آشنایی با تاریخچه شرکت یاماها/ ساز یاماها بعد از ۳۰ سال مجدد در ایران کوک شد
آشنایی با تاریخچه شرکت یاماها/ ساز یاماها بعد از ۳۰ سال مجدد در ایران کوک شد
شرکت نیرو موتور یکی از شرکت‌های موفق در صنعت موتورسیکلت ایران توانست پس از 30سال، یاماها را به ایران بازگرداند. طبق اخبار، در حال حاضر 3مدل از محصولات یاماها توسط این شرکت معظم وارد بازار ایران شده و طی سال1399 قصد دارد تعداد آن را در بازار کشور به 11مدل برساند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، موسس یاماها آقای توراکوسو یاماها بود که در ۲۰ آوریل ۱۸۵۱ متولد شد و در سن ۶۵ سالگی (۸ اوت ۱۹۱۶) در توکیو ژاپن چشم از جهان فرو بست. او یک کارآفرین، بازرگان و مدیر ارشد اجرایی ژاپنی بود که در ۱۲ اکتبر سال ۱۸۸۷ شرکت یاماها را تأسیس کرد.

Torakusu Yamaha

آقای یاماها را به‌عنوان پیشگام ساخت تجهیزات موسیقی غربی در ژاپن می‌شناسند. او وقتی به بازسازی یک ارگ قدیمی مشغول بود، نخستین جرقه در ذهنش شکل گرفت و به‌دنبال ساخت تجهیزات موسیقی رفت. شرکتی که آقای یاماها بدین منظور ساخته بود Nippon Gakki Company نام داشت. یاماها این روزها در کنار موتورسیکلت، هرچیزی که فکرش را بکنید می‌سازد! مانند انواع قایق‌ها، پیشرانه‌های دریایی، موتورهای الکتریکی و ژنراتورها، جت اسکی، اسنوموبیل، خودروهای باگی، ربات‌های صنعتی و …

نخستین سازی که آقای یاماها ساخت، یک ارگی قدیمی مستعمل بود که به مدت ۴ ماه آن‌را بازسازی کرد. در سال ۱۹۰۰ میلادی نیز تولیدانبوه پیانوهای دیواری یاماها آغاز شد.

۱۹۰۰

بعد از جنگ جهانی دوم، مدیرعامل وقت یاماها (Genichi Kawakami) با هدف ساخت موتورسیکلت، تصمیم به جداسازی بخشی از شرکت یاماها گرفت؛ شرکتی که یکسال بعد نامش را یاماها موتور گذاشتند.

۱۹۵۴

درباره یاماها

شرکت سهامی یاماها یک شرکت چندملیتی در ژاپن است که طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات را به مشتریان ارائه می‌دهد. این محصولات بیشتر شامل آلات موسیقی، موتورسیکلت، تجهیزات ورزشی قدرتی و الکترونیکی است.

(ヤマハ株式会社, Yamaha Kabushiki Gaisha)

محصولات

همان‌طور که گفته شد محدوده فعالیت یاماها در صنایع مختلف و محصولات زیادی گسترش یافته‌ است. اولین تولید در هر دسته اصلی در زیر ذکر شده‌است.

  • ۱۸۹۷ محصولات کیبوردی (reed organ، پیانو در ۱۹۰۰)
  • ۱۹۰۳ اسباب و اثاثیه
  • ۱۹۱۴ سازدهنی
  • ۱۹۲۲ تجهیزات صوتی
  • ۱۹۴۲ گیتار
  • ۱۹۵۵ یاماها موتور
  • ۱۹۵۹ محصولات ورزشی
  • ۱۹۵۹ مدارس موسیقی
  • ۱۹۶۱ آلیاژهای فلزی
  • ۱۹۶۵ تجهیزات گروه موسیقی
  • ۱۹۷۱ نیم‌رسانه‌ها
  • ۱۹۸۴ ربات صنعتی
  • ۲۰۰۱  Yamaha Entertainment Group(شرکت ضبط موسیقی)
  • ۲۰۱۰ برنامه‌های کاربردی و…

نوع شرکت

کابوشیکی گایشا، (به ژاپنی: 株式会社) گونه‌ای از شرکت سهامی است، که بر پایه قانون ژاپن تعریف می‌شود. نخستین شرکتی که تحت این ساختار در ژاپن شروع به فعالیت نمود، فرست نشنال بانک ژاپن بود، که در سال ۱۸۷۳ تأسیس شد. از قوانین اولیه برای ثبت این گونه شرکت‌ها، داشتن حداقل دارایی۱۰ ¥ میلیون ین است.

از شرکت‌های کابوشیکی گایشا مشهور ژاپنی می‌توان به: تویوتا، پاناسونیک، میتسوبیشی، نیسان، سوزوکی و… اشاره کرد.

صنعت: شرکت خوشه‌ای یا کنگلومرا، (به انگلیسی: Conglomerate company) به ترکیبی از دو یا چند شرکت درگیر در کسب و کار کاملاً متفاوت می‌گویند، که تحت یک ساختار سازمانی، معمولاً مربوط به شرکت مادر و چند (یا بسیاری) شعبه دیگر، فعالیت می‌کنند. کنگلومرا اغلب، یک شرکت چند صنعتی است، که دارای تشکیلات بزرگ و چند ملیتی می‌باشد. کنگلومرا در دهه ۱۹۶۰ میلادی در ژاپن و  بعدها در کره جنوبی معروف شد.

درباره یاماها موتور

یاماها موتور (به ژاپنی: ヤマハ発動機株式会社, Yamaha Hatsudōki Kabushiki-gaisha) نام شرکت خودروسازی ژاپنی است که قسمتی از شرکت یاماها به‌شمار می‌رود.

صنعت: Automotive

محصولات و تحولات یاماها موتور از بدو تاسیس

۱۹۵۵

۱۹۵۵: اولین موتورسیکلت یاماها با نام YA-1 در این سال به بازار آمد؛ موتورسیکلتی تک‌سیلندر و دو زمانه که طرح آن‌را از موتورسیکلت آلمانی DKW RT کپی کرده بودند.

این موتورسیکلت در همان سال فروش ۱۲۵ دستگاهی داشت و به نوعی ثابت کرد که یاماها موتور، اولین قدمش را درست برداشته است.

۱۹۵۸

۱۹۵۸: یاماها، اولین موتورسیکلت‌هایش را در این سال به بازار آمریکا صادر کرد. در آن زمان، نمایندگی یاماها در آمریکا را شرکتی به‌نام Cooper Motors برعهده داشت.

اولین موتورسیکلتی که یاماها در این بازار فروخت YD-1 بود و از یک انجین ۲ سیلندر ۲۵۰ سی‌سی بهره می‌برد.

۱۹۶۸

۱۹۶۸: یاماها در این سال، نخستین موتورسیکلت دومنظوره جهان را با نام DT-1 Enduro معرفی کرد؛ موتورسیکلتی که علاوه‌بر جاده‌های آسفالت، قابلیت سواری در آفرود هم داشت و به همین دلیل آن‌را به‌نوعی پدر موتورسیکلت‌های ادونچر جهان می‌دانند.

۱۹۶۸

۱۹۶۸: اولین اسنوموبیل یاماها SL350 نام داشت که از انجین ۲ سیلندر دو زمانه بهره می‌برد. این نخستین اسنوموبیلی بود که دریچه‌های کاربراتور آن در کناره‌های بلوک انجین قرار داشتند.

۱۹۷۰

۱۹۷۰: اولین موتورسیکلت چهارزمانه یاماها در این سال و با نام XS-1 معرفی شد. حجم انجین این موتورسیکلت ۶۵۰ سی‌سی بود و سیلندرهایش به‌صورت عمودی در کنار یکدیگر قرار داشتند.

۱۹۷۵

۱۹۷۵: یاماها نخستین شرکتی بود که از تعلیق مونوشاک (تَک کمک) در موتوکراس‌ها استفاده کرد. YZ اولین محصول یاماها با تعلیق مونوشاک بود و از آن زمان به بعد خانواده YZ به محبوبیت زیادی در میان آفرودسواران دست یافت.

۱۹۷۸

۱۹۷۸: یک‌سال بعد از معرفی XS1100، که موتورسیکلتی چهار سیلندر با درایو شفت بود، یاماها دست به رونمایی XS650 Special زد؛ نخستین موتورسیکلتی که ژاپنی‌ها در کلاس کروزر ساختند.

۱۹۷۹

۱۹۷۹: برای اولین‌بار سیستم YICS، که مخفف عبارت Yamaha Induction Control System بود، به‌دست مهندسین یاماها برای انجین‌های ۴ زمانه معرفی شد.

YICS در واقع مجموعه‌‌ای از بهبودها شامل طراحی مجدد سرسیلندرها، ورودی هوا و سیستم احتراق بود و در نهایت نیز مصرف سوخت را کاهش می‌داد. در سال ۱۹۸۰ نیز یاماها همین سیستم را با نام YEIS برای انجین‌های ۲ زمانه معرفی کرد.

۱۹۸۰

۱۹۸۰: اولین ATV سه‌چرخ بازار آمریکا را یاماها در این سال و با نام Tri-Moto به بازار فرستاد. نام تجاری این سه‌چرخ نیز YT125 بود.

۱۹۸۱

۱۹۸۱: اولین کروزر جفت‌سیلندر اما هواخنک یاماها، با نام Virago 750 معرفی شد.

۱۹۸۴

۱۹۸۴: یاماها برای نخستین‌بار از انجینی با ۵ سوپاپ در هر سیلندر، برای موتورسیکلت اسپرت خود یعنی FZ750 استفاده کرد.

۱۹۸۴

۱۹۸۴: دومین اتفاق مهمی که در این سال برای یاماها افتاد، عرضه اولین ATV چهارچرخش بود که با نام YFM200 راهی بازار آمریکا شد.

۱۹۸۵

۱۹۸۵: یاماها اولین ماسل‌بایک خود را با نام Vmax 1200 در این سال معرفی کرد؛ موتورسیکلتی که تا به امروز نیز یکی از بهترین و البته گران‌ترین کروزرهای جهان محسوب می‌شود.

۱۹۸۷

۱۹۸۷: سیستم اگزوز جدید یاماها، که با هدف افزایش توان خروجی انجین ساخته شده بود، با نام تجاری EXUP معرفی شد و FZR 1000R نیز نخستین سوپربایک یاماها بود که از آن بهره می‌برد.

۱۹۸۷

۱۹۸۷: نخستین جت‌اسکی یاماها در این سال و با دو مدل مختلف به بازار آمدند؛ یک مدل فاقد صندلی و در کلاس استندآپ بود و WaveJammer نام داشت اما مدل دیگر دارای صندلی و نامش WaveRunner بود.

۱۹۹۸

۱۹۹۸: یاماها با معرفی YZ 400F اولین موتوکراس جهان را با انجین ۴ زمانه به بازار فرستاد.

۱۹۹۸

۱۹۹۸: پرچمدار سوپربایک‌های یاماها در این سال معرفی شد. YZF R1 تا سال‌ها بهترین و کاربردی‌ترین سوپربایک خیابانی جهان بود.

۲۰۰۲

۲۰۰۲: انجین F225 Outboard در این سال و به‌عنوان بزرگ‌ترین انجین ۴ زمانه جهان معرفی شد.

۲۰۰۳

۲۰۰۳: RX-1 نخستین اسنوموبیل جهان با قابلیت فنی بالا بود. این ژاپنی انجین ۴ سیلندر ۴ زمانه به حجم یک لیتر داشت.

۲۰۰۴

۲۰۰۴: اولین باگی ساید بای ساید یاماها با نام راینو (Rhino) در این سال معرفی شد. راینو در کلاس UTVها طراحی شده که یعنی همان قابلیت‌های ATVها را دارد با این تفاوت که سرعت و قدرت مانورشان بسیار بیشتر است.

۲۰۰۵

۲۰۰۵: یاماها در این سال برای اولین‌بار در هر سه گروه مسابقات موتوجی‌پی (موتورسوار، تیم و کارخانه/سازنده) به قهرمانی رسید.

۲۰۱۰

۲۰۱۰: یاماها برای سومین سال متوالی، قهرمان موتوجی‌پی در هر سه گروه مختلف شد.

۲۰۱۳

۲۰۱۳: بولت در این سال به بازار آمد؛ بولت نخستین کروزر مدرن یاماهاست که در کلاس بابر (Bobber) طراحی شده بود.

۲۰۱۷

۲۰۱۷: نسخه اولیه MotoBot در سال ۲۰۱۵ ساخته شد ولی در سال ۲۰۱۷ یاماها نسخه دوم موتوبات را معرفی کرد و حتی با آن به رکورد سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت نیز رسید. موتوبات با هدف ساخت یک سیستم خودران برای موتورسیکلت‌ها ساخته شده است.

۲۰۱۸

۲۰۱۸: نخستین موتورسیکلت سه‌چرخ تولیدانبوه یاماها با نام Niken معرفی شد. این موتورسیکلت از همان پیشرانه یاماها MT-09 بهره می‌برد پس بنابراین انجین ۳ سیلندر به حجم ۸۴۷ سی‌سی دارد. پروژه طراحی و تولید نایکن حدود ۳ سال برای یاماها به طول انجامید و…

نویسنده: مرتضی برجسته

  • منبع خبر : fa.wikipedia & bama