مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

چگونه بنللی بعد از فراز و فرودهای بسیار جهانی شد؟

به گزارش موتورسیکلت نیوز، بحران اقتصادی به دلیل شیوع کوئید19، فروش جهانی بنللی را به میزان متوسطی تحت تأثیر قرار داد که با بهبود نیمه دوم، می‌تواند نیمه اول پاییز را متعادل کند.

موتورسیکلت‌های بنللی در سال 2019 رکورد جدیدی در فروش جهانی پیدا کردند و پس از سبقت گرفتن از دوکاتی، اکنون موقعیت تریومف را در رده بندی موتورسیکلت‌ها به چالش می کشد. فروش جهانی این شرکت در سال 2019 بیش از 63.000 دستگاه بود و در پنج ماه اول سال 2020، تعداد 19.074 دستگاه تولید کرد که 27.7 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

بنللی یکی از برندهای باستانی موتورسیکلت ایتالیا

بنللی در سال 1911 در پزارو (Pesaro) ایتالیا تاسیس شد. این برند درحال حاضر بخشی از گروه (Qianjiang)؛ شرکتی است که مقر آن در ونلینگ (Wenling)، جنوب شرقی چین است و (.Benelli Q.J) در پزارو ایتالیا واقع شده است.

این برند اخیراً دست های قوی پیدا کرده است و با ارتقای کیفیت فنی و طراحی به دنبال مشتریان بیشتر در جهان است. با این وجود از آنجا که این شتاب بسیار زیاد بود و تیم ایتالیایی و چینی کار فوق العاده ای را در زمینه طراحی، راه اندازی و توزیع چندین مدل جدید کردند، به تدریج مشتریان بیشتری در همه قاره‌ها به دست آورد و در هر سال رکورد فروش را تجربه کرد و به بهترین نمونه موتورسیکلت های جاده ای ایتالیا تبدیل شد.

اولین موفقیت تجاری بنللی تحت مالکیت جدید به دور از پایگاه خانگی حاصل شد. در واقع، در سال 2014، زمانی که کل فروش بیش از 10.000 دستگاه بود، 61 درصد از فروش بنللی در ASEAN و فقط 26 درصد در اروپا انجام شده است.

در سال های بعد نیز رشد فروش جهانی آن چشم‌گیر بوده است و بین سال های 2014 و 2018 هر سال رکورد فروش داشت و در سال 2018 به بیش از 50.000 دستگاه رسید و به بنللی اجازه داد تا در رده بندی جهانی از Ducati پیشی بگیرد و 59.750 دستگاه موتورسیکلت در سراسر جهان به فروش رساند.

در سال 2019 نیز رکورد جدیدی با فروش بیش از 63.000 دستگاه تجربه کرد و موقعیت Triumph را در رده بندی جهانی به چالش کشید. قابل ذکر است که تعداد فروش جهانی بنللی در 9 ماهه اول سال گذشته 50.037 بوده است.

بنللی پس از پژو، دومین کارخانه قدیمی اروپایی در حال فعالیت است، با این تفاوت که پژو در حال تولید موتورسیکلت نیست بلکه فقط اسکوتر تولید می‌کند، در حالی که محدوده بنللی بر موتورسیکلت متمرکز است.

در آغاز بنللی فقط یک تعمیرگاه بود که موتورسیکلت تعمیر می کرد، اما در حال حاضر قادر به تولید تمام قطعات یدکی مورد نیاز برای تعمیرات است. در طول جنگ جهانی اول، بنللی سخت تلاش کرد قطعات را برای ماشین های ایتالیایی در جنگ بسازد و در سال 1919 اولین موتورسیکلت به عموم مردم عرضه شد.

در سال 1920 این شرکت اولین قوای محرکه کامل خود را در داخل ایتالیا، (یک سیلندر و دو زمانه 75 سی سی)، با قاب دوچرخه سازگار ساخت. یک سال بعد در سال 1921، بنللی اولین موتورسیکلت خود را با استفاده از قوای محرکه خود که تا آن زمان تبدیل به مدل 98 سی سی شد را ساخت.

دو سال پس از آن، با استفاده از نسخه ویژه طراحی شده برای مسابقات، تونینو (Tonino) به طور “وحشتناک” مسیر را طی کرد. او استعداد طبیعی خارق العاده ای را به نمایش گذاشت و شروع به کار بسیار موفقی کرد و ظرفیت استثنایی شرکت را در توسعه و تولید تأیید کرد.

تونینو بنللی در پنج سال، چهار عنوان قهرمانی ایتالیا را کسب کرد: در سال های 1927، 1928 و 1930 با نسخه تک میل لنگ (SOHC) و در سال 1931 با نسخه میل بادامک دوبل (DOHC).

در اواخر دهه 1960، ورود تولید کنندگان ژاپنی باعث ایجاد بحران در صنعت موتورسیکلت اروپا شد. شرکت اصلی بنللی به شدت درگیر در بازار موتورسیکلت آمریکا بود و موتورسیکلت های زیر 350 سی سی را از طریق بخش مونتگومری (Montgomery) می فروخت. اما ظهور رقابت از ژاپن منجر به از بین رفتن محبوبیت محصولات بنللی شد. رقابت ژاپن به طور فزاینده ای شدید و پیشرفته بود و در سال 1988 بنللی را به زانو درآورد.

آقای Giancarlo Selci، مالک گروه Biesse، یک شرکت درخشان را از آینده ای نامشخص نجات داد و بنللی را در 23 اکتبر 1989 خریداری کرد. این شرکت بخش بازار اسکوتر را با مدل Devil and Scooty هدف قرار داد. به نظر می رسد زمان جدید آغاز شده است، اما پس از اولین لحظه های سرخوشی، چشم انداز نامشخص می شود.

در سال 1995، گروه Fabriano Merloni بیشتر مارک های تاریخی را خریداری کرد. آندره مرلونی، فرزند ویتوریو، رهبر شرکت های جدید بود. اما بنللی خیلی زود با بحران جدید دیگری روبرو شد.

در دسامبر 2005، بنللی بخشی از گروه چینی QJ، واقع در Wenling شد که در آن 14.000 نفر سالانه بیش از یک میلیون و 200 هزار دستگاه وسیله نقلیه و 2 میلیون قوای محرکه طی سال در یک کارخانه فوق العاده بزرگ مدرن تولید می کنند.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا