مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

ذراتی که کاربراتورها می‌سازند

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از آنا، بر اساس آخرین اطلاعات موجود درباره میزان آلایندگی یک دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری باید به رقم ۵/۱۵ گرم در هر کیلومتر اشاره کرد. بزرگی این مقدار زمانی قابل فهم است که بدانیم این عدد ۶ برابر یک خودروی سواری یورو۲ است؛ البته به این نکته هم توجه کنید که در حال حاضر نیز خودروها حداقل با استاندارد یورو۴ تولید می‌شوند که اگر بخواهیم میزان آلایندگی یک‌دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری را در برابر یک دستگاه خودروی یورو ۴ بسنجیم، رقم آلایندگی بسیار بیشتر از این مقدار خواهد بود؛ اما اگر میزان آلایندگی موتور کاربراتوری را در برابر یک خودروی یورو۲ در نظر بگیریم، بد نیست بدانید که بر اساس پژوهش صورت‌گرفته هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق تولید می‌کنند. در برابر این وضعیت خطرناک باید به این مساله هم اشاره کرد که با تبدیل هر موتورسیکلت کاربراتوری به انژکتوری می‌توان مقدار ذرات معلق را تا ۹۰ درصد کاهش داد. تغییر ساختار موتورهای کاربراتوری به انژکتوری نیز فرایند خیلی پیچیده‌ای نیست، یعنی می‌توان با استفاده از ۱۴ سنسور و عملگر چون حسگر دمای موتور، اکسیژن، دریچه گاز، کاتالیست و… که روی موتور نصب می‌شوند درصد بسیاری از آلودگی هوای موتورهای کاربراتوری را کاهش داد. این ابزار می‌توانند میزان مصرف سوخت در فرایند احتراق را کنترل کرده و حتی مصرف سوخت را نیز تا ۲۰ درصد کاهش دهند.

اگر شما پیگیر اخبار مربوط به آلودگی هوا بوده باشید، حتما نام ذرات معلق را شنیده‌اید؛ ذراتی که به طور مستقیم وارد ریه شده و سلامتی انسان‌ها را به خطر می‌اندازند. بیشترین میزان تولید ذرات معلق توسط موتورهای کاربراتوری صورت می‌گیرد. بر اساس اندازه‌گیری‌های صورت‌گرفته، سهم موتورسیکلت‌های کاربراتوری در تولید ذرات معلق در شهری چون تهران ۱۰ درصد و سایر آلاینده‌های گازی ۱۸ درصد است اما اخیرا این ذرات نیز به‌طور مستقیم اندازه‌گیری شده است. هر موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر ۱۰ به توان ۱۳ ذره تولید می‌کند؛ این درحالی است که میزان تولید ذره یک اتوبوس کارکرده فرسوده ۱۰ به توان ۱۴ است. به عبارت ساده ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری به لحاظ تولید آلایندگی، هم‌اندازه یک اتوبوس دیزلی کار کرده است، بنابراین عدد بسیار بالایی است. بر اساس جدیدترین آمار اعلام‌شده از سوی رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا هم‌اکنون ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور پلاک شده است که معادل ٣۵ درصد وسایل نقلیه کل کشور است. بر اساس همین آمار نیز بیش از دو میلیون دستگاه موتورسیکلت پلاک‌شده در تهران سهم بالایی در آلودگی هوا دارند.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا