مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

ثبت سند از سوی پلیس کافی است/ کاهش 58 درصدی صدور گواهینامه

به گزارش موتورسیکلت نیوز، سردار هادیانفر از برخی اظهارنظرها از سوی برخی مسئولان دفاتر ثبت اسناد رسمی انتقاد کرد و گفت: ما قصد نداریم که مدام با طرح موضوعات اینچنینی مردم را دچار دردسر و چالش کنیم اما درخواست ما از عزیزان ثبت این است که قبل از مصاحبه از کارشناسان حقوقی استفاده کنند و ماده ۲۹ قانون را خوب مطالعه کنند. در آئین نامه ها هم که بطور کامل تصریح شده که ثبت سند از سوی پلیس کافی است و الزامی به ثبت سند خودرو در دفاتر ثبت اسناد رسمی نیست. این موضوع اختیاری است و ما به مردم نمی گوییم که این کار را بکنند یا نه. اما به چالش انداختن آنها نیز کار درستی نیست. در ضمن برابر ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی نیز صراحتا تاکید شده که پلیس یک نیروی رسمی است و سندی که ثبت می کند قانونی است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه برای پلیس راهور چهار مأموریت به عنوان مأموریت اصلی در قانون پیش بینی شده است، گفت: همکاران من در بحث توسعه انضباط ترافیکی کاهش سوانح و تصادفات، ارائه خدمات مطلوب و تحول و هوشمند سازی در ۲۱۷ کیلومتر از جاده های اصلی، فرعی و روستایی و ۱۰۴۷ شهر حضور دارند.

هادیانفر با بیان اینکه بیش از ۳۵.۵ میلیون از ۷۰ میلیون خدمات ناجا در سال گذشته مربوط به پلیس راهور بوده است، خاطرنشان کرد: این میزان نشان می دهد که بیش از ۵۲ درصد از کل خدمات ناجا مربوط به پلیس راهور بوده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ شاهد کاهش ۱.۴ درصدی کشته های تصادفات بودیم، گفت: میزان خسارتی که به ازای هر جان باخته تصادفات رانندگی وارد می شود پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

هادیانفر با بیان اینکه سهم پلیس در تصادفات و امور مربوط به آن ۱۸ درصد است، اظهار کرد: دیگر دستگاه ها و سازمان ها نیز در این زمینه دارای مسئولیت هستند که از آنها می خواهیم به وظایف خود عمل کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا از آمادگی پلیس برای اجرای طرح اخذ عوارض الکترونیک در عوارضی ها خبر داد و گفت: از اول شهریور ماه بر اساس تفاهم نامه میان فرمانده ناجا و وزارت راه این طرح را اجرایی خواهیم کرد. همچنین طبق این تفاهم پیش بینی شده که ۲۰۰۰ دوربین به دوربین های نظارتی و کنترل تخلفات اضافه شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به آمار تلفات حوادث رانندگی در جاده ها پرداخت و ادامه داد: امروز ۳۴ درصد تصادفات در جاده ها رخ می دهد و ۷۰ درصد تلفات و مجروحان نیز مربوط به جاده هاست. این نشان می دهد که باید توجه ویژه ای نسبت به جاده ها داشته باشیم. در همین راستا نیز موضوع کاهش تصادفات و طرح مدیریت سرعت در جاده ها را در دستور کار قرار داده ایم.

وی همچنین از تفاهم با شهرداری ها برای دسترسی به بانک اطلاعاتی دوربین های شهری خبر داد و گفت: امیدواریم در ادامه حدود ۲۰۰۰ نقطه حادثه خیز نیز از سوی شهرداری ها اصلاح شود. در سال گذشته حدود ۷۰ نقطه اصلاح شد.

افزایش شماره گذاری خودروهای نوشماره در سال جاری

هادیانفر با اشاره به آمارهایی از برخی خدمات پلیس راهور، از ابتدای سال جاری تا کنون گفت: امسال ۲۵۸ هزار و ۱۵۷ دستگاه خودروی صفر شماره گذاری شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است. همچنین طی تاکید و ابلاغ مجددی که به خودروسازان داشتیم قرار شد هیچ خودرویی بدون پلاک و اصطلاحا به شکل سبدی از کارخانه ترخیص نشود. بر این اساس نیز هر خودرویی هنگام خروج از کارخانه شماره گذاری شده و پلاک متعلق به مالک را دریافت خواهد کرد.

رئیس پلیس راهور ناجا از نقل و انتقال یک میلیون و ۱۷۶ هزار و ۹۹۷ دستگاه نیز طی همین مدت خبر داد و گفت: در مجموع یک میلیون و ۵۱۴ هزار و ۹۶ خودرو و موتورسیکلت نوشماره یا نقل و انتقالی خدمات مربوط به مراکز شماره گذاری را دریافت کرده اند.

به گفته هادیانفر، امسال ۶۸۰۰ خودروی وارداتی نیز شماره گذاری شده است. همچنین حدود ۳۸۰۰ خودرو نیز طی این مدت اسقاط شده که آمار بسیار کمی است.

وی با بیان اینکه طی این مدت ۲۱۰ هزار و ۳۰۱ گواهینامه صادر شده است، گفت: از این تعداد ۱۵۱ هزار و ۶۷۸ نفر گواهینامه جدید دریافت کرده اند که این عزیزان باید توجه داشته باشند که تا یک سال اجازه رانندگی در جاده ها را ندارند.

وی افزود: این آمار، کاهشی ۵۸ درصدی داشته است که تعطیلی آموزشگاه های رانندگی، تعویق و لغو برخی از آزمون ها و کلاس ها و در مجموع شرایط شیوع کرونا در آن تاثیرگذار بوده است.

برخورد با اغماض با تخلفات رانندگی

هادیانفر با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و استرس های وارده به مردم خاطرنشان کرد: با تأکید فرمانده ناجا به مأموران مان ابلاغ کردیم که در اعمال جریمه و توقیف با شتاب و عجله عمل نکنند. هیچ خودرویی را در جاده ها با خانواده توقیف نکنند و تنها در صورتیکه فرد اصرار به ارتکاب تخلف داشته یا مرتکب تخلفات حادثه سازی بوده با آن برخورد شود. همچنین تاکید کردیم که از جریمه تخلفات حاشیه ای به خصوص در اطراف بیمارستان ها و کادر درمان خودداری شود.

وی ادامه داد: همچنین تاکید شد تا توقیف خودروها به حداقل برسد. مثلا اینکه یک خودرو را به دلیل پارک در محل ممنوع با جرثقیل به پارکینگ منتقل کنند و ۲۰ ثانیه بعد خودرویی دیگر جایش را بگیرد باید به جایش اقداماتی انجام داد که چنین تخلفاتی رخ ندهد.

رییس پلیس راهور ناجا همچنین در مورد جریمه خودروهای بالای یک میلیون تومان نیز گفت: به مأموران مان تاکید کردیم خودروهای بالای یک میلیون تومان جریمه را در جاده ها توقیف نکنند اما به تمام این خودروها که بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو بود پیامک ارسال کرده و هشدار دادیم که مبلغ جریمه شان بالای یک میلیون تومان بوده و باید آن را پرداخت کنند.

وی افزود: همچنین تسهیلاتی را به مناسبت دهه ولایت و تا پایان ماه جاری برای خودروهایی که دارای بیش از یک میلیون تومان جریمه هستند در نظر گرفتیم. بر این اساس آنها می توانند برای ترخیص خودروی خود از امکان پرداخت اقساطی جرایم استفاده کنند. این افراد می بایست درخواست خود را برای پرداخت اقساطی جرایم به پلیس ارائه کرده و پس از آن با ارائه برگ سبز خودرو متعهد شوند که طی یک سال جریمه خود را پرداخت کنند.

قبض های کاغذی را بلافاصله پرداخت نکنید

وی با اشاره به قبض های کاغذی اظهار کرد: در حال حاضر اکثر مأموران ما با استفاده از دست افزار و به شکل هوشمند اقدام به ثبت و جریمه تخلفات رانندگی می کنند اما در مواردی که قبض ها به شکل کاغذی صادر شده با توجه به اینکه این قبض ها شناسه ندارند و معمولا حدود ۷۵ درصد آنها از زمان صدور تا پانچ شدنشان یک تا پنج روز طول می کشد بنابراین توصیه ما این است که شهروندان این قبض ها را پس از دریافت پیامک پرداخت کنند. اگر هم پیامکی دریافت نکردند قطعا اطلاعاتشان در سامانه ما به درستی ثبت نشده و لازم است با مراجعه به پلیس راهور اطلاعات خود را اصلاح کنند.

اولتیماتوم پلیس به بانک های بدحساب

وی در بخش دیگری از سخنانش به بانک ها و USSDهای بدحساب هشدار داد و گفت: من اینبار نامی از بانک ها و USSDهای بدحساب نمی آورم اما اگر به تذکرات ما توجه نکنند بار دیگر نامشان را هم آورده و دسترسی شان به سیستم پرداخت جریمه را نیز قطع خواهیم کرد. متأسفانه بعضی از این بانک ها وجوه جریمه را ۳۶ ساعت در حساب خود نگهداری کرده و سپس به خزانه واریز می کنند که این یک تخلف است. چرا که باید طی مدت ۱۰ دقیقه مبلغ را به خزانه واریز کنند.

هادیانفر با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون ۳۱ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۴۷۸ جریمه اعمال شده است، تصریح کرد: گرچه ما تأکید کردیم که با تخلفات حاشیه ای با اغماض برخورد شود اما در مورد تخلفات حادثه ساز و مواردی که جان مردم را به خطر می اندازد تعارف نداشته و حتما با این تخلفات برخورد خواهیم کرد؛ اما گفتیم که اگر کسی در کنار بیمارستان پارک کرده بود یا همراه با خانواده اش در جاده بود، یا بالای یک میلیون تومان جریمه داشت آنها را جریمه نکنیم و به تذکر بسنده کنیم یا به جای توقیف خودرو، تنها جریمه شوند.

وی افزود: همچنین تاکید کردیم که مدت توقیف خودرو نیز کاهش پیدا کند و به جز خودروهای دارای حکم قضایی در دیگر موارد خودرو زودتر ترخیص شود.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در دنیا سه مدل و سه شاخص بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت برای سنجش تصادفات وجود دارد، گفت: سنجش تعداد جانباخته به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، تعداد جانباخته به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه و تعداد جانباخته به ازای هر یک میلیارد کیلومتر پیمایش وجود دارد. بر این اساس شاخص ها در کشور ما بهبود بسیار خوبی داشته است. بطوریکه در سال ۹۶ بر اساس شاخص جانباخته به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ما از ۲۰.۷ کشته به ۲۰.۳ کشته در سال ۹۸ رسیدیم. به ازای شاخص کشته در هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه عدد ما از ۵.۱ کشته به ۴.۸ کشته از سال ۹۶ تا ۹۸ رسیده و به ازای هر یک کیلومتر پیمایش نیز این عدد از ۴۴ در سال ۹۶ به ۳۳ در سال ۹۸ رسید.

هادیانفر از کاهش چشمگیر آمار تصادفات رانندگی در دو سال اخیر نیز خبر داد و افزود: مجموع تصادفات رانندگی اعم از جرحی، خسارتی و فوتی در سال ۹۶، چهار میلیون و ۹۳۴ هزار مورد بود، در حالیکه این عدد در سال ۹۷ به دو میلیون و ۵۵۷ هزار مورد رسید و در سال ۹۸ نیز به دو میلیون و ۱۱۴ هزار تصادف کاهش یافت.

تاثیر نه چندان محسوس کرونا بر ترددهای جاده ای

هادیانفر با بیان اینکه متاسفانه شیوع کرونا چندان کاهش ترددهای جاده ای را سبب نشده است، گفت: به عنوان مثال در روز ۱۳ مرداد امسال ۱۷ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۹۱۲ تردد ثبت شده است، این در حالیست که ترددها در ۱۳ مرداد سال قبل ۲۰ میلیون و ۳۱۷ هزار و ۹۵۳ مورد بوده که نشان می دهد کاهش چندانی نداشته است. در مجموع طی ۱۳۷ روز از آغاز سال جاری تا کنون ۲۲ درصد کاهش تردد داشته ایم.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد از ترددهای جاده ای مربوط به محورهای شمالی است، اظهار کرد: از این میان ۶۰ درصد نیز مربوط به جاده چالوس است و هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم میزان ترددها افزایش پیدا می کنند.

به گفته هادیانفر، در چهار ماهه امسال بنابر آمار پزشکی قانونی ۶۶۹ نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده اند که کاهش ۱۶.۱ درصدی را نشان می دهد.

هادیانفر در پاسخ به پرسشی درباره ترددهای درون شهری نیز گفت: عدم اجرای طرح ترافیک باعث افزایش ۷۰ درصدی ترددهای درون شهری شد البته به ما ابلاغ کردند که آن را متوقف کنید و ما هم اجرا کردیم.

وی از اجرای نوبت دهی اینترنتی برای مراکز شماره گذاری خبر داد و گفت: این طرح فعلا در دو مرکز تهران اجرایی شده و امیدواریم خیلی زود آن را در سراسر کشور اجرا کنیم.

وی با اشاره به افزایش ساعات کار مراکز شماره گذاری نیز گفت: در خواست ما از مراجعه کنندگان به این مرکز این است که اولا همگی در ساعات آغازین صبح به این مرکز مراجه نکنند ثانیا حتما مدارک خود را کامل کنند.

هادیانفر با بیان اینکه ۸۲ درصد تصادفات کشور به دلیل سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی رخ می دهد، گفت: همچنین ۶۲ درصد تصادفات نیز در محدوده ۳۰ کیلومتری شهرها بوده است.

رئیس پلیس راهور ناجا نسبت به افزایش واژگونی ناوگان حمل بار نیز هشدار داد و گفت: درخواست ما این است که رانندگان این ناوگان حتما خواب و استراحت کافی داشته باشند.

انتهای پیام

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا