مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

خداحافظى با آقاى صدا؛ شروع حكمرانى موتورسيكلت هاى برقى هارلى ديويدسن

به گزارش موتورسيكلت نيوز، هارلی دیویدسون از سنت گرا ترین شرکت های جهان است، آنقدر سنت گرا و قدیمی که تفاوت ظاهری بین محصولاتش برای بسیاری افراد قابل تشخیص نیست و خریدارانش -طبق آمار سال 2013- به شکل میانگین متولد سال 1965 بوده اند.

با خریدارانی سال خورده طبیعتا توجه به تکنولوژی و تغییرات انقلابی نیز نمی تواند چندان جایگاه ویژه ای برای مدیران این کمپانی داشته باشد، اما تغییر شرط بقاست.

از این رو حالا هارلی دیویدسون سنت گرا و پیرمرد پسند نیز از تغییر به سوی تکنولوژی خبر می دهد و قصد دارد تا به سوى توليد انبوه موتورسیکلت برقی برود.

اما بزرگترین نگرانی به از دست رفتن صدای خاص و نوستالژیک و بسیار محبوب موتورهای بنزینی هارلی مربوط می شود که طبیعتا در نمونه برقی قابل احیا نیست.

از این رو هارلی احتمالا مدل برقی برای خریداران نسل جوانی تولید می کند که اساسا چنین نوستالژیی هایی ندارند و به جای علاقه مندی به سر و صداهای عجیب و غریب به محیط زیست سبز و پرداخت مالیات کمتر می اندیشند.

به گفته مدیرعامل این کمپانی، متیو لاویچ در یک کنفرانس خبری عنوان کرده بود که ما معتقدیم بازار محصولات الکتریکی در حال رسیدن به یک بلوغ نسبی بوده و همین موضوع می تواند یک هیجان فوق العاده و شک مثبت را برای محصولات ما چه در حوزه موتورسیکلت های سنتی و چه در حوزه محصولات غیرسنتی به همراه داشته باشد.

لاویچ در ادامه توضیح داده است که بدون اغراق لایووایر یک موتورسیکلت الکریکی فوق العاده هیجان انگیز و نشاط آور بوده و 1200 نفری که در سراسر دنیا نمونه های اولیه این وسیله نقلیه را تست کرده اند، همگی به اتفاق بر روی این موضوع تاکید داشته اند.

بازار موتورسیکلت ها در چندسال گذشته با مشکلات زیادی دسته پنجه نرم کرده و بسیاری از تولید کنندگان آن ها را با چالش های دشوار و متنوعی روبرو کرده است.

به نظر می رسد که این وضعیت تا چند سال آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد. بحران های مالی به وجود آمده بازار موتورسیکلت ها را نیز درست شبیه به مابقی بازارهای صنعت خودروسازی با کاهش قابل توجه تقاضا روبرو کرده است.

در طی گزارش هایی که عملکرد مالی کمپانی هارلی دیویدسون را نشان می دهد مشخص شده است که وضعیت فروش موتورسیکلت ها و وسایل نقلیه دوچرخه به خصوص در ایالات متحده رو به بهبود بوده اما همچنان فروش این وسایل نسبت به زمان اوج یعنی سال 2016 (1.6 میلیون دستگاه در سال) کاهش قابل توجهی دارد.

با توجه به این شرایط مدیران صنعت موتورسازی به شدت در حال تلاش اند تا موتورسواران جدیدی را جذب کرده و به تعداد علاقه مندان موتورسیکلت ها بیافزایند.

ناگفته نماند کمپانی های فعالی مثل هوندا، دوکاتی و حتی خود هارلی نیز برای جذب حداکثری مشتری فعالیت های قابل توجهی انجام داده و می دهند.

با در نظر گرفتن مدل های مختلفی از محصولات سایز کوچک که بیش از پیش در حال محبوب تر شدن بوده و از امنیت بیشتری نیز برخوردار اند، اهمیت فوق العاده جذب مشتری و علاقه مند به دنیای موتورسیکلت ها مشخص می شود.

جذب مشتری جوان حتی برای هارلی نیز که از کمپانی های به نام صنعت موتورسیکلت سازی بوده و محصولات آن ها سال ها لقب پادشاه جاده ها را از آن خود کرده اند اهمیت بالایی داشته و یک چالش محسوب می شود.

هرچند مشتری های قدیمی و سن بالا توان مالی خوبی داشته و می توانند یک خریدار بالقوه برای محصولات گران قیمت این کمپانی محسوب شوند اما واقعیت این است که استمرار محبوبیت و موفقیت یک سازنده در گرو کسب توجه خریداران جوان است.

موتورسیکلت های الکتریکی یک آینده درخشان را نوید می دهند. این وسایل نقلیه علاوه بر اینکه سرعت و شتاب فوق العاده و عدم آلودگی هوا را تضمین می کنند می توانند توجه خریداران جوان را به سمت خود جلب کرده و افرادی را که تمایلی به استفاده از موتورهای قدیمی پر سروصدا ندارند به یک مشتری دست به نقد تبدیل کنند.

هرچند که هیچ چیزی به طور قطع قابل پیش بینی نیست اما انتظار می رود که معرفی یک موتورسیکلت الکتریکی با کارایی بالا و جذابیت فوق العاده بتواند این کمپانی را دوباره به نقطه اوج برساند.

باتوجه به سیاست های جدیدی که هارلی اتخاذ کرده به نظر می رسد که مدیریت این کمپانی موتورسیکلت سازی توانسته است به درستی چالش ها و موقعیت های جدید وسایل نقلیه را درک کنند.

پیش از این کمپانی های خودروسازی بنامی مثل تسلا و حتی جنرال موتور نیز موفق شده اند با حرکت به سمت الکتریکی سازی وسایل نقلیه و استفاده از قوای محرکه الکتریکی در آن ها جایگاه خود را در این صنعت محکم کنند. این کمپانی ها ثابت کرده اند که درک درست شرایط و اتخاذ تصمیم ها و سیاست های بجا می تواند علاوه بر تولید محصولات با کیفیت و محبوب، سود خوبی را نیز از آن ها کند.

شروعى جديد براى پادشاه جاده ها

هارلی دیویدسون این نام پر افتخار و مشهور در دنیای موتورسیکلت سازی، به تازگی اولین موتورسیکلت برقی خود با نام LiveWire را به جهانیان معرفی کرده است. این شرکت سرانجام پس از گذشت چندین سال از معرفی نسخه اولیه و پروتوتایپ، مدل نهایی را در نمایشگاه EICMA میلان به نمایش گذاشت.

بیش از ٥ سال پیش بود که هارلی اعلام کرد که برنامه محصولات برقی خود را با LiveWire آغاز خواهد کرد و زمان تخمینی عرضه این موتورسیکلت برقی را نیز سال 2019 میلادی اعلام کرده بود. بر روی این موتور سیکلت لغت harley-davidson نقش بسته است.

طبق اعلام هارلی خبری از کلاچ و تعویض دنده نخواهد بود و از همان شروع حرکت با چرخاندن دسته فرمان 100 نیوتن متر گشتاور موتور برقی در اختیار راننده خواهد بود.

چرخ های 17 اینچی میشلن اسپرت، تعلیق قابل تطبیق  Showa و سیستم کنترل کشش با ترمزهای ضد قفل این موتور اجازه می دهد تا پیچ ها را به مدد قدرت موتور الکتریکی درنوردد.

7 حالت مختلف برای راندن این موتورسیکلت برقی تعریف شده است و صفحه نمایش لمسی نیز قابلیت کنترل موزیک و GPS را برای راننده فراهم می کنند. همچنین سیستم اطلاعات و سرگرمی بلوتوث نیز درنظر گرفته شده است.

طبق اعلام هارلی قوای محرکه برقی به معنای نیاز به سرویس ها و امکانات خاص خود است. این موتورسیکلت برقی هارلی دیویدسون در خاک آمریکا تولید خواهد شد. هارلی در 5 سال گذشته بیش از 40 درصد از ارزش سهام خود را از دست داده است. اما به نظر می رسد امیدهای بسیار زیادی به عرضه نسل جدید موتورسیکلت های برقی بسته است.

این هارلی دیویدسون برقی از شارژ سریع پشتیبانی خواهد کرد و علاوه بر آمریکا این موتورسیکلت در اروپا نیز عرضه خواهد شد.

گفتنی است که طی ماه های اخیر شاهد عرضه نسخه های برقی از خودروهای کلاسیک نیز بوده ایم و به نظر می رسد با فراگیر شدن قوای محرکه الکتریکی، شانس تولید دوباره طرح های کلاسیک و سنتی با ویژگی های سبز و دوستدار محیط زیست ایجاد شده باشد. طبیعتا در دنیای موتورسیکلت، بار اصلی در این زمینه بر دوش هارلی دیویدسون خواهد بود.

قيمت اولين موتورسيكلت هارلى ديويدسن

این روزها پیشرانه های برقی در کانون توجه قرار گرفته و بسیاری از شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل با کنار گذاشتن موتورهای درون سوز، قصد دارند به استفاده از چنین پیشرانه هایی رو بیاورند.

هارلی دیویدسن یکی از این شرکت ها است که بالاخره با رونمایی از یک موتور سیکلت تمام الکتریکی، رسما وارد عصری جدید شد. این کمپانی که جزو سنتی ترین سازندگان موتور سیکلت به شمار می رود، مدل برقی لایو وایر (LiveWire) را در CES 2019 به نمایش گذاشته است.

درباره مشخصات لایو وایر فعلا اطلاعات جامعی منتشر نشده، اما می دانیم که این موتور سیکلت سبز برای رسیدن به سرعت 60 مایل (96 کیلومتر) در ساعت به 3.5 ثانیه زمان نیاز داشته و می تواند با یک بار شارژ تا 110 مایل مسافت را در محیط های شهری (177 کیلومتر) پشت سر بگذارد. اگر چه این رقم برای جابجایی های شهری مناسب است، اما در حال حاضر کمپانی Zero Motorcycles مدل هایی تولید می کند که تا 163 مایل (262 کیلومتر) سفر درون شهری، به شارژ مجدد نیازی ندارند.

به لطف سیستم های ارتباطی پیشرفته و اپلیکیشن اختصاصی، مالک لایو وایر می تواند از راه دور وضعیت موتورسیکلت خود را کنترل نموده و از شرایط آن مطلع شود. جالب آنکه در صورت سرقت لایو وایر، مکان لحظه ای موتور سیکلت به مالک اطلاع داده می شود.

آنطور که هارلی دیویدسن اعلام کرده، علاقه مندان لایو وایر هم اکنون می توانند نسبت به ثبت سفارش خود اقدام کنند. برای این موتور سیکلت برقی قیمتی برابر با 29,799 دلار تعیین شده، رقمی که با آن می توان یک دستگاه تویوتا کمری یا هیوندای سانتافه خریداری کرد!

با توجه به روند حاکم مسلما در آینده شرکت های بیشتری به هارلی دیویدسن پیوسته و موتور سیکلت هایی الکتریکی عرضه خواهند کرد.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا