مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بررسى وضعيت صنعت موتورسيكلت ايران در سال ٢٠٢٠

به گزارش موتورسيكلت نيوز، محمدعلى نژاديان مديرمسئول نشريه صنعت موتورسيكلت نوشت: اقتصاد ايران نيز همانند ساير كشورها به دليل شيوع ويروس كرونا آسيب ديد، اما در حال حاضر كاهش فروش در صنعت موتورسيكلت بيشتر از آن كه نتيجه اين ويروس باشد، نتيجه موانع توليد است؛ از جمله، مصوبه هايى كه به درستى واكاوى و كارشناسى نشده و طى چند سال اخير صنعت موتورسيكلت را به تعطيلى كشانده است.

دليل ديگر ركود در اين صنعت، افزايش تورم در ايران و افزايش قيمت ارز طى دو سال اخير است. قابل ذكر است كه ارزش ريال در برابر ارزهاى خارجى، كاهش چشمگيرى داشت و قيمت ارز تقريبا رشد ٤برابرى را تجربه كرد.

روند و چشم انداز بازار موتورسيكلت در سال ٢٠٢٠

كشور ايران از ٢٢دسامبر سال ٢٠١٩ يعنى ٨ روز قبل از شروع سال ٢٠٢٠ (١ دى سال ١٣٩٨ شمسى) تا ٢٠مى سال ٢٠٢٠ (٣١ ارديبهشت ١٣٩٩ شمسى) تعداد هفتاد هزار و ١٩٦ دستگاه موتورسيكلت شماره گذارى كرده است. تفكيك اين تعداد بر اساس ماه هاى ايران عبارت است از: بهمن ١٣٩٨ تعداد سيزده هزار و ٥٨٤ دستگاه، اسفند ١٣٩٨ تعداد پانزده هزار و ٧٥٣ دستگاه، فروردين ١٣٩٩ تعداد ٥٥٩دستگاه و ارديبهشت ١٣٩٩ تعداد سى و دو هزار و ٨١٠ دستگاه.

در مجموع در دو ماه اول سال ١٣٩٩، تعداد سى و سه هزار و ٣٦٩ دستگاه شماره گذارى شده است. اين تعداد در مدت مشابه سال ١٣٩٨ عبارت بود از: فروردين دوهزار و ٤٩٤ دستگاه و ارديبهشت تعداد بيست هزار و ٤٥٣ دستگاه.

سال ١٣٩٨ براى صنعت موتورسيكلت ايران از لحاظ كاهش ميزان فروش يك افت شديد محسوب مى شود كه قبلا سابقه نداشته است. آمار توليد چند سال گذشته در جدول زير به تفكيك هر سال درج شده است.

سالتعداد
1388554.753
1389837.196
1390813.206
1391418.733
1392316.144
1393538.682
1394452.871
1395733.890
1396153.074
1397161.035
1398116.536

در نهايت پيش بينى مى شود كه اگر مجموعه حاكميت در برابر توليد موتورسيكلت مقاومت نكند، در نتيجه به دلايل زير آينده صنعت موتورسيكلت بهبود پيدا خواهد كرد:

  • افزايش قيمت خودرو
  • گران شدن و سهميه بندى بنزين
  • ترافيك روزافزون در كلان شهرها
  • هزينه بالاى تعميرات و نگهدارى خودروها
  • طبق آمار ارائه شده ميزان موتورسيكلت هاى فرسوده كه در حال تردد هستند، زياد است كه بايد با موتورسيكلت هاى نو جايگزين شود و…

(بر اساس تصمیم هیات وزیران در سال ١٣٩٧، سن فرسودگی
برای موتورسیكلت بنزینی كاربراتوری 6 سال، بنزینی انژكتوری هشت سال و برقی 12 سال است).

در ايران موتورسيكلت بيشتر وسيله اى براى كسب و كار است، اما در چند سال گذشته با ورود برندها و مدل هاى جديد اشتياق افراد براى استفاده از موتورسيكلت براى رفت و آمد خود بيشتر شده است و پيش بينى مى شود با توجه به دلايلى كه بيان شد تعداد افرادى كه از موتورسيكلت استفاده كنند، بيشتر نيز بشود. اما در حال حاضر به دليل وضعيت اقتصادى جامعه و مناسب نبودن روند اسقاط، مردم به خريد و تعمير موتورسيكلت هاى كاركرده بيشتر تمايل دارند.

در سال ١٣٩٩، چهار شركت پيشتاز در ايران به ترتيب گروه صنعتى نيرو موتور، شركت يكتاز سيكلت كوير (كوير موتور)، شركت نيكران موتور پاسارگاد و شركت جهان همتا سيكلت بناب بوده اند.

سال گذشته از مجموع ٤٢شركت كه پلاك اخذ كرده اند، تعداد ١شركت بالاى بيست هزار دستگاه، ١شركت بالاى ده هزار دستگاه، ٣شركت بين پنج هزار تا ده هزار دستگاه، ١٢شركت بين دوهزار تا پنج هزار دستگاه، ٨شركت بين هزار تا دوهزار دستگاه، ٦شركت بين ٥٠٠ دستگاه تا ١٠٠٠ دستگاه، ٧ شركت بين ١٠٠ تا ٥٠٠ دستگاه و ٤شركت زير ٢٠دستگاه توليد داشته اند.

سال ١٣٩٩ تقريبا صنعت موتورسيكلت با يك دهم ظرفيت خود كار كرد. از اين رو، اگر از اين صنعت حمايت واقعى شود، خيلى زود رشد و توسعه بسيار زيادى را در آن شاهد خواهيم بود.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا