مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سال گذشته فقط 10 مدل موتورسیکلت برقی توانستند مجوز تولید دریافت کنند

به گزارش موتورسیکلت نیوز، مهدی میرزایی در نشست خبری معاونت محیط زیست انسانی که با موضوع آلودگی هوا امروز (۱۵ مرداد) در سازمان محیط زیست برگزار شد با اشاره به تعویق یا تعلیق مواد قانون هوای پاک بدون بررسی در کمیسیون‌های تخصصی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه قوانین مربوط به خروج موتورسیکلت‌های فرسوده و تولید موتورسیکلت‌های برقی بدون بررسی در کمیسیون‌های تخصصی و تنها با درخواست موتورسیکلت‌سازان در دولت به مدت یک سال به عقب افتاد.

میرزایی در خصوص روند کند اسقاط خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده گفت: متاسفانه اخیرا ماده ۱۱ آئین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک به‌مدت یک سال به تعویق افتاد. این مصوبه اشاره داشت که پلاک گذاری هر موتور بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده است همچنین موتورهای برقی از اسقاط معاف بودند. همچنین طبق این ماده موتورهای برقی از این قاعده مستثنی بودند.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۲ آئین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک موتورسیکلت سازان موظف بودند که در هر دوره سه ماهه ۱۰ درصد محصولات خود را به تولید موتورسیکلت برقی اختصاص دهند. در غیر اینصورت باید در ازای این ۱۰ درصد، سه دستگاه فرسوده را از رده خارج می‌کردند. متاسفانه با درخواست موتورسیکلت‌سازان و حمایت وزارت صنعت این دو ماده مهم از قانون هوای پاک برای یک سال عقب افتاد.

میرزایی تاکید کرد: متاسفانه تعویق یا تعلیق مواد قانون هوای پاک بدون اطلاع سازمان محیط زیست انجام می‌شود این در حالیست که سازمان محیط زیست برای بررسی یک پیشنهاد یا طرح باید یک سال پیگیری یا دوندگی داشته باشد تا بعد از بررسی پیشنهاد در کمیسیون‌های تخصصی در دولت به رای گذاشته شود اما شاهدیم که مصوبات و مواد قانون هوای پاک بدون طی کردن این مراحل و بدون بررسی در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون زیربنایی دولت تنها با درخواست موتورسیکلت‌سازان یا وزارت صنعت به تعویق می‌افتد و سازمان محیط زیست نسبت به این روال به شدت معترض است.

وی با اشاره به دلایل اجرا نشدن اسقاط وسایل نقلیه فرسوده گفت: در شرایط حاضر بازار مصرف برای گواهی اسقاط وجود ندارد و قیمت گواهی اسقاط با قیمت خودروها تطابق ندارد بنابراین هیچ انگیزه‌ای برای اسقاط وجود ندارد.

میرزایی با تأکید بر اینکه بیش از ۳۳ درصد ناوگان حمل و نقل کشور فرسوده است،اظهارکرد: میزان آلایندگی یک خودرو اسقاطی ۲۰ تا ۲۵ برابر یک خودروی سالم در حال تردد است. همچنین میزان مصرف سوخت یک خودرو اسقاطی دو و نیم برابر یک خودروی در حال تردد است.

میرزایی در ادامه با اشاره به اینکه طرح اسقاط موتورسیکلت‌های رسوبی علیرغم همه تلاش‌ها به نتیجه نرسید، گفت: با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) جلسات متعددی در این مورد داشتیم و تلاش کردیم که موضوع اسقاط موتورسیکلت‌های رسوبی را تعیین تکلیف کنیم اما متأسفانه هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم و این موتورها در پارکینگ‌ها بلاتکلیف مانده‌اند.

وی با اشاره به ارائه طرح جامع اسقاط وسایل نقلیه فرسوده به دولت از سوی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در این طرح پیشنهاد کرده‌ایم که اقدامات لازم برای افزایش ارزش گواهی اسقاط انجام شود. همچنین پیشنهاد شده که از این برنامه‌ها در گمرک و شهرداری‌ها استفاده شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حدود مجاز معاینه فنی سال گذشته نهایی و ابتدای امسال به وزارت کشور ابلاغ شد، گفت: متأسفانه این حدود مجاز هنوز توسط وزارت کشور به مراکز معاینه فنی ابلاغ نشده است و به غیر از شهر تهران در سایر شهرها اجرا نمی‌شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در ادامه از دسترسی نامناسب سازمان حفاظت محیط زیست به اطلاعات سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) انتقاد کرد و گفت: این سازمان باید جهت اعمال نظارت بتواند به همه اطلاعات «سیمفا» دسترسی داشته باشد. متأسفانه بودجه حاصل از درآمدهای قانون هوای پاک به سازمان حفاظت محیط زیست تخصیص داده نمی‌شود این در حالیست که براساس قانون این درآمدها باید به منظور اجرای طرح‌های نظارت بر مراکز معاینه فنی به این سازمان تخصیص یابد.

میرزایی همچنین با اشاره به تشکیل کمیته فنی صدور گواهی‌نامه‌های زیست محیطی در سازمان حفاظت محیط زیست اظهارکرد: از سال گذشته این کمیته کار خود را شروع کرده و انواع وسایل نقلیه موتوری اعم از داخلی و خارجی برای تولید و واردات باید مجوزهای لازم مربوط به انتشار آلاینده‌ها را از این کمیته اخذ کنند.

وی ادامه داد: دستورالعمل نحوه صدور گواهینامه‌های تأیید نوع آلایندگی (TA) و دستورالعمل نحوه اجرای ارزیابی انطباق محصول (COP) توسط کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست محیطی تدوین و ابلاغ شده است همچنین تدوین دستورالعمل ارزیابی شرکت‌های بازرسی از دیگر اقدامات این کمیته است.

میرزایی گفت: در نتیجه عملکرد کمیته فنی صدور گواهی‌نامه‌های زیست محیطی رفع انحصار بازرسی در فرایند تأیید نوع و تطابق صورت گرفته است. همچنین دستورالعمل ارزیابی آزمایشگاه‌های خودروهای سبک و دستورالعمل روش اجرای آزمون آلایندگی موتورسیکلت‌های یورو ۴ تدوین شده است.

وی تأکید کرد: باید توجه کنیم که کلیه دستورالعمل‌های تهیه شده توسط کمیته فنی صدور گواهی‌نامه‌های زیست محیطی با مشارکت تولیدکنندگان، واردکنندگان، شرکت‌های بازرسی و آزمایشگاه‌های مرتبط بوده و نظرات همه این بخش‌ها در جریان تدوین دستورالعمل‌ها اخذ شده است بنابراین هنگام اجرا هیچ بهانه‌ای برای این واحدها وجود ندارد.

میرزایی با اشاره به اینکه در سال گذشته از مجموع وسایل نقلیه ۹ مدل در کمیته فنی صدور گواهی‌نامه‌های زیست محیطی مردود شدند، گفت: در سال گذشته ۱۰ مدل موتورسیکلت برقی توانستند مجوز تولید از سازمان حفاظت محیط زیست بگیرند همچنین ۳۲ مدل موتورسیکلت یورو ۴ مجوز زیست محیطی گرفته‌اند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در ادامه به نبود ارتباط مناسب بین دستگاه‌ها و شرکت‌های داخلی با شرکت‌های خارجی اشاره و اظهارکرد: متأسفانه در شرایط حاضر به دلیل تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی مدارک فنی لازم را برای سازمان حفاظت محیط زیست، خودروسازها و یا شرکت‌های بازرسی ارسال نمی‌کنند تا اطلاعات و مدارک فنی مربوط به محصولات رد و بدل شود.

میرزایی با اشاره به اینکه در سال ۹۴ تا ۹۶، ۷۰ هزار تاکسی فرسوده از رده خارج شد، گفت: متأسفانه در شرایط حاضر به دلیل افزایش قیمت خودرو با چالش نوسازی خودروهای فرسوده مواجه هستیم. از سوی دیگر ممنوعیت واردات خودرو مسئله نوسازی را با چالش جدی‌تری مواجه کرده است. انتظار ما این است که حداقل امکان نوسازی تاکسی‌های فرسوده از طریق واردات فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه میزان مشارکت دستگاه‌های مختلف در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا ارزیابی و اعلام می‌شود،اظهارکرد: براساس بررسی‌ها وزارت کشور، وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و شهرداری تهران بیشترین حضور را در جلسات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا داشته‌ و وزارتخانه‌های نیرو، رفاه و سازمان هواشناسی کمترین مشارکت را در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا داشته‌اند.

رئیس مرکز ملی هوا با بیان اینکه برخی از مصوبات و قوانین کاهش آلودگی هوا توسط بعضی دستگاه‌ها اجرا نمی‌شود، گفت: در این زمینه بیشترین گلایه را از وزارت صنعت داریم که برخی مواد مربوط به قانون هوای پاک را به تعویق انداخت همچنین وزارت کشور از اجرای قانون فیلتر دوده و ابلاغ حدود مجاز معاینه فنی خودداری می‌کند. از سوی دیگر پلیس راهور در اجرای LEZ و اعمال قانون برای خودروهای فرسوده همچنین اسقاط عملکرد مناسبی نداشتند.

میرزایی در پایان با اشاره به اینکه کیفیت هوای برخی کلان‌شهرها از جمله تهران در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ بهتر شد، اظهارکرد: براساس رصدهای بین‌المللی صورت گرفته در سال ۲۰۱۷ تهران رتبه ۱۵ آلوده‌ترین پایتخت دنیا را داشت. خوشبختانه در سال ۲۰۱۸ به دلیل بهبود کیفیت هوا این رتبه به ۲۳ رسید.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا