مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بررسى وضعيت صنعت موتورسيكلت تايلند در سال ٢٠٢٠

به گزارش موتورسيكلت نيوز، تایلند با توجه به ظرفیت تولید (2میلیون دستگاه)، پس از چین (23میلیون دستگاه)، هند (20میلیون دستگاه)، اندونزی (8میلیون دستگاه) و ویتنام (3میلیون دستگاه) در رده 5 رتبه اصلی تولید موتورسیکلت قرار دارد.

تایلند ساخت اولین موتورسیکلت خود را در سال 1967 تحت سیستم CKD آغاز کرد.

در دهه آغاز سال 1990، تایلند برای کاهش مشکل انتشار گازها، سرمایه گذاری موتورسیکلت چهار زمانه به جای موتور دو زمانه را ترویج کرد و با افزایش تولید، به ظرفیت 1.75 میلیون دستگاه در سال رسید.

در سال های بعد، ضمن معرفی موافقت نامه های تجارت آزاد (FTA) که باعث لغو تدابیر حمایت صنعتی شد، صنعت شروع به صادرات و تحول در راستای تقاضای جهانی و یادگیری فن آوری های جدید كرد.

امروزه در تایلند 7 تولیدکننده موتورسیکلت وجود دارد که ظرفیت تولید آنها 3 میلیون دستگاه در سال است. آنها هوندا، یاماها، سوزوکی، کاوازاکی، بى ام و، تريومف و دوكاتى هستند. بسیاری از آنها در مناطق مرکزی و شرقی و در نزدیکی بندر برای صادرات مستقر هستند.

چشم انداز و روند بازار موتورسیکلت 2020

تایلند در ماه آوریل به دليل واکنش پیشگیرانه به گسترش كرونا، ٣٤.٥درصد بازار موتورسیکلت خود را از دست داد. البته قبل از رسیدن ویروس، بازار آن در حال كاهش بود. پیش بینی کارشناسان نيز برای کل سال 1.52 میلیون دستگاه است.

به دنبال کاهش ​​گزارش شده در دو سال گذشته، صنعت موتور سیکلت تایلند سال 2020 را با کمترین میزان شروع کرد و فروش در فوریه به تعداد دويست و هشتاد و چهار هزار و ١٤٨ دستگاه رسيد (3.0٪ کاهش).

فروش موتورسیکلت در ماه مارس با 12.5درصد کاهش، سه ماهه اول سال ٢٠٢٠ را با تعداد چهارصد و سى و يك هزار و چهار دستگاه پايان داد که 6.8٪ کاهش را نسبت به سال قبل نشان مى دهد. 

در ماه آوریل نيز به دليل محدودیت های تردد، تقاضای مصرف کنندگان سرد بود و ٣٤.٥ درصد كاهش يافت و فروش در ماه آوریل به تعداد پانصد و هشت هزار و ٢٠٩ دستگاه رسيد (12.8درصد کاهش)

كارشناسان سناریوها را برای ماه هاى آینده بررسى كرده و فروش کامل سال ٢٠٢٠ را 1.52 میلیون دستگاه حدس زده اند.

براساس داده های منتشر شده از سوی وزیر حمل و نقل تایلند، بازار موتورسیکلت های داخلی تایلند در سال 2019 با ارقام نهایی يك ميليون و هفتصد و بيست و نه هزار و ٧٥٥ دستگاه (-3.3%) بوده است.

با نگاهی به عملکرد برندها، تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد. هوندا در ماه دسامبر عجله کرد تا سال را مسدود کند و از 77.4درصد سهم بازار سود ببرد، در حالی که Piaggio حدود مثبت 32.2 درصد و Harley Davidson حدود مثبت ١٧١درصد رشد داشتند.

بیشتر رقبا واقعاً پایین تر از حد انتظار بودند. از جمله:

BMW كاهش منفى 12.6 درصدى

Stallions كاهش منفى 44.7 درصدى

Ducati كاهش منفى 38.2 درصدى

KTM كاهش منفى 71 درصدى

در ماه های بعدی بازار برای برندهای پریمیوم به طرز چشمگیری قابل تغییر است و هارلی دیویدسون، دوکاتی و KTM با معرفی ساختار مالیاتی جدید به شدت متاثر می شوند. در واقع، وزارت امور خارجه تایلند در حال تلاش برای تنظیم مالیات برای موتورسیکلت های جدید “Big Bike” است که بر اساس میزان انتشار CO2 است. نرخ جدید می تواند برای موتورسیکلت های پرقدرت به تقریباً يكصدهزار بات افزایش یابد.

محاسبه نرخ مالیات فعلی براساس اندازه موتور است که 2.5-9 درصد از ارزش خرید را نشان می دهد. نرخ جدید در صورت تحمیل به 3-18 درصد افزایش می یابد. با نرخ جدید، اگر یک موتورسیکلت دوچرخ بزرگ یک میلیون بات هزینه داشته باشد، می توان مالیات اضافی نود هزار بات اعمال کرد كه بستگی به انتشار CO2 آن دارد.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
فرزانه نژادیان
منبع
Motorcyclesdata
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا