مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

300 هزار موتورسیكلت در شهرستان 500 هزار نفری دزفول/ علاقه مندی بانوان دزفولی به رشته اتومبیل رانی و موتورسواری

به گزارش موتورسیکلت نیوز، به گفته شهروندان دزفولی با وجود علاقه زیاد جوانان این شهرستان به رشته موتورسواری و اتومبیلرانی حمایتی از این رشته ورزشی نمی شود و این امر موجب شده تا برخی از جوانان موتور سوار جاده سردشت را برای موتورسواری و انجام حركات نمایشی خود در روزهای تعطیل انتخاب كنند كه این امر علاوه بر بروز حوادث مرگبار مشكلات اجتماعی نیز موجب شده است.

وجود 300 هزار موتورسیكلت شماره گذاری شده در شهرستان 500 هزار نفری دزفول نشانه علاقه فراوان شهروندان بویژه جوانان به استفاده از موتورسیكلت و ورزش موتورسواری است ولی با وجود انبوه موتورسواران نبود پیست موتورسواری به یك معضل در شهرستان تبدیل شده به گونه ای كه علاقه مندان به این رشته ورزشی به اجبار خیابان های شهر را برای موتورسواری انتخاب كرده و دیگر شهروندان را نیز درگیر مشكل می كنند.

یك روانشناس در گفت و گو با ایرنا از موتورسواری به عنوان ورزشی مفرح یاد كرد و گفت: اگر به موتورسواری از دید یك رشته ورزشی نگاه كنیم و همچنین شرایط لازم و ایمنی برای آن در نظر بگیریم می تواند مانند سایر رشته های ورزشی مفید باشد.

آرمین جولایی منش افزود: افراد بر اساس ساختار متفاوت شخصیتی كه دارند و همچنین تجربیات لذت بخش قبلی و توانایی جسمی خود به رشته های مختلف روی می آورند كه فعالیت در هركدام از آنها برای رشد جسمانی و ارتقای سطح سلامت روانی آنها موثر است.

این روان شناس اضافه كرد: باتوجه به اینكه موتورسواری یك ورزش مهیج است بهتر است با فراهم كردن امكانات مناسب و ایمن و فرهنگ سازی این رشته ورزشی را ترویج دهیم تا استعداد افراد در این ورزش شكوفا شود.
رئیس هیات اتومبیلرانی دزفول نیز گفت: علاقه مندان به موتورسواری و اتومبیلرانی در دزفول با مشكلات عدیده ای روبه رو هستد كه مهمترین آنها نبود پیست مخصوص است.

علی شاهرخی افزود: با وجود اینكه هیچ پیست موتورسواری در دزفول وجود ندارد علاقه مندان به این رشته ورزشی بارها با حضور در مسابقات كشوری و حتی بین المللی موفق به كسب مقام شده اند كه باعث افتخار است و باید از این ظرفیت به نحو شایسته ای استقبال كرد.

وی گفت: با درخشش موتورسواران دزفول در مسابقات موتور كراس قهرمانی خوزستان، غلامرضا اسماعیلی در موتور 450 سی سی موفق به كسب مقام سوم این مسابقات شد كه این موفقیت در 17 سال گذشته برای شهرستان دزفول سابقه نداشته است.

شاهرخی افزود: علاوه بر این سامان قنبری دیگر عضو هیات اتومبیلرانی و موتورسواری دزفول نیز یكماه پیش در مسابقاتی كه در دبی برگزار شد حضور یافت و توانست مقام دوم را در حركات نمایشی با موتورسنگین در خاورمیانه كسب كند ضمن اینكه این ورزشكار دزفولی پارسال نیز پدیده موتور سواری ایران شناخته شود.

وی ادامه داد: این درحالی است كه پدیده موتورسواری ایران زمینی برای تمرین ندارد و با پیگیری انجام شده موفق شدیم تنها 200 متر از ورودی گلخانه دزفول را به تمرین این ورزشكار اختصاص دهیم تا بتواند تمرین كند.

وی افزود: پدیده موتورسواری ایران با هزینه شخصی خود در مسابقات شركت می كند،و برای تمرین و خرید لاستیك موتورسیكلت ماهانه هفت میلیون ریال از جیب خود هزینه می كند اما تمرینات خود را با شوق وصف ناپذیری ادامه می دهد.

وی اضافه كرد: به دلیل كمبود امكانات و نبود پیست چندمنظوره اتومبیلرانی و موتورسواری ورزشكاران دزفول در این رشته ها ریزش داشته اند به طوری كه در یكسال گذشته تعداد علاقه مندان به این رشته ها از 350 نفر به 120 نفر كاهش یافته و اعضای این هیات مجبور شده اند برای تداوم فعالیت ورزشی به شهرهای اطراف رفته و از هیات اتومبیلرانی دزفول خارج شوند.

وی به علاقه مندی بانوان دزفولی به رشته اتومبیل رانی و موتورسواری به صورت قانونمند و در مكان مشخص (پیست) زیر نظر این هیات ورزشی اشاره كرد و گفت:هم اكنون بانوان بیش از آقایان متقاضی عضویت در هیات موتورسواری و اتومبیلرانی دزفول هستند به طوری كه بالای 35 نفر از بانوان دزفولی متقاضی عضویت در این هیات هستند تا بتوانند از این ورزش استفاده كنند و اوقات فراغت خود را با ورزش سپری كنند ولی در دزفول فضایی برای ورزش موتورسواری آقایان و بانوان وجود ندارد.

شاهرخی با تاكید بر اینكه طبق قانون بانوان نیز می توانند در روزهای خاص،در فضایی محصور با مربی خانم و با حجاب اسلامی به ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی بپردازند و منع قانونی در این خصوص وجود ندارد اظهاركرد: در روزهای گشذته مجبور شدیم یكی از بانوان علاقمند دزفولی را به پیست اهواز منتقل كنیم تا بتواند از فضای آنجا استفاده كند در صورتی كه اگر فضایی مناسب در دزفول وجود داشته باشد نیازی به انتقال ورزشكاران به دیگر شهرها نخواهد بود ضمن اینكه می توان جوانان علاقه مند را به جای تك چرخ زدن و انجام حركات نمایشی خطرناك در جاده سردشت آنها را به پیست هدایت كرد.

رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی دزفول به حادثه اخیر در جاده سردشت نیز اشاره كرد و اظهاركرد: با احداث پیست موتورسواری در دزفول می توان جوانان علاقه مند را از جاده سردشت و سایر مناطق به پیست هدایت كرد و جلوی بروز ناهنجاری از سوی برخی افراد را گرفت.

وی افزود: 2 بانوی دستگیر شده در جاده سردشت با وضعیتی نامناسب، عضو هیات موتورسواری و اتومبیلرانی دزفول نبوده و این هیات ضمن انتقاد از هنجار شكنی تعدادی جوان در جاده سردشت دزفول با هرگونه هنجارشكنی در سطح خیابان ها و جاده ها از سوی جوانان موتورسوار مخالف است.

شاهرخی اظهار كرد:بانوان در صورت تمایل به موتورسواری باید در فضایی محصور و با رعایت حجاب و شئونات اسلامی اقدام به موتورسواری كنند.

وی با تقدیر از حمایت مسئولان دزفول برای تامین زمین پیست موتورسواری و اتومبیلرانی گفت: با وجود پیگیری و نامه نگاری انجام شده تاكنون هیچ اقدامی برای اختصاص زمین به این هیات صورت نگرفته و به نظر می رسد برخی تمایل به فعالیت هیات موتورسواری و اتومبیل رانی در دزفول ندارند.

شاهرخی با اعلام علاقه مندی چند نفر سرمایه گذار برای سرمایه گذاری میلیاردی در این رشته ورزشی در دزفول افزود: تنها مشكل نبود زمین برای پیست است.

وی گفت: با 12 هكتار زمین می توان پیست چندمنظوره موتورسواری و اتومبیلرانی با سرمایه خصوصی در این شهرستان احداث و مشكلات این بخش را مرتفع كرد ولی هیچ همكاری با این ورزشكاران نمی شود و در روزهای اخیر فقط زمینی به صورت موقت در اختیار این هیات قرار گرفته است.

وی بیان كرد: در گذشته 16 موتور كراس در دزفول وجود داشت كه به دلیل نبود پیست و مكان مناسب ورزشكاران علاقه مند به این ورزش به دیگر شهرها رفته و اكنون تعداد موتور كراس های دزفول به 6 دستگاه كاهش یافته این در حالی است كه جوانان می توانند از این ورزش برای تخلیه انرژی و اوقات فراغت مناسب استفاده كنند.

رئیس كمیته موتوركراس دزفول نیز موتورهای سنگین را شامل موتورهای 450،125 و 250 سی سی عنوان كرد و گفت:این نوع موتورسیكلت ها فاقد هرگونه سند یا مدرك قانونی بوده و تنها برای استفاده در پیست موتورسواری هستند و اجازه و امكان تردد در جاده ها را ندارند.

علیرضا میثمی افزود: قیمت این موتورها بین 100 تا 300 میلیون ریال است و بیشتر اقشار جامعه توانایی خرید این موتورها را ندارند ضمن اینكه لوازم جانبی و ایمنی این موتورها نیز گران است.

وی به استقبال علاقه مندان این رشته ورزشی در روزهای جمعه اشاره كرد و گفت: ایام تعطیل شاهد خیل عظیم علاقه مندان به این رشته ورزشی در جاده سردشت دزفول هستیم ولی مكان استاندارد و مناسبی برای آنها وجود ندارد.

وی افزود: برخی بانوان نیز به موتورسواری علاقه دارند ولی مكانی برای تمرین و گذراندن اوقات فراغت آنها وجود ندارد و با وجود پیگیری صورت گرفته هیچ اقدام اساسی در این خصوص صورت نگرفته است.

میثمی اظهار كرد: با فراهم شدن پیست موتورسواری در دزفول می توان این ورزش را ساماندهی كرد ضمن اینكه با شناسایی اعضای هیات امكان تخلف كمتر می شود و افرادی به نام هیات موتورسواری نمی توانند هنجارشكنی كنند.

وی خواستار همكاری بیشتر مسئولان محلی به ویژه نیروی انتظامی با موتورسواران دزفول شد و گفت:پارسال غلامرضا اسماعیلی با موتور 450 سی سی توانست مقام سوم خوزستان را از آن خود كند كه باید از این ظرفیت ها بهتر استفاده كرد.

یك عضو شورای شهر دزفول نیز در این خصوص گفت: با وجود شمار زیاد علاقه مند به رشته موتورسواری در دزفول با پیگیری انجام شده قطعه زمینی به وسعت چهار هكتار كه متعلق به زمین شهری است به صورت موقت در اختیار هیات موتورسواری و اتومبیلرانی قرار گرفته است تا در روزهای خاص تمرینات خود را در این محل انجام دهند.

فرهاد جاموسی افزود: طبق توافق صورت گرفته تا زمانی كه زمین شهری به این زمین نیاز نداشته باشد این زمین در اختیار موتورسواران خواهد بود ضمن اینكه زمین مذكور برای موتورسواران مناسب سازی نیز شده است.

وی گفت: شهرداری دزفول قول داده بود 10 هكتار زمین برای هیات موتورسواری و اتومبیلرانی دزفول اختصاص دهد كه تاكنون با وجود پنج هزار علاقه مند به این رشته و استعدادهای فراوانی كه در این ورزش وجود دارد هنوز اقدامی از سوی شهرداری در این رابطه صورت نگرفته است.

جاموسی اظهار كرد: بانوان نیز طبق قانون حق ورزش موتورسواری را دارند اما در فضایی محصور و امن و زیر نظر هیات موتورسواری و اتومبیل رانی.

وی با انتقاد از عملكرد مسئولان خواستار حل مشكل زمین برای احداث پیست موتورسواری و اتومبیلرانی در این شهرستان شد.

فرماندار دزفول نیز با انتقاد از تامین نشدن زمین مورد نیاز هیات موتورسواری از سوی شهرداری گفت: شهرداری دزفول قرار بود 10 هكتار زمین برای پیست موتورسواری و اتومبیلرانی اختصاص دهد ولی تاكنون اقدامی در این خصوص انجام نداده است.

حبیب اله آصفی افزود: علاقه مند به سرمایه گذاری برای احداث پیست موتورسواری در دزفول وجود ندارد ولی در صورتی كه سرمایه گذار مطمئنی برای این احداث پیست وجود داشته باشد از وی حمایت می شود.

وی افزود: با این وجود ورزش از اولویت های فرمانداری است و در صورت وجود سرمایه گذار همكاری لازم با وی انجام می شود تا علاقه مندان به این رشته ورزشی بتوانند قانونمند فعالیت كنند.

عظیم سرافراز رئیس شورای اسلامی شهر دزفول نیز در این خصوص گفت: برای بررسی وضعیت پیست موتورسواری دزفول هماهنگی برای برگزاری نشستی با حضور اداره های ورزش جوانان، محیط زیست،سرمایه گذار،منابع طبیعی، فرمانداری و شهرداری انجام شده تا به صورت ویژه به این مطالبه جوانان علاقه مند رسیدگی شود.

محمدرضا كرمی نژاد شهردار دزفول نیز گفت: قطعه زمینی در اطراف پادگان شهید باكری به سمت شهیون برای پیست موتور سواری دزفول از سوی شهرداری در نظر گرفته شده است.

وی افزود: زمین مذكور 30 هكتار می باشد كه بخشی از آن پس از كسب مجوزهای لازم به پیست موتور سواری اختصاص خواهد یافت ضمن اینكه در حال حاضر شهرداری دزفول با هیات موتورسواری همكاری داشته و در مواردی كه این هیات نیاز به امكاناتی چون لودر برای آماده سازی زمین محل تمرین خود در اطراف پارك لاله را دارند با آنها همكاری می شود.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا