بود، حدود ۳۰۰۰  نفر برای دریافت این موتورسیکلت‌ها ثبت نام کرده بودند. اولویت اصلی ما برای ارائه این موتورها پیک‌‎های موتوری و پیک‌های مسافربر است.

پاییز ۹۹ تعدادی از موتورهای برقی  وارد چرخه حمل‌ونقل شهری می‌شود

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: شرط اصلی در واگذاری موتور سیکلت‌های برقی این است که فرد یک موتور سیکلت بنزینی را اسقاط کرده و گواهی آن را بیاورد. اولیت با کسانی است که بیشترین سطح رفت و آمد را با موتور سیکلت بنزینی دارند. پاییز ۹۹ تعدادی از این موتورها وارد چرخه حمل و نقل شهری خواهد شد.
 

انتهای پیام

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا