مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مسیریابی آفلاین، قابلیت جدید نقشه بومی براى موتورسيكلت و دوچرخه

به گزارش موتورسيكلت نيوز، «جواد عامل» روز شنبه در اولین نشست خبری این اپلیکیشن که به صورت آنلاین برگزار شد، اعلام کرد حدود سه سال قبل با جذب سرمایه نقدی و تجهیزات به ارزش بیش از ۱۱ میلیارد تومان از گروه مالی فناپ و بانک پاسارگاد کار خود را آغاز کردیم و اکنون توانسته‌ایم از ۴۰۰هزار نصب فعال به حدود ۵ میلیون کاربر برسیم.   

مدیرعامل مسیریاب بومی «نشان» با بیان این‌که حدود سه سال از شروع کار مستقل‌شان می‌گذرد و اکنون پنج میلیون کاربر فعال دارند، گفت: پرترافیک‌ترین روزهایی که در این مدت پشت سر گذاشتیم همچنان مربوط به بهمن ۹۸ هست. پس‌ازآن تاریخ هم روزهای پرترافیک داشتیم اما هیچ‌کدام به اواخر بهمن سال گذشته نرسیدند. در بهمن تقرییا روزانه پنج میلیون درخواست مسیریابی داشتیم و به این واسطه ۷۰۰ هزار جست‌وجو در نشان اتفاق می‌افتاد.

عامل بابیان این‌که اکنون هر راننده تاکسی روزی ۹۰ دقیقه از نشان استفاده می‌کند، تصریح کرد: امروز در نشان ۷۳۰ هزار مکان منحصربه‌فرد در نشان وجود دارد که این داده‌ها به کمک گوگل مپ، شهرداری‌ها و مشارکت کاربران جمع‌آوری‌شده است. مهم‌ترین منبع ما که به رشدمان کمک می‌کند مشارکت کاربران است.

این امکان فراهم است تا هر کسب‌وکاری آدرس خود را به‌صورت رایگان در آن ثبت کند و به دیگران معرفی کند. با مشارکت کاربران ۲۳هزار سرعت‌گیر در کل ایران ثبت‌شده و مشارکت آن‌ها می‌تواند بهترین جزییات را در اختیار ما قرار بدهد.

او اشاره کرد در یک سال گذشته، کاربران نشان نزدیک به ۱۰ میلیون گزارش ترافیکی در نشان ثبت کرده‌اند که به‌طور متوسط تقریباً روزی ۲۶ هزار گزارش را نشان می‌دهد. بر اساس آمار پیمایش رانندگی اینترنتی در حال حاضر ۳۶ درصد از این افراد از این مسیریاب بومی استفاده می‌کنند.

داوود امینی، مدیر ترافیک نشان در خصوص دوران کرونا گفت: از اوایل اسفند که شیوع کرونا در کشور اعلام شد، تصمیم گرفتیم با مراجع ذی‌ربط داده‌هایی که به آن نیاز داریم را دریافت کنیم. اما در نهایت هیچ دیتای به‌درد بخوری به دست ما نرسید.

وی افزود: به همین دلیل با توجه به داده‌هایی که خودمان داشتیم کار را شروع کردیم. داده‌های مربوط به تردد افراد پیاده و جست‌وجوهایی که صورت گرفته بود. این‌ها در قالب لایه‌های جدید به اپلیکیشن ما اضافه شد. از همان ابتدا نیز اعلام کردیم این لایه را به‌صورت open data در اختیار کسانی که نیاز به استفاده از آن دارند، قرار می‌دهیم.

 مدیر تیم ترافیک نشان با اشاره به توسعه قابلیت‌های کاربردی درزمینهٔ کرونا گفت:‌ در مرحله اول سعی کردیم بتوانیم برخی داده‌ها را از سازمان‌های ذی‌ربط بگیریم که به نتیجه نرسیدیم و در نتیجه تصمیم گرفتیم با تحلیل داده‌ها، قابلیت‌هایی را برای کمک به مردم در این بحران ایجاد کنیم.

البته او اعلام کرد که در این زمینه رعایت حریم خصوصی کاربران کاملاً رعایت شده است و اساساً کاربران هیچ الزامی برای ثبت اطلاعات هویتی خود برای استفاده از این سرویس ندارند؛ نشان تنها اپلیکیشن نقشه و مسیریاب است که به اطلاعات کاربران در پس‌زمینه دسترسی ندارد و تنها زمانی این اطلاعات را دارد که کاربر در حال استفاده از اپلیکیشن است.

اما برای مثال اطلاعات مربوط به کاربران پیاده و مشخص کردن نقاط پرتردد از طریق کاربرانی به دست می‌آید که پس از استفاده، اپلیکیشن را نبسته‌اند یا در نقشه دنبال مکان خاصی می‌گردند.

خروجی اولیه در شهرهای مشهد و تهران تست شد و پس از بررسی حضوری این مناطق و تکرار و تنظیم خروجی‌ها نتیجه قابل‌اعتمادی به دست آمد که منجر به نمایش نقاط پرتردد عابر پیاده در نقشه نشان شد.

امینی افزود: یکی از نیازهای ضروری شهروندان در ایام کرونا، خرید مایحتاج روزانه بود و با ایده گرفتن از گوگل و تحلیل داده‌های نشان، ساعات شلوغ مراکز خرید و مراکز پرتردد شهرها را به نشان اضافه کردیم تا کاربران برای حضور در این مکان‌ها با برنامه‌ریزی بتوانند در ساعات خلوت‌تر به این مکان‌ها مراجعه کنند.

مدیر تیم ترافیک نشان درباره همکاری با اپلیکیشن ماسک و ارائه زیرساخت نقشه به آن گفت: یکی دیگر از اقدامات نشان در ایام کرونا، ارائه زیرساخت نقشه به اپلیکیشن ماسک بود. قبل از شکل‌گیری این اپلیکیشن از ما خواسته بودند، کارهای این‌چنینی انجام بدهیم اما ورود به این حوزه اولویت ما نبود، چراکه مایل نبودیم خط قرمز خود در خصوص عدم برداشت داده‌های هویت‌دار را نقض کنیم. ازاین‌رو زمانی که تیمی از دانشگاه شریف این ایده را مطرح کردند زیرساخت نقشه را به‌رایگان در اختیار آنان قراردادیم و اکنون نرم‌افزار ماسک بزرگ‌ترین سرویس‌گیرنده نشان است و روزانه درخواست‌های بسیار قابل‌توجهی را از سوی این اپلیکیشن پاسخ می‌گوییم.

امینی در ادامه با اشاره به گزارش گوگل و تحریم‌های ایران اظهار داشت: در اواسط نوروز گوگل گزارشی از میزان تردد به مکان‌های مختلف برای بیش از ۱۳۰ کشور دنیا منتشر کرد، اما ایران را به دلیل تحریم‌ها از این لیست حذف کرد. این موضوع موجب شد ما گزارش جامعی از میزان ترددهای کاربران، سفرهای نوروزی و چند گزارش دیگر در همین راستا تهیه و منتشر کنیم. در گزارش میزان سفرهای نوروز ۹۹ نسبت به نوروز ۹۸، به دلیل شیوع کرونا حدود ۷۱درصد کاهش داشته است.

به گفته «مصطفی جلمبادانی»  مدیر محصول تیم نشان، قابلیت‌های تازه و کاربردی در نسخه جدید نقشه و مسیریاب نشان، مسیریابی اتوبوس و حمل‌ونقل پاک، مسیریابی موتورسیکلت، دوچرخه و البته مسیریابی آفلاین را شامل می‌شود.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا