اجرای استاندارد جدید یورو 5 در اروپا برای موتورسیکلتها از سال 2020/ استاندارد یورو1 در سال 1999 تدوین شد

به گزارش موتورسیکلت نیوز، از اول ژانویه سال2020، کلیه موتورسیکلتها و موپدهای مورد تأیید نوع جدید که در اتحادیه اروپا (EU) و منطقه تجارت آزاد اروپا (EFTA) فروخته میشوند، باید استاندارد محیطی جدید یورو5 را جایگزین مشخصات فعلی یورو4 کنند.
برای مدلهای موجود موتورسیکلت و موپدها که قبل از اول ژانویه2020 تصویب شده، یورو5 از روز اول 2021 اجباری است. این میزان آلودگی وسایل نقلیه از نوع L (یعنی موتورسیکلتها، موپدها، سه چرخها و چهارچرخها) را به همان میزان اتومبیلهای یورو6 میرساند.
بهبود عملکرد محیطی از طریق فناوری
نوآوری فنی در صنعت موتورسیکلت نقش اساسی در کاهش تدریجی میزان انتشار گازها داشته است. از زمان معرفی استاندارد یورو1 برای موتورسیکلتها و موپدها در سال1999، میزان آلایندگی آلایندهها به شدت کاهش یافته است. تولید گازهای ترکیبی از هیدروکربنها (HC) و اکسیدهای نیتروژن (NOx) با 96.6درصد کاهش یافته است. همچنین انتشار مونواکسید کربن (CO) نیز 92.3درصد کاهش یافته است.
استاندارد محیطی یورو5 با جزئیات
طبق استاندارد جدید یورو5، انتشار گازهای خروجی از موپدها، موتورسیکلتها، سه چرخها و چهارچرخها از حد ذیل مجاز نخواهد بود:
از بیش از هزار میلی گرم در کیلومتر مونوکسید کربن (CO)، صد میلی گرم در کیلومتر هیدروکربنها (THC)، شصت و هشت میلی گرم بر کیلومتر هیدروکربنهای غیر متان (NMHC)، شصت میلی گرم بر کیلومتر اکسید نیتروژن (NOx) و 4.5میلی گرم در کیلومتر ماده ذرات (PM). این میزان انتشار آلاینده یورو5 برابر با یورو6 برای خودروهاست.
استاندارد جدید یورو5 که جایگزین نمونه قبلی (یورو4) میشود، از اول ژانویه سال2020 برای کلیه موتورسیکلتها و موپدهای تأیید شده از نوع جدید اجباری میشود. برخی از بخشها (یعنی موتورسیکلتهای enduro و آزمایشی، موتورسیکلتهای سه چرخ که برای اهداف برنامه های کاربردی و چهار چرخهای سبک طراحی شده اند) این محصولات باید از اول ژانویه 2024 با محدوده جدید انتشار در یورو5 مطابقت داشته باشند.
مقررات دوام و میزان انتشار تبخیر به همان اندازه دقیقتر میشوند. نوآوری مهم دیگر معرفی تدریجی مرحله دوم تشخیص بر روی برد (OBD) است که امکان شناسایی پیشرفته و پرچمگذاری نقص و بدتر یا خراب شدن سیستمهای کنترل انتشار را فراهم میآورد.
آنتونیو پرلو، دبیرکل ACEM، گفت:
“از دیدگاه عرضه، فناوری در بهبود عملکرد محیطی موتورسیکلتها نقش موثری داشته است. اعضای ACEM برای توسعه موتورسیکلتهای سازگار با یورو5 مجهز به فناوریهایی نظیر کاتالیزورهای 3طرفه با کنترل سنسور اکسیژن، سیستمهای مدیریت الکترونیکی پیچیده موتور، تزریق سوخت پیشرفته و متغیرهای زمانبندی و دریچههای متغیر و پیشرفته، سرمایهگذاری زیادی در تحقیق و توسعه محصول انجام داداند.
“در نتیجه این، عملکرد زیست محیطی موتورسیکلتهای یورو5 برابر با اتومبیلهای یورو6 خواهد بود. ACEM این تناسب را در چشمانداز توافقنامه سبز اخیر اروپا برای دستیابی به حملونقل با آلاینده کمتر، بهویژه در شهرها، و همچنین سهم وسیعی از وسایلنقلیه ما به یک سیستم حملونقل چند حالته میداند. “
نویسنده: محمدعلی نژادیان
منبع: ACEM