آشنایی با تاریخچه شرکت یاماها/ ساز یاماها بعد از 30 سال مجدد در ایران کوک شد

به گزارش موتورسیکلت نیوز، موسس یاماها آقای توراکوسو یاماها بود که در ۲۰ آوریل ۱۸۵۱ متولد شد و در سن 65 سالگی (۸ اوت ۱۹۱۶) در توکیو ژاپن چشم از جهان فرو بست. او یک کارآفرین، بازرگان و مدیر ارشد اجرایی ژاپنی بود که در 12 اکتبر سال 1887 شرکت یاماها را تأسیس کرد.

آقای یاماها را بهعنوان پیشگام ساخت تجهیزات موسیقی غربی در ژاپن میشناسند. او وقتی به بازسازی یک ارگ قدیمی مشغول بود، نخستین جرقه در ذهنش شکل گرفت و بهدنبال ساخت تجهیزات موسیقی رفت. شرکتی که آقای یاماها بدین منظور ساخته بود Nippon Gakki Company نام داشت. یاماها این روزها در کنار موتورسیکلت، هرچیزی که فکرش را بکنید میسازد! مانند انواع قایقها، پیشرانههای دریایی، موتورهای الکتریکی و ژنراتورها، جت اسکی، اسنوموبیل، خودروهای باگی، رباتهای صنعتی و …
نخستین سازی که آقای یاماها ساخت، یک ارگی قدیمی مستعمل بود که به مدت 4 ماه آنرا بازسازی کرد. در سال 1900 میلادی نیز تولیدانبوه پیانوهای دیواری یاماها آغاز شد.

بعد از جنگ جهانی دوم، مدیرعامل وقت یاماها (Genichi Kawakami) با هدف ساخت موتورسیکلت، تصمیم به جداسازی بخشی از شرکت یاماها گرفت؛ شرکتی که یکسال بعد نامش را یاماها موتور گذاشتند.

درباره یاماها

شرکت سهامی یاماها یک شرکت چندملیتی در ژاپن است که طیف گستردهای از محصولات و خدمات را به مشتریان ارائه میدهد. این محصولات بیشتر شامل آلات موسیقی، موتورسیکلت، تجهیزات ورزشی قدرتی و الکترونیکی است.

محصولات
همانطور که گفته شد محدوده فعالیت یاماها در صنایع مختلف و محصولات زیادی گسترش یافته است. اولین تولید در هر دسته اصلی در زیر ذکر شدهاست.
- ۱۸۹۷ محصولات کیبوردی (reed organ، پیانو در ۱۹۰۰)
- ۱۹۰۳ اسباب و اثاثیه
- ۱۹۱۴ سازدهنی
- ۱۹۲۲ تجهیزات صوتی
- ۱۹۴۲ گیتار
- ۱۹۵۵ یاماها موتور
- ۱۹۵۹ محصولات ورزشی
- ۱۹۵۹ مدارس موسیقی
- ۱۹۶۱ آلیاژهای فلزی
- ۱۹۶۵ تجهیزات گروه موسیقی
- ۱۹۷۱ نیمرسانهها
- ۱۹۸۴ ربات صنعتی
- ۲۰۰۱ Yamaha Entertainment Group(شرکت ضبط موسیقی)
- ۲۰۱۰ برنامههای کاربردی و…
نوع شرکت
کابوشیکی گایشا، (به ژاپنی: 株式会社) گونهای از شرکت سهامی است، که بر پایه قانون ژاپن تعریف میشود. نخستین شرکتی که تحت این ساختار در ژاپن شروع به فعالیت نمود، فرست نشنال بانک ژاپن بود، که در سال ۱۸۷۳ تأسیس شد. از قوانین اولیه برای ثبت این گونه شرکتها، داشتن حداقل دارایی۱۰ ¥ میلیون ین است.
از شرکتهای کابوشیکی گایشا مشهور ژاپنی میتوان به: تویوتا، پاناسونیک، میتسوبیشی، نیسان، سوزوکی و… اشاره کرد.
صنعت: شرکت خوشهای یا کنگلومرا، (به انگلیسی: Conglomerate company) به ترکیبی از دو یا چند شرکت درگیر در کسب و کار کاملاً متفاوت میگویند، که تحت یک ساختار سازمانی، معمولاً مربوط به شرکت مادر و چند (یا بسیاری) شعبه دیگر، فعالیت میکنند. کنگلومرا اغلب، یک شرکت چند صنعتی است، که دارای تشکیلات بزرگ و چند ملیتی میباشد. کنگلومرا در دهه 1960 میلادی در ژاپن و بعدها در کره جنوبی معروف شد.
درباره یاماها موتور

یاماها موتور (به ژاپنی: ヤマハ発動機株式会社, Yamaha Hatsudōki Kabushiki-gaisha) نام شرکت خودروسازی ژاپنی است که قسمتی از شرکت یاماها بهشمار میرود.
صنعت: Automotive
محصولات و تحولات یاماها موتور از بدو تاسیس

1955: اولین موتورسیکلت یاماها با نام YA-1 در این سال به بازار آمد؛ موتورسیکلتی تکسیلندر و دو زمانه که طرح آنرا از موتورسیکلت آلمانی DKW RT کپی کرده بودند.
این موتورسیکلت در همان سال فروش 125 دستگاهی داشت و به نوعی ثابت کرد که یاماها موتور، اولین قدمش را درست برداشته است.

1958: یاماها، اولین موتورسیکلتهایش را در این سال به بازار آمریکا صادر کرد. در آن زمان، نمایندگی یاماها در آمریکا را شرکتی بهنام Cooper Motors برعهده داشت.
اولین موتورسیکلتی که یاماها در این بازار فروخت YD-1 بود و از یک انجین 2 سیلندر 250 سیسی بهره میبرد.

1968: یاماها در این سال، نخستین موتورسیکلت دومنظوره جهان را با نام DT-1 Enduro معرفی کرد؛ موتورسیکلتی که علاوهبر جادههای آسفالت، قابلیت سواری در آفرود هم داشت و به همین دلیل آنرا بهنوعی پدر موتورسیکلتهای ادونچر جهان میدانند.

1968: اولین اسنوموبیل یاماها SL350 نام داشت که از انجین 2 سیلندر دو زمانه بهره میبرد. این نخستین اسنوموبیلی بود که دریچههای کاربراتور آن در کنارههای بلوک انجین قرار داشتند.

1970: اولین موتورسیکلت چهارزمانه یاماها در این سال و با نام XS-1 معرفی شد. حجم انجین این موتورسیکلت 650 سیسی بود و سیلندرهایش بهصورت عمودی در کنار یکدیگر قرار داشتند.

1975: یاماها نخستین شرکتی بود که از تعلیق مونوشاک (تَک کمک) در موتوکراسها استفاده کرد. YZ اولین محصول یاماها با تعلیق مونوشاک بود و از آن زمان به بعد خانواده YZ به محبوبیت زیادی در میان آفرودسواران دست یافت.

1978: یکسال بعد از معرفی XS1100، که موتورسیکلتی چهار سیلندر با درایو شفت بود، یاماها دست به رونمایی XS650 Special زد؛ نخستین موتورسیکلتی که ژاپنیها در کلاس کروزر ساختند.

1979: برای اولینبار سیستم YICS، که مخفف عبارت Yamaha Induction Control System بود، بهدست مهندسین یاماها برای انجینهای 4 زمانه معرفی شد.
YICS در واقع مجموعهای از بهبودها شامل طراحی مجدد سرسیلندرها، ورودی هوا و سیستم احتراق بود و در نهایت نیز مصرف سوخت را کاهش میداد. در سال 1980 نیز یاماها همین سیستم را با نام YEIS برای انجینهای 2 زمانه معرفی کرد.

1980: اولین ATV سهچرخ بازار آمریکا را یاماها در این سال و با نام Tri-Moto به بازار فرستاد. نام تجاری این سهچرخ نیز YT125 بود.

1981: اولین کروزر جفتسیلندر اما هواخنک یاماها، با نام Virago 750 معرفی شد.

1984: یاماها برای نخستینبار از انجینی با 5 سوپاپ در هر سیلندر، برای موتورسیکلت اسپرت خود یعنی FZ750 استفاده کرد.

1984: دومین اتفاق مهمی که در این سال برای یاماها افتاد، عرضه اولین ATV چهارچرخش بود که با نام YFM200 راهی بازار آمریکا شد.

1985: یاماها اولین ماسلبایک خود را با نام Vmax 1200 در این سال معرفی کرد؛ موتورسیکلتی که تا به امروز نیز یکی از بهترین و البته گرانترین کروزرهای جهان محسوب میشود.

1987: سیستم اگزوز جدید یاماها، که با هدف افزایش توان خروجی انجین ساخته شده بود، با نام تجاری EXUP معرفی شد و FZR 1000R نیز نخستین سوپربایک یاماها بود که از آن بهره میبرد.

1987: نخستین جتاسکی یاماها در این سال و با دو مدل مختلف به بازار آمدند؛ یک مدل فاقد صندلی و در کلاس استندآپ بود و WaveJammer نام داشت اما مدل دیگر دارای صندلی و نامش WaveRunner بود.

1998: یاماها با معرفی YZ 400F اولین موتوکراس جهان را با انجین 4 زمانه به بازار فرستاد.

1998: پرچمدار سوپربایکهای یاماها در این سال معرفی شد. YZF R1 تا سالها بهترین و کاربردیترین سوپربایک خیابانی جهان بود.

2002: انجین F225 Outboard در این سال و بهعنوان بزرگترین انجین 4 زمانه جهان معرفی شد.

2003: RX-1 نخستین اسنوموبیل جهان با قابلیت فنی بالا بود. این ژاپنی انجین 4 سیلندر 4 زمانه به حجم یک لیتر داشت.

2004: اولین باگی ساید بای ساید یاماها با نام راینو (Rhino) در این سال معرفی شد. راینو در کلاس UTVها طراحی شده که یعنی همان قابلیتهای ATVها را دارد با این تفاوت که سرعت و قدرت مانورشان بسیار بیشتر است.

2005: یاماها در این سال برای اولینبار در هر سه گروه مسابقات موتوجیپی (موتورسوار، تیم و کارخانه/سازنده) به قهرمانی رسید.

2010: یاماها برای سومین سال متوالی، قهرمان موتوجیپی در هر سه گروه مختلف شد.

2013: بولت در این سال به بازار آمد؛ بولت نخستین کروزر مدرن یاماهاست که در کلاس بابر (Bobber) طراحی شده بود.

2017: نسخه اولیه MotoBot در سال 2015 ساخته شد ولی در سال 2017 یاماها نسخه دوم موتوبات را معرفی کرد و حتی با آن به رکورد سرعت 200 کیلومتر برساعت نیز رسید. موتوبات با هدف ساخت یک سیستم خودران برای موتورسیکلتها ساخته شده است.

2018: نخستین موتورسیکلت سهچرخ تولیدانبوه یاماها با نام Niken معرفی شد. این موتورسیکلت از همان پیشرانه یاماها MT-09 بهره میبرد پس بنابراین انجین 3 سیلندر به حجم 847 سیسی دارد. پروژه طراحی و تولید نایکن حدود 3 سال برای یاماها به طول انجامید و…

نویسنده: مرتضی برجسته