مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

آلایندگی تایرها هزار برابر بیشتر از موتور احتراق داخلی است

به گزارش موتورسیکلت نیوز، هرگاه از میزان آلایندگی خودروها صحبت می‌شود، بیشتر توجهات به میزان گازهای مضر و ذرات آلاینده‌ی خروجی از اگزوز خودروهای مجهز به پیشرانه‌ی احتراق داخلی معطوف می‌شود، به همین دلیل درحال‌حاضر شاهد تغییر جهت صنعت خودروسازی به سوی استقبال از خودروهای الکتریکی هستیم. حال وقت آن رسیده که از خود بپرسیم آیا تنها منبع آلودگی در خودروها ناشی از سوخت‌های فسیلی است؟ این سؤال تا مدت‌ها نظر هیچ‌کس را به خود جلب نکرده بود، اما حالا شرکت امیشن آنالیتیکس طی یک پژوهش علمی به نتایج شوکه‌کننده‌ای دست یافته است که نشان می‌دهد تولید ذرات آلاینده‌ی ناشی از سایش تایرها می‌تواند تا ۱۰۰۰ برابر بیشتر از ذرات آلاینده‌ی خروجی از اگزوز خودروها باشد.

امروزه ذرات آلاینده‌ی تایرها به یک معضل درحال رشد برای محیط‌زیست بدل شده است و با تولید خودروهای سنگین‌تر و بزرگ‌تر نظیر شاسی‌بلندها زنگ خطر را دراین‌زمینه به صدا درآورده است. اهمیت این معضل وقتی دوچندان می‌شود که با ورود خودروهای الکتریکی به بازار، توجه عمومی به تولید ذرات آلاینده کاهش می‌یابد و افراد تصور می‌کنند که این ذرات تنها از اگزوز خودروهای با پیشرانه‌ی احتراقی خارج می‌شود.

خط ترمز

برخلاف قوانین سخت‌گیرانه‌ی وضع شده برای میزان تولید آلاینده‌ها در خودروهای مجهز به پیشرانه‌ی احتراق داخلی، تاکنون هیچ قانونی در زمینه‌ی آلایندگی تایرها وضع نشده است و این درحالی است که ترمزها نیز به‌عنوان دیگر منابع تولید ذرات آلاینده شناخته می‌شوند و در سایه‌ی قوانین نظارت قرار نمی‌گیرند.

امروزه براساس قوانین حداکثر میزان مجاز انتشار ذرات آلاینده‌ی خروجی از اگزوز به ازای هر کیلومتر برابر ۴/۵ میلی‌گرم است که این میزان آلایندگی در تایرهای بی‌کیفیت و با باد کم و در شرایط رانندگی در جاده‌های ناهموار می‌تواند به ۱۰۰۰ برابر افزایش یابد. ریچارد لافتهاوس، محقق ارشد امیشن آنالیتیکس در این‌باره می‌گوید:

وقت آن رسیده که به‌جای توجه صرف بر آلاینده‌های خروجی از اگزوز، به میزان آلایندگی تایرها و سیستم ترمز خودرو نیز بپردازیم. آزمایش‌های اولیه‌ی ما نشان می‌دهد که میزان آلایندگی تایرها به‌شدت شوکه‌کننده است، چیزی حدود ۱۰۰۰ برابر آلاینده‌های خروجی از اگزوز.

موضوع ترسناک‌تر این است که سال‌ها قوانین مختلف برای محدود کردن میزان انتشار آلاینده‌های خروجی از اگزوز وضع شده است، اما موضوع آلایندگی تایرها و سایر سیستم‌های غیرمرتبط با احتراق سوخت توسط هیچ قانونی مورد نظارت قرار نمی‌گیرند و تاکنون هیچ قانونی دراین‌زمینه وضع نشده است و با تولید خودروهای بزرگ‌تر و سنگین‌تر و برقی این موضوع به یک معضل جدی بدل شده است.

نیک مولدن، مدیرعامل امیشن آنالیتیکس، افزوده است:

چالش حاضر میان صنعت خودروسازی و قانون‌گذاران عدم وجود اطلاعات کافی، قوانین منسوخ و محدود به آلاینده‌های اگزوز است. شاید در شرایط کنونی راه‌حل استفاده از تایرهای با کیفیت بالاتر و حفظ سطح باد در محدوده‌ی بهینه باشد، اما درنهایت شاید باید کاهش وزن خودروها نیز در دستورکار خودروسازان قرار بگیرد. بدون شک اظهارنظر در رابطه با قوانین مورد نیاز یا جایگزین‌های مناسب برای تایرها از حیطه‌ی تخصص ما خارج است، اما چیزی که قطعی است، نیاز به یک تغییر و اعمال نظارت دراین‌زمینه است.

نویسنده: پوریا عباسی

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا