مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بررسى وضعيت صنعت موتورسيكلت پاكستان در دوران كرونا/ بازار موتورسيكلت پاكستان تحت تسلط هوندا

به گزارش موتورسيكلت نيوز، در سال هاى گذشته، صنعت موتورسیکلت پاکستان رشد سريعى را تجربه كرده است. در واقع، نقطه عطف 1میلیون دستگاهى برای نخستین بار در سال 2015 زده شد و اکنون بازار آماده براى حركت به سمت 2میلیون فروش سالانه است. در پی فروش بیش از 1.4میلیون در سال 2017، بازار با رکورد 1.9میلیون فروش، در سال 2018 رونق بیشتری پیدا کرد و رکورد همه زمان ها را به ثمر رسانید.

قبل از سال 2004، هیچ کس نمی توانست فکر کند، صنعت موتورسیکلت پاکستان می تواند در چنین مقیاسی رونق بگیرد. در آن سال ها حجم بازار زیر 1/1میلیون دستگاه سالانه بود و فقط دو شرکت، اطلس هوندا و Dawood Yamaha وجود داشتند که در بازار فعالیت می كردند. البته سوزوکی و Qingqi سهم بسیار کمی داشتند.

با توجه به سیاست باز دولت، تولیدکنندگان جدید با حمایت فن آوری چینی وارد بازار شدند. این بخش برای تداوم توسعه اقتصادی پاکستان در 15 سال گذشته بسیار مهم بوده و تاکنون به اولین راه حل برای حمل و نقل شخصى تبدیل شده است.

با این حال، استهلاک روپیه، افزایش مالیات و پول نقد كمتر برای خريد اعتبارى، از پایان سال 2018 بازار را سرد كرد و افزايش قیمت موتورسیکلت نيز باعث كاهش تقاضا شد و بازار مسیر منفی را طی کرده است.

فروش صنعت موتورسیکلت پاکستان به دليل Covid19 در در ماه آوریل كاهش (-97٪) داشت. البته کنترل ویروس هنوز هم سخت است و تأثیر منفی زیادی بر اقتصاد و به طور خاص بر صنعت موتورسیکلت پاكستان را نشان می دهد.

چشم انداز و روند بازار موتورسيكلت ٢٠٢٠

در فوریه فروش موتورسيكلت پاكستان حدود دويست و هشتاد و يك هزار و ٥٤٢ دستگاه بود كه نسبت به سال قبل در همين تاريخ 2.9٪ كاهش داشته است.

فروش در ماه مارس 27.9 درصد کاهش یافت و تعطيلى ها، در آوریل نيز 97 درصد فروش را پایین آورد، تنها هوندا دو هزار دستگاه را تحویل داد. سال گذشته فروش آوریل سيصد و هشتاد و سه هزار و ٨٠٤ دستگاه بوده است.

چشم انداز در پاكستان بسیار منفی است. در حقیقت، اين كشور هنوز هم در وسط نبرد است تا بتواند از گسترش Covid19 جلوگيرى كند و تأخیر در شروع مجدد فعالیت، قدرت خرید را با تقاضای کمى حتی بعد از كرونا مواجه مى كند.

در حال حاضر، نظر كارشناسان برای كل سال ٢٠٢٠ حدود 1.17 میلیون فروش است که نسبت به سال گذشته 30٪ كاهش پيدا مى كند.

براساس داده های منتشر شده از سوی انجمن تولیدکنندگان خودرو در پاکستان، در سال 2019 میزان فروش دو و سه چرخ 1.67 میلیون بوده است که 12.0 درصد کاهش نسب به ٢٠١٨ داشته است. 

در سال 2019 بازار با اعمال مالیات ها و عوارض مختلف جدیدی از سوی دولت، مانند وظیفه مالیات غیر مستقیم فدرال (FED) روبرو شده بود.

با کاهش ارزش روپیه پاکستان در برابر دلار آمریکا، قیمت وسایل نقلیه بسيار بالا رفت و تقاضا را کاهش داد.

در مورد منظر رقابتی، همه رقبا به صورت محلی تولید می کنند و تعداد محدودی از تولیدکننده در بازار با مارک های محلی رقابت مى كنند:

برندهاى محلى پاكستان:

DYL, Sohab, United Auto, Sazgar, Road Prince, Hero Motor (a Pakistan company) Ravi

برند چينى: Qingqi

برندهاى ژاپنى: هوندا، سوزوكى و ياماها

بیشترین تقاضا بر روی موتورهای سواری در محدوده 125-150 سی سی متمرکز شده است که کاملاً انعطاف پذیر برای جاده های محلی بوده و برای افرادی که هنوز قدرت خرید محدودی دارند مقرون به صرفه است. 

برند های معروف به عنوان تولیدکنندگان اسکوتر در اینجا به بازار نمی آیند، زیرا سهم آنها ناچیز است. حتی ژاپنی ها بصورت محلی مدل های کم هزینه حمل و نقل را تولید می کنند و مدل های درجه یک خود را وارد نمی کنند.

رهبر بازار هوندا با بیش از 60٪ سهم بازار و فروش 2019 در 1.08 میلیون واحد (+5.5٪) با CB 150F به عنوان بهترین مدل است.

در مکان دوم نام تجاری محلی یونایتد اتو با سيصد و سى و نه هزار و ٥٣٧ دستگاه فروش (-20.1٪) و سوم Road Prince با فروش يكصد و چهل و پنج هزار و ٤٢٦ دستگاه (-27.3٪) قرار دارد.

عوامل زیر نقش مهمی در این پیشرفت دارند:

• فن آوری ارزان اما قابل اعتماد از چین.
• منابع مستقل فن آوری یعنی موتورهای چینی و قطعات بدنه از فروشندگان محلی.
• اسمبلرهای مارک های ژاپنی مجبور بودند مبلغ زیادی را به عنوان حق امتیاز برای مدیران خود بپردازند، در حالی که مونتاژ کننده های جدید همه چیز را به طور مستقل در حال تهیه هستند. این هزینه دوچرخ را کاهش داده است.
• هزینه های سربار کم است. زیرا بیشتر شرکت ها در مناطق محدود فعالیت می کنند.
• تسهیلات تأمین مالی / لیزینگ در سطح محلی در دسترس است. این امر باعث می شد افراد کم درآمد با وجود منابع محدود، دوچرخ بخرند.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
فرزانه نژادیان
منبع
Motorcyclesdata
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا