۱۲ هزار موتور کاربراتوری معادل یک میلیون خودرو آلودگی تولید می‌کند

به گزارش موتورسیکلت نیوز، معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست ضمن انتقاد از درخواست تعدادی از موتورسیکلت‌سازان برای شماره‌گذاری مجدد موتورهای کاربراتوری اظهارکرد: متاسفانه با وجود مصوبه سال ۹۵ مبنی بر ممنوعیت تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری اخیرا تعداد محدودی از شرکت‌های موتورسیکلت‌ساز درخواست داده‌اند که ۱۲ هزار موتور کاربراتوری شماره گذاری شود.۱۲ هزار موتور معادل یک میلیون خودرو آلودگی تولید می‌کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: عده‌ای به بهانه اشتغال جرأت می‌کنند که درخواست‌های اینچنینی – که مخالف سلامت مردم و قوانین است – مطرح کنند. متاسفانه بستر برای چنین درخواست‌هایی وجود دارد و از نظر من تنها با آگاهی مردم و مطالبه‌گری است که می‌توانیم بستر این درخواست‌ها را از بین ببریم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اجرا نشدن برخی مصوبات کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: طرح «کهاب» از دهه ۷۰ مصوب شده و بعد از گذشت ۲۰ سال هنوز به‌طور کامل اجرا نشده است این در حالیست که طرح کهاب می‌تواند در کاهش آلاینده ازن نقش موثر داشته باشد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد چرایی اجرا نشدن مصوبات و قوانین کاهش آلودگی هوا گفت: سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند در مواردی که یک کارخانه یا صنعت آلودگی تولید می‌کند نسبت به تعطیلی آن واحد اقدام کند و حکم قضایی برای تعطیلی واحد آلاینده بگیرد اما متاسفانه در مورد برخی قوانین مصوب مجلس یا مصوبات دولت علیرغم همه تلاش‌های سازمان حفاظت محیط زیست و پیگیری مجدانه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا به اجرا نمی‌رسند که نمونه بارز آن مصوبه نصب فیلتر دوده روی دیزل‌ها است که وزارت کشور و شورای شهر تهران عملکرد مناسبی در این زمینه نداشتند.

تجریشی افزود: متاسفانه یک بارهم نشده که نمایندگان در حوزه محیط زیست کسی را استیضاح کنند. معمولا استیضاح‌ها برای منفعت خاص صورت می‌گیرد نه برای منفعت عام. برای مثال اگر کارخانه‌ یا سدی ساخته نشود نمایندگان بلافاصله مسئولان مرتبط را استیضاح می‌کنند اما هرگز ندیده‌ایم که نمایندگان کسی را به خاطر مسائل زیست محیطی استیضاح کنند یا ندیده‌ایم که مجلس یک بار از دولت بخواهد در مورد عدم اجرای قوانین محیط زیستی پاسخگو باشد.

وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه نظارت و پایش خود را انجام می‌دهد، گفت: این سازمان عملکرد دستگاه‌های مختلف را در حوزه آلودگی هوا به رئیس جمهوری ارائه می‌دهد و از این طریق می‌توانیم اعلام بکنیم که کدام یک از وزرا و دستگاه‌ها مصوبات را اجرا نکرده‌اند. متاسفانه مشاهدات ما نشان می‌دهد که حتی اهرم‌های نظارتی مثل دیوان محاسبات و سازمان بازرسی نیز کارگشا نبوده‌اند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه نشست در پاسخ به پرسشی در مورد مقایسه کیفیت خودروهای ایرانی با خارجی اظهارکرد: متاسفانه خودروسازی کشور ما نتوانسته به پیشران صنعت کشور تبدیل شود. بسیاری از کشورها از جمله کره همزمان با کشور ما تولید خودرو را شروع کردند اما در حال حاضر شاهدیم که کره تولید کننده صنعت خودرو است اما در کشور ما خودروسازی در حدی یک کارخانه باقیمانده است.

تجریشی با اشاره به اینکه خودروسازان داخلی نتوانسته‌اند به تعهدات خود در حوزه نوسازی خودروهای فرسوده عمل کنند، گفت: در بین سال‌های ۹۴ تا ۹۶، ۷۰ هزار تاکسی نوسازی شد اما بعد از سال ۹۶ تنها ۲۰۰ دستگاه نوسازی شده است بنابراین خودروسازی داخلی نتوانسته حتی پاسخگوی نیاز تاکسی‌های فرسوده کشور باشد.

وی با بیان اینکه قرار بود بانک‌ها در حوزه اسقاط خودروهای فرسوده با ارائه تسهیلات ورود کنند،اظهارکرد: متاسفانه اردیبهشت ماه امسال قیمت تاکسی‌ها یک باره ۹ میلیون تومان افزایش یافت و همین موضوع پروژه نوسازی تاکسی‌های فرسوده را با شکست مواجه کرد. در مورد عدم نوسازی تاکسی‌های فرسوده، سازمان حفاظت محیط زیست نامه‌نگاری‌های لازم را با اسحاق جهانگیری – معاون اول رئیس جمهوری – انجام داد. حتی سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد که اجازه ورود خودروهای هیبریدی برای استفاده در تاکسیرانی داده شود. این موضوع حتی به شورای عالی محیط زیست نیز برده شد اما سازمان برنامه و بودجه با آن مخالفت کرد.

تجریشی تاکید کرد: دولت می‌تواند برای ورود خودروهای هیبریدی از بخش‌های خصوصی استفاده کند و حتما نیاز نیست که بودجه لازم برای چنین طرحی را خودش بپردازد اما متاسفانه بدنه دولت خیلی مشتاق به چنین طرحی نیست که بخش خصوصی در این موارد ورود کند. درحالی‌که می‌توانیم با ارائه بسته‌های حمایتی به سازندگان یا واردکنندگان هیبریدی موضوع فرسوده‌ها را تا حدی حل و فصل کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مصرف بالای سوخت در ایران گفت: اگر بخواهیم وضعیت خودروسازی و مصرف سوخت را در ایران و ترکیه با هم مقایسه کنیم می‌بینیم که ترکیه با وجود داشتن خودروهای بیشتر مصرف سوخت پایین‌تری نسبت به ایران دارد. در ایران به طور متوسط روزانه ۹۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود در حالی که در ترکیه با وجود داشتن خودروهای بیشتر یک سوم این میزان سوخت استفاده می‌شود.

تجریشی ادامه داد: در ایران متوسط مصرف سوخت خودروها ۸ تا ۱۰ لیتر است اما در ترکیه پنج لیتر و در اروپا زیر پنج لیتر است بنابراین می‌بینیم که میزان مصرف بنزین در ایران بیشتر است. همه این موارد نشان می‌دهد که خودروسازهای ایرانی در حوزه اقتصاد ملی و سلامت مردم دستاورد مناسبی نداشته‌اند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به حذف مصوبه مربوط به اسقاط خودروها توسط خودروسازان داخلی گفت: در سال ۹۶ مصوبه‌ای به تایید دولت رسید که بر اساس آن در ازای تولید هر خودروی داخلی با مصرف بالای هشت لیتر سوخت باید اسقاط خودرو صورت می‌گرفت.

وی در این ارتباط از محمد شریعتمداری در زمان تصدی وزارت صنعت به واسطه عملکرد وی در لغو این مصوبه انتقاد کرد و گفت: این در حالی بود که آقای شریعتمداری قبل از آنکه وزیر صنعت باشد ریاست کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا را بر عهده داشت. در آن زمان هنوز دبیرخانه کارگروه آلودگی هوا به سازمان حفاظت محیط زیست منتقل نشده بود.

تجریشی در حاشیه جلسه با اشاره به ضرورت کاهش شدت انرژی در ایران گفت: ایران در ارائه سوبسید انرژی اولین مقام را در دنیا دارد. مسلما مصرف انرژی بالا تبعات اقتصادی و محیط زیستی بسیاری دارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در اسناد بالادستی به کاهش شدت انرژی اشاره شده است، گفت: در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و در بیانات ایشان بارها به کاهش شدت انرژی تاکید شده است. همچنین در برنامه ششم توسعه این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. متاسفانه با این وجود اقدام خاصی در راستای کاهش مصرف انرژی در ایران صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: مسلما کاهش شدت انرژی بر کاهش گازهای گلخانه‌ای تاثیر دارد که از هدفگذاری‌های اصلی معاهده تغییرات آب و هوایی پاریس به شمار می‌آید.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه شهرهای مختلف کشور به‌ویژه شهرهای شمالی با معضل پسماند مواجه هستند، گفت: امسال دولت مصوب کرده که سه تا چهار درصد ارزش کالاهای تولیدی که باعث ایجاد پسماند می‌شوند در صندوقی ذخیره و برای مدیریت محیط زیست و پسماند هزینه شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با تاکید بر اینکه اظهار نظر سازمان محیط زیست در مورد مسائل مختلف فنی با توجه به نظر کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر کشور صورت می‌گیرد،اظهارکرد: با توجه به درخواست یکی از خودروسازان به منظور تولید سواری دیزلی این موضوع در کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر کشور مورد بررسی قرار گرفت. این کنسرسیوم مخالفت جدی خود را با تولید سواری دیزلی اعلام کرده است.

تجریشی با اشاره به اینکه بانک جهانی ۱۳ کارشناس برای مسائل مربوط به محیط زیست به ایران اختصاص داده است، گفت: این کارشناسان در حوزه آلودگی هوا ورود کرده‌اند و قرار شده است نظرات خود را در مورد طرح‌هایی که با کمترین سرمایه گذاری بیشترین نتیجه را می‌دهد، ارائه دهند.

وی اظهار کرد: آخرین گزارش این مجموعه مربوط به سه هفته پیش است که در آن به سوالات مختلف سازمان حفاظت محیط زیست پاسخ داده شده است که یکی از این سوالات مربوط به کارایی فیلتر دوده در کاهش آلایندگی خودروهای دیزلی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا