مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

شغل و میزان تحصیلات افرادی که در حوادث موتورسواری فوت کردند/ ضرورت گسترش فرهنگ موتورسواری

به گزارش موتورسیکلت نیوز، سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: گروه سنی ۱۸ تا ۴۹ سال بیشترین آمار تلفات تصادف موتورسیلکت ها را در برمی گیرد و پس از آن تفکیک سنی سایر گروه ها عبارت است از: کمتر از ۱۰ سال ۲ درصد، ۱۱ تا ۱۷ سال ۱۱.۲ درصد،۵۰ تا ۵۹ سال ۹.۹ درصد، ۶۰ سال و بالاتر ۱۵.۶ درصد. رده سنی دو دهم درصد از تلفات سال گذشته نیز نامعلوم گزارش شده است.

در سال گذشته سه هزار و ۳۰۴ موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. از این تعداد ۳۱۵۲ نفر مرد و ۱۵۲ نفر زن بودند.

آمار تلفات موتورسواران در سال گذشته (۱۳۹۸) نسبت به سال قبل از آن، ۱۱.۸ درصد کمتر شده است. در سال ۱۳۹۷ آمار تلفات موتورسیکلت سواران سه هزار و ۷۴۵ نفر گزارش شده بود.

بیشترین تلفات در استان تهران

براساس آمارهای موجود بیشترین آمار تلفات موتورسواران در سال گذشته به ترتیب مربوط به استان تهران با ۳۲۱، خراسان رضوی با ۲۷۴ و اصفهان با ۲۶۹ نفر و کمترین آن مربوط به ایلام با ۱۵ و کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل هر کدام با ۲۰ فوتی بوده است.

در این مدت استان های فارس (۷۲ نفر)، تهران (۶۵ نفر) و گلستان (۵۲ نفر) نیز بیشترین کاهش تلفات موتورسواران را نسبت به سال ۹۷ داشته اند.

مرگ چهار موتورسوار به ازای هر صدهزار نفر جمعیت

در سال گذشته به ازای هر صد هزار نفر جمعیت چهار موتورسوار در کشور جان خود را از دست داده اند. استان های بوشهر(۸.۶)، یزد(۶.۷) و کرمان(۶.۶) بالاترین و استان های البرز (۰.۹)، اردبیل(۱.۵) و کرمانشاه (۱.۷) پایین ترین نرخ مرگ موتورسوار به ازای صد هزار نفر جمعیت کشور را داشته اند.

نسبت بالای موتورسواران متوفی نسبت به کل تلفات تصادفات در استان گلستان

به طور کلی آمار تلفات موتورسیکلت سواران در کشور ۱۹.۵درصد از کل تلفات حوادث رانندگی در سال گذشته بوده که در این میان استان گلستان بالاترین نسبت را به خود اختصاص داده است.

مطابق آمارهای سال گذشته سهم تلفات موتورسواران در مقایسه با کل تلفات حوادث رانندگی در استان های گلستان، هرمزگان وگیلان رقمی قابل توجه است. در استان گلستان سهم تلفات موتورسوران از کل تلفات ۳۲.۸ درصد، در استان هرمزگان ۲۹.۷ و در گیلان ۲۹.۴ درصد بوده است.

در مقابل استان های کرمانشاه (۶.۹ درصد)، ایلام (۹.۲ درصد) و اردبیل (۹.۶ درصد) پایین ترین درصد تلفات موتورسواران نسبت به کل تلفات حوادث رانندگی را داشته اند.

ضربه به سر علت اصلی مرگ موتورسواران

آمارها نشان می دهد بیشترین علت مرگ موتورسواران ضربه به سر است. این عامل به تنهایی ۴۶.۹ درصد از مرگ موتورسواران را در سال گذشته به دنبال داشته است که یکهزار و ۵۵۰ نفر از کل تلفات را دربر می گیرد که بیانگر اهمیت استفاده از کلاه ایمنی در کنار لزوم رعایت سایر موارد ایمنی است.

بیشترین تلفات در مسیرهای برون شهری

بیشترین آمار تلفات موتورسواران بر اساس محل فوت مربوط به جاده های برون شهری است که ۴۶.۵ درصد از کل تلفات را در برمی گیرد.

شغل و میزان تحصیلات تلفات موتورسواران

شغل ۴۰.۶ درصد تلفات موتورسواران در سال گذشته آزاد گزارش شده است که رقمی برابر با یک هزار و ۳۴۳ نفر از کل تلفات است و بیشترین تعداد را در بر می گیرد.

مشاغلی همچون کارگران با ۵۵۲ نفر (۱۶.۷ درصد از کل تلفات) و دانش آموزان با ۳۹۲ نفر (۱۱.۹ درصد از کل تلفات) به ترتیب بیشترین تلفات موتورسواران را بعد از شغل آزاد داشته اند.

از نظر وضعیت تحصیلی نیز بیشترین گروه تلفات با دو هزار و ۵۴۵ نفر (۷۷ درصد) تحصیلات زیر دیپلم داشته اند. ۱۶ درصد از کشته شدگان مدرک دیپلم و ۵.۴ درصد نیز دانشجو بوده و یا مدارک بالای دیپلم داشته اند. وضعیت تحصیلی ۵۱ نفر از درگذشتگان ( ۱.۵ درصد) نامعلوم گزارش شده است.

بیشتر بخوانیم:

بیشترین مکان های تصادف موتورسواران در تهران اعلام شد

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا