گامی اساسی برای هماهنگ سازی استانداردهای انتشار گازهاى موتورسیکلت
گامی اساسی برای هماهنگ سازی استانداردهای انتشار گازهاى موتورسیکلت
با ایجاد GTR شماره 2 در سال 2005، اولین گام برای هماهنگ سازی نیازهای انتشار گازهاى وسایل نقلیه در بین مناطق تولیدی پیشرو- اتحادیه اروپا، ژاپن، ایالات متحده، بعداً از جمله هند نیز انجام شد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، GTR2 که به عنوان چرخه آزمایش جهانی موتورسیکلت (WMTC) نیز شناخته می شود، سپس در میان دیگر کشورها به روز شده و منعکس کننده آخرین محدودیت های عملکرد انتشار خودرو و گسترش دامنه برای موپدها است.

حال یکی از به روزرسانی های مهم و جدید در اصلاحیه GTR2، گسترش دامنه فراهم کردن امکان برای خودروهای دوچرخ با سرعت زیر ۵۰ کیلومتر در ساعت و با ظرفیت موتور زیر ۵۰ سی سی برای آزمایش با GTR2 بود.

مشخصات چرخه آزمون (WMTC)، با یک فاز موتور ۱۰ دقیقه سرد و پس از آن یک فاز موتور ۱۰ دقیقه گرم است.

سرعت تست نیز حداکثر سرعت طراحی این خودروها را شامل می شود.

در جلسه نوامبر۲۰۱۹ مجمع جهانی سازمان ملل متحد برای هماهنگ سازی مقررات وسایل نقلیه (WP.29)، آیین نامه جهانی فنی پیرامون چرخه آزمایش انتشار گازهای موتورسیکلت (GTR 2 – WMTC) به منظور انعکاس آخرین استانداردهای انتشار، با تسریع در معرفی فن آوری های جدید برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای به نفع مصرف کنندگان و جامعه تدوین شد.

نمایندگان دولت از بازارهای اصلی تولید موتورسیکلت: هند، چین، اروپا، ژاپن، ایالات متحده و سایر افراد درگیر در زیر گروه بینش منطقه ای را در این فرآیند ارائه دادند.

آقای آدولفو پروو (Adolfo Perujo) از مرکز تحقیقات مشترک گفت:

تجدید نظر در GTR شماره ۲، با تصویب قوانین اروپا (یورو ۵) به عنوان نقطه شروع ، گام مهم دیگری در جهت گسترش هماهنگی استانداردهای فنی در مناطق مختلف جهان است.

به روزرسانی این آیین نامه فنی جهانی برای تولیدکنندگان مهم است. زیرا تجارت وسایل نقلیه مجهز به آخرین فناوری عملکرد انتشار را تسهیل می کند. برای اطمینان از انطباق، تکثیر فناوری ها (مانند کاتالیزورهای سه طرفه با کنترل سنسور اکسیژن، سیستم های مدیریت پیچیده الکترونیکی موتور و تزریق دقیق تر سوخت) برای بهبود احتراق و تصفیه گازهای خروجی مورد نیاز است. در نتیجه انتشار گازهای گلخانه ای و مصرف سوخت بهبود و به حداقل می رسد.

شایان ذکر است که در اروپا، عملکرد انتشار یورو۵ از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ برای تأیید نوع جدید موتورسیکلت ها (و از اول ژانویه ۲۰۲۱ برای همه وسایل نقلیه جدید شروع می شود) لازم است.

IWG به منظور کاهش مداوم آلودگی محیط زیست، انتشار CO2 و مصرف انرژی موتورسیکلت، به تدوین و به روزرسانی مقررات فنی ادامه می دهد.

WP29 سازمان ملل سالانه سه بار در ژنو برگزار می شود و بر نظارت بر تنظیم مقررات فنی جهانی نظارت دارد. موضوعات مربوط به انتشار گازهای گلخانه ای توسط کار گروه آلودگی و انرژی (GRPE) و زیر گروه های آن اداره می شود. اصلاحیه شماره ۲ GTR، توسط کارگروه غیررسمی در مورد الزامات عملکرد محیطی و پیشران برای دو چرخ ها (وسایل نقلیه از نوع L) هماهنگ شده است. EPPR IWG پیش از این آیین نامه جهانی فنی جدیدی را درمورد تشخیص هیئت مدیره و عملکرد انتشار گازهای تبخیر موتورسیکلت ها ارائه داده بود.

اطلاعات بیشتر در مورد WP.29 را می توان در اینجا دریافت کنید.

منبع: IMMA

  • نویسنده : محمدعلى نژاديان