گواهينامه خودرو براى موتورسيكلت و اسكوتر برقى كافى است؟

به گزارش موتورسيكلت نيوز، سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به توضیحاتی در مورد چالش‌های پلیس راهور در سال گذشته و امسال، مشکلاتی که در حوزه تصادفات درون شهری وجود دارد، رفتار ترافیکی کاربران ترافیک و… پرداخت که در ادامه می‌توانید بخوانید.

مهر: سهم موتورسیکلت‌سواران در تصادفات چه مقداراست؟

مهماندار: در تصادفات سال گذشته ۳۶ درصد موتورسیکلت‌سوار بودند که کشته شدند و ۱۶ درصد راننده یا سرنشین خودرو بودند. پس عمده مشکلات ما به موتورسیکلت‌سواران و عابرین پیاده بازمی‌گردد که اینها سهم بسیار زیادی دارند. یعنی ۸۴ درصد از کسانی که کشته می‌شوند در مجموع مربوط به عابرین پیاده یا موتورسیکلت سواران هستند.

مهر: آیا پلیس از وضعیت موتورسیکلت‌ها در پایتخت راضی است؟

مهماندار: خیر؛ به هر حال ۳۹ درصد کسانی که سال گذشته کشته در تصادفات شدند، موتورسیکلت‌سوار بودند. متأسفانه همچنان بعد از برگزاری طرح‌های مختلف برخی بی‌نظمی‌های موتورسیکلت‌ها را در شهر تهران داریم. پلیس هم وظایفش را مطابق قانون انجام می‌دهد و البته سعی دارد این انجام وظیفه را به نحو احسنت انجام دهد.

مهر: کدام دسته از موتورسیکلت‌ها و اسکوترهای برقی گواهی‌نامه لازم دارند؟

مهماندار: در حال حاضر اگر وسیله نقلیه‌ای بدان موتورسیکلت اطلاق شود که الان موتورسیکلت تعریف دارد یعنی حداقل دارای دو چرخ باشد، قدرت محرکه آن از موتور تأمین شود، چه به صورت برقی یا بنزینی باشد، موتورسیکلت محسوب می‌شود.

وقتی موتورسیکلت محسوب شد حتماً گواهینامه متناسب با خود را نیاز دارد. البته واقعیت این است که با تغییر قوانین می‌توان برخی از اینها را نه به صورت بدون گواهینامه که باید مردم را تشویق به موتورسیکلت‌های اسکوتری کنیم. به عنوان یک کارشناس بیان می‌کنم که می‌شود اگر کار کارشناسی شود، اگر قوانین را تغییر دهیم برای افراد که از موتورسیکلت یا اسکوتر برقی استفاده می‌کنند همان گواهینامه خودرو کافی باشد.

مهر: در ابتدا آماری از وضعیت تصادفات پایتخت و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل را بگویید.

مهماندار: در مورد وضعیت تصادفات و تلفات ناشی از آن، خوشبختانه سال ۹۸ را با موفقیت به پایان بردیم یعنی در سال ۹۸ نسبت به ۹۷، تعداد تلفات ۶۱ نفر کمتر بوده است. به همین خاطر در بین استان‌های سراسر کشور رتبه اول را با اختلاف زیاد کسب کردیم. که البته این موفقیت مدیون همکاری‌ها و تعاملات خیلی خوبی بود که در تهران بین دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری تهران، استانداری تهران، اورژانس، آتش‌نشانی، قوه قضائیه، دادستانی تهران، دادگستری تهران و غیره اتفاق افتاد.

همانطور که مستحضر هستید بحث تصادفات و حوزه ترافیک یک حوزه چند وجهی است و سازمان‌های مختلفی درگیر هستند. به روایتی بیش از ۳۰ سازمان در این حوزه مسئولیت دارند و اگر اینها در کنار یکدیگر قرار نگیرند و دست به دست هم ندهند و کار را مدیریت نکنند موفقیتی به دست نمی‌آید. طبیعتاً در بخش انتظام بخشی و آن چیزی که شاید بیش از همه سهم داشتند همکاران من بودند که بسیار زحمت کشیدند. به هر حال برای کاهش تلفات نیازمند این هستیم که همکاران من به صورت شبانه‌روزی در برخورد با تخلفات حادثه‌ساز، در بحث آموزش و فرهنگ سازی سعی و تلاش زیادی کنند. یکی از کارهای جدیدی که در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی انجام دادیم برنامه شهر امن بود که از شبکه ۵ پخش می‌شد و مخاطب خوبی را جذب کرده بود و کار بسیار ارزشمندی انجام شد.

در حوزه‌های آموزشی در تمامی ستادهای ترخیص، در تمام نقاطی که نقطه ملاقات ما به خصوص با متخلفین بود، کار آموزش را سال گذشته انجام دادیم. قطعاً این کاهش تعداد جان باختگان نتیجه همین آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی هایی بود که انجام دادیم.

در نتیجه توانستیم در سال گذشته ۹ درصد در کاهش متوفیان و کشته‌شدگان توفیق پیدا کنیم، به همین نسبت ۱۰ درصد در کاهش تعداد مجروحین موفق عمل کردیم یعنی ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افراد کمتر مجروح و معلول شدند.

مهر: مهمترین مشکل مجموعه راهور تهران بزرگ در سال گذشته چه بود؟

مهماندار: مسئله و مشکلی که اساساً در سال گذشته داشتیم این بود که سهم عابرین پیاده در تصادفات بسیار بالا بود یعنی ۴۸ درصد از کسانی که در سال ۹۸ در تصادفات کشته شدند عابرین پیاده بودند. این عدد بزرگی است چراکه نشان می‌دهد نیمی از کشته‌های ما عابرین پیاده هستند و این عمدتاً به دلیل این است که مخصوصاً در بزرگراه‌ها و محورهای شریانی عابرین پیاده از عرض بزرگراه‌ها بدون رعایت شرایط عبور می‌کنند یعنی از محل مجاز عبور نمی‌کنند.

مشکل بعدی بحث عبور از محل‌هایی بود که روشنایی کافی وجود نداشت. اینکه نقاطی از خیابان‌های اصلی شهر یا در بزرگراه‌ها نور کافی نداشته باشد سبب می‌شود تا راننده، عابر پیاده را دیر رؤیت کند و نمی‌تواند عکس‌العملی به موقع نشان دهد و این باعث می‌شود عابر کشته شود.

نکته بعدی بحث عبور عابرین پیاده از نقاطی است که به عنوان نقاط کور شناخته می‌شود یعنی از بین گیاهان، درختان، بوته‌هایی که در وسط بزرگراه‌ها است ناگهان عابر وارد می‌شود و این اتفاق رخ می‌دهد.

یکی دیگر از جاهایی که بسیار آسیب‌پذیر بودیم این بود که برخی از رانندگان یا حتی سرنشینان خودرو که خودرویشان در حاشیه بزرگراه‌ها یا خیابان‌های اصلی خراب می‌شد یا به دلایلی توقف می‌کردند، پیاده می‌شدند که این کار بسیار خطرناک است و سبب می‌شد تا خودروهایی که عبور می‌کردند با این افراد برخورد کنند و جان خود را از دست می‌دادند.

مهر: در خصوص بحث روشنایی اقدامی برای رفع مشکل شده است؟

مهماندار: الحمدالله در بزرگراه‌های تهران عمدتاً روشنایی کافی داریم ولی باز هم برخی از نقاط است که یا روشنایی ندارد یا روشنایی کافی نیست. اینها را به صورت دوره‌ای هم به استانداری تهران و هم به شرکت برق اعلام می‌کنیم که این اتفاق رفع شود. البته این را بگویم که وضعیت روشنایی تهران نسبت به تمامی استان‌های کشور بهتر است ولی باز هم ما نقاطی داریم که نقاط ضعف ما است. اینکه بخواهیم صرفاً به روشنایی بپردازیم کافی نیست و خود مردم هم باید این نکات را رعایت کنند.

مهر: در فروردین ماه امسال میزان تصادفات افزایش داشته یا کاهش؟

مهماندار: در فروردین ۹۹ موفق شدیم ۸ نفر کاهش تلفات در حوادث ترافیکی داشته باشیم که معادل ۲۲ درصد کاهش نسبت به فروردین سال قبل است.

مهر: تعطیلات کرونایی در حوزه شما تأثیری داشته است؟

مهماندار: همزمان با شیوع کرونا در شهر تهران و تعطیلات ناشی پلیس همان اقداماتی را که در ایام نوروز همانند کنترل سرعت با دوربین‌های سیار، اضافه کردن تیم‌های بزرگراهی مخصوصاً کنترل نامحسوس داشت را تا پایان فروردین ماه ادامه داد چرا که شرایط کرونا اتفاقاً شرایط ما را خطرناک‌تر می‌کرد چون وقتی شهرها خلوت تر می‌شوند سرعت‌ها بالا می‌رود.

در حالی که هنگامی که تراکم ترافیک را داریم میزان تصادفات طبیعتاً کمتر خواهد شد چون سرعت کم می‌شود یا حداقل منجر به تلفات فوتی نمی‌شود و یا تلفات جرحی و خسارتی است ولی در این شرایط که شهر خلوت است سرعت‌ها بالا است و طبیعتاً تلفات بالاتر است و این نتیجه سعی و تلاشی بود که در فروردین ماه داشتیم.

مهر: مهم‌ترین چالش‌های پلیس راهور در تهران بزرگ چه موضوعی است؟

مهماندار: در بحث ترافیک شهر تهران به نظرم می‌رسد چند چالش اساسی داریم که یکی از آنها بحث موتورسیکلت است و باید حل شود و تنها دست پلیس نیست و همه سازمان‌های مسئول باید وارد شوند و طرح جامعی هم در این خصوص داشته باشند. نکته بعدی بحث رفتارهای پرخطری است که عابرین پیاده از خود نشان می‌دهند که البته در کنار این نیاز به حضور شهرداری و مهندسی ترافیک داریم. باید در جامعه ببینیم نیازهای جامعه چیست و اینها را توسعه دهیم، اگر کمبودی در مورد پل و زیرگذر و روگذر داریم باید تأمین کنیم.

به نظر می‌رسد نکته دیگر بحث آموزش و فرهنگ‌سازی ترافیک است و باید بدان بسیار پرداخته شود. حدی که برای کار فرهنگ‌سازی و آموزش انجام می‌شود واقعاً ناچیز است و با این بعید است به نقطه مطلوب برسیم. صداوسیما، رسانه‌ها، سازمان‌ها باید سرکار بیایند. به نظر من به عنوان کارشناس؛ کار فرهنگی و کار آموزشی در حوزه ترافیک اگر کارها کوتاه و پرتکرار نباشد اثرگذار نخواهد بود. کار باید دارای این دو ویژگی باشد وگرنه اثر نخواهد داشت.

مهر: با توجه به اینکه شعار سال گذشته ناجا پلیس هوشمند، امین مردم بود. راهور تهران بزرگ در این راستا چه اقداماتی انجام داده است؟

مهماندار: سال گذشته پس از افتتاح مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس اقدامات خیلی خوبی را انجام دادیم. الان بیش از ۱۲ سامانه را در این مرکز راه‌اندازی کردیم. اساساً کنترل‌های ما از طریق دوربین‌های نظارتی بود ولی امروز این افتخار را داریم بیش از ۱۲ سامانه و نرم افزار را در مرکز راه‌اندازی کردیم، چه در زمینه تحلیل ترافیک، چه در زمینه موقعیت‌یابی خودروهای مأموریتی و خدماتی و چه در زمینه تحلیل تصادفات.

اینها تبدیل به نرم افزار و به صورت هوشمند برنامه‌ریزی شده است؛ امروز این توان را داریم و در آینده این کار را رونمایی خواهیم کرد که بتوانیم کار پیش‌بینی ترافیک را برای آینده داشته باشیم تا مردم بتوانند بر اساس پیش‌بینی‌هایی که برای ترافیک ارائه می‌دهند برنامه‌ریزی کنند.

مهر: آیا تحلیل‌ها و نقشه‌های ترافیکی را در اختیار مسیریاب‌های ایرانی قرار داده‌اید؟

مهماندار: بله. با سه مجموعه بلد، نشان و نما تفاهم‌نامه داریم که جز پر بازدیدکننده‌ها و پر استفاده‌های اپلیکیشن‌های مسیریاب است. ما هم اطلاعات را به صورت آنلاین در اختیار آنها قرار می‌دهیم یعنی اگر جایی یا خیابانی مسدود می‌شود بلافاصله در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

مهر: آیا وضعیت رانندگی تهرانی‌ها بهتر شده است؟

مهماندار: وضعیت رانندگی هر سال بهتر می‌شود اما آن سال‌هایی که ما توان این را داریم که کارهای آموزشی و فرهنگی مخصوصاً از رسانه ملی بیشتر پخش کنیم و کار انجام شود سرعت تغییرات بیشتر است. سرعت این تغییرات در دوره‌ای که برنامه‌های زیادی را از تلویزیون پخش می‌کردیم همانند برنامه سفر به خیر، برنامه‌های انیمیشن‌های پرتکرار و کوتاه بالا بود ولی الان این امکانات در اختیار پلیس نیست و نمی‌تواند از ظرفیت رسانه استفاده کند سرعت تغییرات کمتر شده اما متوقف نشده است. به هر حال کارهای جسته و گریخته‌ای که انجام می‌شود باعث می‌شود این تغییرات انجام شود.

به طور قطع رانندگی تهرانی‌ها بهتر شده است، در ۱۰ سال پیش در بزرگراه‌ها رفتارهای پرخطر را زیاد می‌دیدید ولی الان کمتر و این اثرات کارهای آموزشی و کنترلی است. آنچه بر اساس آمار و اطلاعات درباره فراوانی وجود دارد میزان فراوانی در تخلفات حادثه‌ساز کاهش داشته ولی میزان فراوانی در تخلفات ساکن و تخلفاتی که بی انضباطی محسوب می‌شود و می‌تواند مشکلات ترافیکی را به همراه داشته باشد، کاهشی نداشتیم.

زودتر از دیگران از اخبار کارآفرینی باخبر شوید
برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا