مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بررسى وضعيت ساماندهی موتورسیکلت‌های تهران

به گزارش موتورسيكلت نيوز به نقل از خبرگزارى آنا، موضوع برخورد با موتورسیکلت در پایتخت سالهاست که در دستور کار پلیس راهور تهران قرار دارد و تقریبا هرکدام از رئیس پلیس‌های راهور در تهران به موضوع ساماندهی موتور سیکلت‌های پایتخت پرداختند اما هیچ برنامه جامع و قدرتمندی را به دلیل گستردگی این وسلیه نقلیه در تهران شاهد نبودیم.

یک خانواده، یک موتورسیکلت و توقیفی که دردسرساز می‌شود

شاید بتوان از منظر قانون در مقابل تخلفات موتورسیکلت‌سواران ایستاد و راکبان را اعمال قانون کرد؛ شاید بتوان اینگونه دید که پاسخ هر تخلفی جریمه است و باید بدون اغماض با متخلفین برخورد کرد اما باید این نکته را هم درنظر گرفت که صاحبان بخش عظیمی از موتورسیکلت‌ها را اقشار ضعیف جامعه تشکیل می‌دهند و این وسیله خطرناک محل درآمد آنان و خانواده‌هایشان است که با هر توقیفی شاید سفره‌هایشان کوچک شود. البته که این موضوع نافی برخورد با متخلفین نیست ولی باید این نکته اقتصادی را هم در برخورد با موتورسیکلت‌سواران متخلف در نظر گرفت.

 کفی و دیگر هیچ!

یکی از برخوردهایی که در تهران با موتورسیکلت‌های متخلف صورت می‌گیرد حضور یدک‌کش‌هایی است که سر چهارراه‌های پرتردد و گوشه میادین اصلی شهر و یا در خطوط ویژه توسط پلیس راهور مستقر شدند،  یدک‌کش‌های زرد رنگ که آماده‌اند تا موتورسیکلت‌های متخلف را به پارکینگ منتقل کنند؛ اما انتقال به پارکینگ نیز خود یک مشکل اساسی محسوب می‌شود؛ زیرا در میان کش و قوس  توقیف کردن موتورسیکلت مامور راهور ممکن است با شهروندان وارد تنش و یا درگیری شود برای مثال همین چند سال پیش بود که فردی برای جلوگیری از توقیف موتور سیکلت خود وسیله خود را به آتش کشید!

گره کوری که رئیس نتوانست باز کند!

ساماندهی موتورسیکلت‌ها یک معضل بزرگ در پایتخت حساب می‌شود که روسای پلیس پیشین پایتخت نیز نتوانستند گره کور ساماندهی موتور سیکلت سواران را حل کنند،  پیش از این سردار تیمور حسینی رئیس پلیس اسبق راهنمایی و رانندگی پایتخت درباره گلایه هایی مبنی بر عدم نظارت پلیس بر تخلفات موتورسیکلت سواران گفته بود: تخلفات موتورسیکلت سواران، به عنوان یک معضل به شدت جامعه را تحت تاثیر قرار داده به گونه‌ای که شاهد بی نظمی اینگونه از کاربران در سطح شهر هستیم، در حالیکه از سوی دیگر آمار و ارقام ارائه شده از سوی پلیس موید نظارت بر تخلفات راکبان موتورسوار است.

وی با بیان اینکه در چهارماهه نخست سال ۹۵، بیش از ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت به پارکینگ منتقل و نیز بیش از ۸۰۰ هزار نفر از موتورسواران به علت تخلفات عدیده جریمه شدند از افزایش ۱۵ درصدی این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

حسینی با اشاره به اینکه از دیدگاه مردم، هیچ اقدامی از سوی پلیس جهت برخورد با موتورسواران متخلف انجام نشده است، گفت: اینکه از پلیس توقع داشته باشیم تا این معضل را به تنهایی حل کند، انتظارمنطقی نیست و راه به جایی نمی برد بلکه حل این معضل نیازمند این است که کلیه دستگاه های مسئول پای کار آمده و تکالیف خود را انجام دهند.

رئیس پلیس پیشین راهور تهران بزرگ بیان کرد: درصد قابل توجهی از راکبان موتورسیکلت به واسطه شغل یا درآمدشان از این وسیله نقلیه استفاده می کنند.

حسینی به اشباع پارکینگ‌ها به علت رهاکردن موتورسیکلت از سوی مالکان آن اشاره کرد و گفت: شفاف نبودن و خلأهای قانونی در این رابطه یکی از معضلاتی است که با آن مواجه هستیم؛ بیش از آنکه به علت های این موضوع بپردازیم متاسفانه با معلول برخورد می کنیم.

تخلفاتی که صدای رئیس پلیس را درآورد

سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس سابق راهور تهران بزرگ نیز برای ساماندهی به موتورسیکلت‌های تهران برنامه‌هایی را در دستور کار راهور تهران قرار داده بود،‌ او در مورد تخلفات صورت گرفته توسط راکبان موتور‌سیکلت در تهران اظهار کرد: موتورسوارانی که مرتکب تخلف‌های حرکت در جهت مخالف در خیابان‌ها، خطوط ویژه، پیاده‌رو، عبور از چراغ قرمز، همراه نداشتن مدارک، نداشتن پلاک، مخدوش بودن پلاک و حرکات مخاطره‌آمیز و تک‌چرخ زدن شوند و یا اینکه قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نکنند، موتوسیکلت آن‌ها توقیف و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

پلیس افتخاری به کمک آمد

طرح برخورد با موتور سیکلت‌های متخلف آنقدر مهم بود تلقی می‌شد که سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در واکنش به برخورد با موتور سیکلت سواران متخلف از کمک گرفتن از پلیس‌های افتخاری خبر داد و اظهار کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با کمک پلیس‌های افتخاری با راکبان موتورسیکلت‌های سنگین غیرمجاز در سطح شهر برخورد می‌کند و از آنجایی که بیشتر این موتورسیکلت‌ها قاچاق هستند، بعد از توقف و سیرمراحل قانونی به سازمان گمرک منتقل می‌شوند.

رئیس پلیس راهور ناجا در بخش دیگری به تعداد موتور سیکلت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: از مجموع ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور ۹ میلیون دستگاه فرسوده است و فقط ۴ میلیون موتورسیکلت پلاک دارند که ما برنامه جدی برای ساماندهی رفتارهای موتورسیکلت سواران داریم.

با متخلفان برخورد می‌شود

نارضایتی شهروندان و مسئولان از موتورسواران پایتخت و تخلفات آنان پلیس تهران را بر آن داشت تا طرح ساماندهی موتورسیکلت سواران را در دستور کار خود قرار دهد.

 سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت در مورد طرح برخورد با موتور سیکلت سواران گفت: پلیس مخالف موتور سواران و ارتزاق به واسطه کار با موتور نیست اما این دسته از کاربران ترافیک باید قانون‌مند باشند.

وی به تخلفات عمده برخی از موتور سواران پرداخت و تصریح کرد: حرکت در جهت مخالف در خیابان‌ها، حرکت در خطوط ویژه، حرکت در پیاده‌رو، عبور از چراغ قرمز، همراه نداشتن مدارک، نداشتن پلاک، مخدوش بودن پلاک و حرکات مخاطره‌آمیز و تک‌ چرخ زدن از جمله مواردی است که اعمال قانون، توقیف و انتقال موتورسیکلت‌ها به پارکینگ را در پی خواهد داشت.

فرمانده انتظامی پایتخت ادامه داد: اگر موتورسیکلت سواران موارد زیر را انجام دهند فقط شامل اعمال قانون و جریمه شده و توقیفی در دستور کار نخواهد بود؛ این موارد عبارتند از پوشاندن پلاک با قفل، پوشاندن پلاک با طلق و امثالهم، حمل بارهای نامتعارف‌، عدم استفاده از کلاه ایمنی استاندارد و ایستادن روی خط عابر پیاده.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا طرح ساماندهی و برخورد با موتورسواران متخلف می‌تواند بهبودی در وضعیت تردد این دسته از کاربران ترافیک و همچنین ساماندهی وضعیت تردد در معابر پایتخت به خصوص معابر مرکزی تهران داشته باشد.

انتظارات از رئیس پلیس راهور تهران

موضوع ساماندهی موتورسیکلت‌ها مسئله‌ای ریشه‌دار است که ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و… دارد که نشان می‌دهد این موضوع نیاز به بررسی کارشناسی دقیق تر و حتی بازنگر در قوانین مقررات را دارد؛ لذا انتظار می‌رود سردار  حمیدی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز با توجه به مسئولیت جدید خود به عنوان یک مقام انتظامی   موضوع ساماندهی موتورسیکلت‌هایی که در سطح شهر تردد می‌کنند را در دستور کار خود قرار دهد.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا