بحران در صنعت موتورسیکلت ژاپن و بهبود بازار دوچرخه این کشور

به گزارش موتورسيكلت نيوز، داستان موفقیت این کشور در بازار جهانی موتورسیکلت‌ها پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد. هنگامی که شرکت‌های داخلی نیاز داشتند تا تمرکز خود را از ماشین آلات زمان جنگ به فناوری روز تغییر دهند. ازاین‌رو، با ورود پول از ایالات متحده و متفقین، دولت ژاپن توانست با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های متفکر و آینده‌نگر، بازسازی اقتصاد را آغاز کند.

در ژاپن متداول ترین انواع دوچرخ مورد استفاده با ظرفیت سیلندر 50 یا پایین تر است و این نشان می دهد که دوچرخ های بزرگ ‌تر در درجه اول برای بازارهای خارجی تولید می شوند.

بازارهای اصلی ژاپن برای صادرات دوچرخ، اروپا و آمریکای شمالی است که تقریباً 80 درصد کل صادرات موتورسیکلت از ژاپن را بین سال 2018 بین آنها تقسیم می کند.

آمار جمعیتی نشان می دهد که موتورسواران ژاپنی در حال کمرنگ شدن هستند و افراد جوان کمتری قصد خرید موتورسیکلت را دارند و در نتیجه باعث کاهش کلی استفاده از موتورسیکلت شده است.

قابل ذکر است که امروزه آگاهی از محیط زیست در بین مصرف کنندگان در ژاپن گسترش یافته و در حالی که تقاضای داخلی موتورسیکلت همچنان در حال رکود است، فروش دوچرخه‌های برقی در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

همچنین، در اوایل سال 2019، چهار تولیدکننده موتورسیکلت پیشرو در این کشور گزارش داده بودند که با استانداردهای یکسان برای دوچرخه برقی همکاری می‌کنند و صنعت داخلی را برای رقابت بین‌المللی فناوری سبز آماده می‌کنند.

دوچرخ‌های ٥٠ سی سی یک نماد در ساخت موتورسیکلت ژاپنی بود. هوندا در سال ١٩٤٨ با موفقیت موتور دوچرخه كمكى ٥٠ سى سى A-Type ساخت و با صدایی که ایجاد کرد با نام مستعار “Bata-Bata” شناخته شد.

Honda Cub A
اولین مدل از این سری است که در سال 1947 معرفی شده است.

یک دهه بعد، آن چه که بیشترین تولید را به دست آورد «سوپر کاب» بود که گفته می شود قرار است امسال از مرز 100 میلیون دستگاه پیشی بگیرد. این موتورسیکلت در ابتدا با پیشرانه چهار زمانه 50 سی سی فروخته می شد، اما اکنون با انواع پیشرانه های مختلف در بیش از 160 کشور جهان در دسترس بوده و نسخه 50 سی سی فقط در ژاپن باقی مانده است.

کل تولید موتورسیکلت در ژاپن از سال 2009 تا 2018

  در سال 2018، حدود 652 هزار موتور سواری در ژاپن تولید شد که اکثر موتورسیکلت‌های تولید داخل دارای حجم بیش از 250 سی‌سی بودند (تقریباً 390 هزار دستگاه) و بیش از 140 هزار موتورسیکلت به پیشرانه 50 سی.سی مجهز بودند.

کل تولید موتورسیکلت در ژاپن از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸

تعداد موتورسیکلت هاى مورد استفاده در ژاپن 2009 تا 2018

در سال 2018، تقریبا 10.7میلیون موتورسيكلت سواری در ژاپن در حال استفاده بودند که این تعداد در سال 2009 حدود 12.7 میلیون ثبت شده است. در سال 2018 اکثر موتورسیکلت‌های متعلق به ژاپن دارای حجم 50 سی سی یا کمتر از آن بوده است (تقریبا 5.4 میلیون دستگاه)

کاهش تصادفات در ژاپن

در سال 2019، تقریباً 6500 تصادف خیابانی مربوط به موتورسیکلت در ژاپن گزارش شده که نشان دهنده روند نزولی طی چند سال اخیر است. زیرا در سال 2010 تعداد تصادفات حدود 14500 مورد بوده که احتمالا این کاهش تعداد حوادث رانندگی در ژاپن مربوط به مجازات های شدیدتر برای قانون ترافیک و ارتقا فرهنگ رانندگی است.

حجم واردات موتورسیکلت به ژاپن 2009-2018

  حدود 218 هزار موتورسیکلت سواری در سال 2018 وارد ژاپن شد که از حدود 262 هزار دستگاه واردات موتورسیکلت در سال قبل از آن کمتر است. اکثر موتورسیکلت های وارداتی از ظرفیت سیلندر 51 تا 125 سی سی برخوردار هستند که در سال 2018 بالغ بر 97 هزار دستگاه است. در حالی که حدود 26 هزار موتور سواری وارد شده به ژاپن به پیشرانه 50 سی سی مجهز بودند. تقریبا 198هزار دستگاه از کشورهای آسیایی و بیش از 10هزار دستگاه نیز از کشورهای اروپایی به ژاپن واردات داشتند.

در سال 2018 ارزش موتورسیکلت به علاوه قطعات وارد شده به ژاپن حدود 108 میلیارد ین ژاپن بود که این رقم در سال قبل از آن حدود 102 میلیارد ین بود. طی یک دهه گذشته، واردات قطعات و موتورسیکلت به ژاپن کمترین میزان را در سال 2010 داشته و تنها به 68 میلیارد ین رسیده است.

تعداد کل صادرات موتورسیکلت از سال 2009 تا 2018 از ژاپن

در سال 2018، تقریباً 457 هزار دستگاه موتورسیکلت سواری از ژاپن صادر شده است که این تعداد در سال 2009 حدود 544 هزار دستگاه بوده است. اکثر صادرات موتورسیکلت از ژاپن دارای حجم بالغ بر 250 سی سی سی است که در سال 2018 تقریباً 355 هزار دستگاه بود و تقریباً 17 هزار دستگاه موتور سواری صادر شده از ژاپن مجهز به موتور 50 سی سی بود. همچنین بیشتر موتورسیکلت های صادراتی به اروپا وآمریکای شمالی بوده است. (حدود 218 هزار دستگاه از ژاپن به اروپا صادر شده اند و حدود 139 هزار دستگاه موتورسیکلت به آمریکای شمالی). تقریباً 48 درصد از کل صادرات موتورسیکلت از ژاپن به اروپا صادر شده است که بیشترین سهم صادرات موتورسیکلت ژاپن را در سال 2018 را تشکیل می دهد. و امریکای شمالی با سهم صادراتی بیش از 30 درصد، صادرات موتور سیکلت از ژاپن در رده دوم قرار گرفت.

ارزش موتورسیکلت به علاوه قطعات صادر شده از ژاپن در سال 2018 حدود 399 میلیارد ین ژاپن بوده است که این رقم در سال قبل از آن حدود 387 میلیارد ین بوده است. طی یک دهه گذشته، میزان صادرات موتورسیکلت و قطعات ژاپن در سال 2012 کمترین میزان را داشته و تنها به 322 میلیارد ین رسیده است.

هوندا در سال مالی 2019 فروش خالص حدود 15.9 تریلیون ین ژاپن را تولید کرد و حدود 20.2 میلیون دستگاه موتورسیکلت در سراسر جهان فروخته است. در سال 2016، تقریباً چهارصد و بیست پنج هزار و 800 دستگاه موتورسیکلت در آمریکا به مشتریان فروخته شد. شرکت هوندا موتور یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان موتورسیکلت در ایالات متحده و در سراسر جهان است. بین سال مالی 2012 و سال مالی 2019، فروش سالانه موتورسیکلت هوندا در آمریکای شمالی حدود یکصد و سیزده هزار دستگاه افزایش یافته است. بخش عمده ای از این موفقیت را می توان به تبلیغات مؤثر و به تبع آن تعداد بالای فروش نسبت داد. از سال 2011 تا 2012، هزینه تبلیغات جهانی هوندا به حدود 300 میلیون دلار آمریکا افزایش یافته است. در سال مالی 2019، تولیدکننده خودرو و موتورسیکلت ژاپنی حدود 2.1 تریلیون ین ژاپنی درآمد حاصل از بخش تجارت موتورسیکلت به دست آورد.

یاماها موتور نیز در سال مالی 2018 تقریبا 1.7 هزار میلیارد ین ژاپن فروش خالص ایجاد کرد. در سال مالی 2019، یاماها موتور حدود 5 میلیون موتورسیکلت در سراسر جهان فروخت که نسبت به سال قبل شش درصد کاهش داشته است. در سال مالی 2017، فروش محصولات دریایی حدود 2.9 میلیارد دلار آمریکا بوده است که 19.4 درصد از کل فروش را به خود اختصاص داده است.

در منطقه ASEAN در سال 2018 هوندا تقریباً 9.4 میلیون دستگاه فروش داشته و در رده اول قرار گرفت و بعد از آن یاماها با حدود 2.9 میلیون واحد فروش در همان سال در رده دوم قرار گرفت.

سوزوکی فروش خالص حدود 3.9 تریلیون ین ژاپنی (یا تقریباً 35 میلیارد دلار آمریکا) در سال مالی منتهی به 31 مارس 2019 خبر داد. در سال مالی منتهی به 31 مارس 2019، سوزوکی حدود 1.74 میلیون موتورسیکلت و وسایل نقلیه در سراسر جهان فروخت. آسیا با فروش بیش از 1.4 میلیون دستگاه مهم ترین بازار برای فعالیت موتورسواری سوزوکی بود.

فروش خالص جهانی Kawasaki Heavy Industries Ltd (صنایع سنگین کاوازاکی) در سال مالی منتهی به 31 مارس 2018 تقریبا 1.58 تریلیون ین ژاپن بود. در سال مالی 2019، این تولیدکننده تجهیزات حمل و نقل و ماشین آلات سنگین ژاپنی حدود 499 هزار دستگاه موتورسیکلت فروخت که این تعداد در سال مالی 2018 حدود 550 هزار دستگاه بود. به طور کلی، فعالیت موتورسیکلت و پیشرانه کاوازاکی بیشترین فروش گروه را در سال مالی 2018، تقریباً به 332 میلیارد ین ژاپن داشت. در سال مالی 2018 سیستم های هوافضا کاوازاکی بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده و حدود 464 میلیارد ین ژاپن بوده است.

چند نکته مهم درباره ژاپن

همچنین ارزش فروش باتری های اسید سرب قابل شارژ در ژاپن در سال 2018، تقریباً 67.3 میلیارد دلار ین ژاپن بود که این رقم در سال 2009 حدود 44.5 میلیارد ین بوده است.

ارزش فروش لاستیک های موتور سیکلت در ژاپن در سال 2018، تقریبا 10.91 میلیارد ین ژاپن بود که نسبت به 11.67 میلیارد ین در سال 2016 کاهش یافته است.

کل طول واقعی شبکه جاده ای در ژاپن در سال 2017، حدود 1.22 میلیون کیلومتر بود که نشان دهنده افزایش جزئی از حدود 1.21 میلیون کیلومتر در سال 2010 است.

در سال 2018، تقریبا 78.3 میلیون وسیله نقلیه موتوری در ژاپن در حال استفاده بوده است که این تعداد در سال 2009 حدود 75.3 میلیون دستگاه بوده است. در کل ارقام وسایل نقلیه موتوری شامل اتومبیل، کامیون، اتوبوس و همچنین وسایل نقلیه خاص است و سهم موتورسیکلت حدود 10.7 میلیون بوده است.

در سال 2018، تقریباً 431 هزار تصادف جاده ای در ژاپن به ثبت رسیده است که این عدد در سال 2010 حدود 726 هزار تصادف بوده است. این در حالی است که در سال 2018 تقریبا 526 هزار نفر زخمی شده اند، اما کمتر از 3550 در حوادث رانندگی کشته شدند.

در سال 2019، تقریباً 26 هزار نفر در هنگام رانندگی موتورسیکلت از طریق سانحه رانندگی در ژاپن زخمی شدند. قابل ذکر است که در سال 2010 بیش از 48 هزار راننده موتورسیکلت زخمی شده بودند. تعداد حوادث رانندگی در جاده های مربوط به وسایل نقلیه موتوری در ژاپن روند نزولی مداوم را در سال های اخیر نشان می دهد.

چشم انداز و روند بازار 2020

بازار موتورسیکلت ژاپن در سه ماهه اول سال 2020 با هشتاد و چهار هزار و ٥٥٨ دستگاه فروش کاهش 3/2 درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تجربه کرد. این صنعت سال 2019 بدترین سطح فروش را طى 50 سال گذشته داشت و علاوه بر تأثیرات مستقیم شيوع Covid19، این صنعت به دلیل رکود اقتصادی جهانی رنج می برد.

چشم انداز ادامه سال آشکارا منفی است. البته تأثیر COVId19 از سایر کشورها کمتر خواهد بود. اما مسیر اصلی منفی با محدودیت های مربوط به گسترش ویروس تسریع می شود و صادرات توسط رکود اقتصادی جهانی که در آن وجود دارد آسيب مى بيند.

به دنبال کاهش تدریجی گزارش شده در سال هاى اخیر، در سال 2019 بازار داخلی ژاپن با رکورد جدیدی روبرو شد و تنها سيصد و هشتاد و دو هزار و ٩١٣ دستگاه وسایل نقلیه فروخته است. احتمالاً یکی از دلایل، افزایش مالیات بر فروش از 8٪ به 10٪ که در ماه اکتبر شروع شد، بوده است.

فروش برندهاى معروف در ژاپن در سال ٢٠١٩

فروش گزارش شده برای رهبر بازار هوندا، يكصد و هفتاد و چهار هزار و ٦٧٩ دستگاه بوده است (-1/5%) با 45.6 درصد از سهم بازار است.

در رده دوم یاماها با تعداد هفتاد و نه هزار و ٩٢٠ دستگاه (-3.6٪) و سوزوکی با تعداد شصت و يك هزار و ٥٩٢ دستگاه (-3.0٪) و کاوازاکی با تعداد بيست و يك هزار و سى و پنج دستگاه (-1.1٪) قرار دارند. این چهار مارک ژاپنی 88 درصد از سهم بازار را در اختیار دارند در حالی که مارک های وارداتی 12 درصد را به خود اختصاص می دهند.

در میان واردکنندگان، هارلی دیویدسون فقط 1.6٪ از فروش را دارد و سریعترین مارک در حال رشد Husqvarna است که اخیراً در بازار آمده و نسبت به سال گذشته 99.6٪ رشد داشته است.

تعداد فعلی فروش داخلی تقریباً 10٪ از روزهای اوج است. اما بیشترین سقوط در بخش موپد متمرکز است. در اوایل دهه ١٩٨٠، هنگامی که موتورسیکلت در اوج خود بود، اسکوترهای خاص برای رفت و آمد، حضور در مدرسه و خرید مشهور شدند.

آن زمان، موپدها به فروش خود در بیش از 2.8 میلیون دستگاه در یک سال، همراه با Super Cub 50 هوندا، که به طور گسترده ای به عنوان موتورسیکلت تجاری برای تحویل روزنامه ها و حمل و نقل استفاده می شد.

وضعیت استانداردهای محیط زیستی ژاپن

کنترل انتشار گازهاى اگزوز از سال 1998 به تصویب رسید و تولیدکنندگان را وادار به تغییر از موتور دو زمانه به یک موتور چهار زمانه كرد. ژاپن نیز مانند سایر کشورها در سراسر جهان، استانداردهای تولید گازهای گلخانه ای اتحادیه اروپا را به عنوان پایه و اساس خود تصویب کرده است. این مقررات فقط به عنوان محدودیت آلاینده ها در اگزوز آغاز شده است، اما نسخه چهارم – که در پاییز وارد مرحله اجرا می شود – به سیستم های خودآزمایی برای اطمینان از عملکرد صحیح موتورها نیاز دارد تا اطمینان حاصل کند که موتورها حداقل برای 20هزار کیلومتر (12427 مایل) پاک کار کنند که این امر به پاک‌سازی مدل هایی مانند سری Z هوندا و Little Cub کمک می کند.

ویوکی یاناگی، مدیر اجرایی یاماها گفت:

تا سال 2020، توسعه محصول بسیار سخت خواهد بود و کنترل ابزار پیچیده تر می شود و هزینه ها بالا می رود.

وزارت محیط زیست ژاپن اعلام كرد كه استانداردهای جدید تولید گازهای گلخانه ای را با تولیدكنندگان خودرو و موتورسیكلت مورد بررسی قرار داده و نتیجه گرفته است كه اتخاذ استانداردهای محلی مختلف به دلیل ماهیت جهانی این صنعت منطقی نیست.

اوسامو سوزوکی، رئیس 87 ساله این شرکت، در هنگام ارائه درآمد ماه May گفت:

دوچرخ 100 سی سی یا 50 سی سی احتمالاً ناپدید می شوند و 125 سی سی یا 150 سی سی احتمالاً به حد اندک تولید خواهد شد.

بهبود بازار دوچرخه در ژاپن

علاوه بر این، دولت دوچرخه را حرکتی ایمن و سازگار با محیط زیست می داند و با تصمیم «برنامه ارتقاء استفاده از دوچرخه» برای گسترش استفاده از دوچرخه، سهم و اتصال به حمل و نقل عمومی را در ژوئن 2018 افزایش داد و ایستگاه های دوچرخه را برپا کرد و شرکت هایی که به سرعت به سیاست های دولت پاسخ داده اند، خدمات دوچرخه اشتراکی را یکی پس از دیگری توسعه داده اند.

انتشار اخبار در موتورسیکلت نیوز، به معنی تایید یا رد مطالب و آمار و ارقام آن نیست. بلکه جهت اطلاع مخاطبان از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر تحقیق کنید.

زودتر از دیگران از اخبار کارآفرینی باخبر شوید
برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا