مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معرفی انواع موتورسیکلت آونجر باجاج

به گزارش موتورسیکلت نیوز در این مقاله با انواع باجاج آونجر آشنا می‌شوید. در ادامه به بررسی انواع این برند خوش نام پرداخته می‌شود.

باجاج اونجر 180

اولین موتورسیکلت باجاج اونجر 180 در سال 2005 وارد بازار شد و نسخه‌‌ای که اکنون کمپانی باجاج تحت نام اونجر 180 معرفی می کند نسل بعدی آن موتورسیکلت نیست. موتورسیکلت باجاج اونجر 180 کنونی در واقع نسخه‌ی ارتقا یافته‌ی موتور اونجر 150 است و هدف کمپانی باجاج از عرضه این مدل، افزایش فروش آن با توجه به قدرتمندتر شدن موتور رقیب یعنی سوزوکی Intruder 150 است. طبق اعلام کمپانی باجاج موتور اونجر 180 جدید قیمت بسیار مناسبی نسبت به قطعات و امکانات استفاده شده در آن دارد.

قدرت و سیستم پیشرانه موتور باجاج اونجر 180

راندن موتورسیکلت اونجر 180 همانند سایر موتورهای کروزر بسیار راحت است و علت آن نیز ارتفاع پایین صندلی است. کمپانی باجاج این موتور را نیز بر پایه‌ی فریم Diamond ساخته است اما قطعات استفاده شده در آن کاملا مدرن هستند. پیشرانه‌ی به‌کار رفته در این موتورسیکلت نیز همان پیشرانه‌ی 180 سی‌سی استفاده شده در موتورسیکلت باجاج پالس 180 است، با این تفاوت که عملکرد آن در این موتورسیکلت ضعیف‌تر است. پیشرانه‌ی استفاده شده در موتورسیکلت باجاج اونجر توانایی تولید 15.4 اسب بخار قدرت و 13.7 نیوتن متر گشتاور را دارد. نحوه‌ی تولید قدرت در این پیشرانه خطی بوده که کاملا با کاربرد این موتور سازگاری دارد. یکی از ویژگی‌های مثبت این پیشرانه، تولید قدرت کافی در دور موتورهای متوسط است که باعث می‌شود تا موتورسواران بتوانند به راحتی در بزرگراه‌ها حرکت کنند. موتورسیکلت باجاج اونجر در سرعت‌های بین 80 تا 90 کیلومتر در ساعت کیفیت موتورسواری خوب و لذت‌بخشی را برای شما فراهم می‌کند. این موتور مجهز به یک جعبه دنده‌ی 5 سرعته است که نسبت به نسخه‌ی قبلی پیشرفت چشمگیری داشته است. کلاچ موتور اونجر 180 بسیار نرم است به همین دلیل تعویض دنده در این موتور کار بسیار ساده و راحتی است.

طراحی موتور باجاج اونجر 180

وضعیت محل قرارگیری صندلی در مدل جدید موتور اونجر 180 نسبت به مدل قبلی تغییری نداشته است و در این مدل نیز ارتفاع صندلی نسبت به سطح زمین کم بوده و پاهای موتورسوار به سمت جلو متمایل می شود و دستان موتورسوار نیز در حالت موازی با سطح زمین قرار می گیرد. صندلی این موتور برای تامین راحتی موتورسواران پهن طراحی شده است. موتور باجاج اونجر 180 سنگین‌ترین موتور موجود در کلاس خود است اما طراحی آن آنقدر خوب است که در حین موتورسواری اصلا متوجه این امر نخواهید شد و سواری با آن بسیار راحت است. توزیع مناسب وزن در سرتاسر بدنه موتور باعث افزایش قدرت مانور این موتور در مسیرهای شهری شده است.

میزان جابجایی سیستم تعلیق قسمت عقب موتور در مدل جدید به 108 میلی متر افزایش یافته است و همچنین میزان سفتی این سیستم نیز نسبت به مدل قبلی کمی بیشتر شده است. سیستم تعلیق این موتور عملکرد مناسبی داشته و ضربه های وارد شده ناشی از ناهمواری های مسیر را به خوبی خنثی می‌کند. سیستم ترمز این موتور متشکل از یک دیسک 206 میلی متری در قسمت جلو و یک درام 130 میلی متری در قسمت عقب می باشد که وظیفه‌ی خود را به نحو احسن انجام می دهد.

کمپانی باجاج علاوه بر استفاده از استفاده از یک پیشرانه‌ی بزرگتر در این موتور، تغییراتی را نیز در ظاهر آن انجام داده است. کمپانی باجاج در این مدل از چراغ اصلی جواهرگونه(Jewel-Inspired)، محافظ باد سیاه‌رنگ و میله‌های بلند مشکی برای قسمت فورک استفاده کرده است که این تغییرات باعث زیباتر شدن هرچه بیشتر ظاهر موتور شده‌اند.

موتور باجاج اونجر 180 مجهز به یک کیلومتر شما آنالوگ و یک صفحه نمایش LCD کوچک است که سایر اطلاعات موتور را نمایش می‌دهد. اگر چه رنگ و قطعات بدنه‌ی این موتور از کیفیت بالایی برخوردار هستند اما دکمه‌های تعویض دنده عملکرد ناامیدکننده‌ای دارند و به نظر در این مورد کیفیت قربانی قیمت پایین‌تر شده است.

موتور باجاج اونجر 180 موتوری زیباست که در کلاس موتورهای کروزر در کشور هند نسبت به سایر موتورها قیمت مناسب‌تری دارد. این موتور همچنین مجهز به امکانات و تجهیرات خوبی است و کیفیت ساخت آن نیز مناسب است.

بررسی مشخصات فنی موتور باجاج اونجر 220

موتورسیکلت باجاج آونجر 220 کروز و موتور باجاج اونجر 220 شهری دو نمونه از موتورهای موفق کمپانی باجاج محسوب می‌شوند. کمپانی باجاج، این دو نسخه موتورسیکلت را با هدف تحول در شرکت خود و احیای برند آونجر (Avenger) تولید کرده است. اگرچه این دو مدل از نظر فنی کاملا مشابه یکدیگر هستند، اما طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که هر دوی این دو موتورها مشتریان خاص خود را پیدا کرده‌اند.

موتورسیکلت باجاج اونجر 220 کروز در واقع یک موتور مختص سواری در بزرگراه‌ها است که در طراحی آن از کروم به صورت گسترده استفاده شده است. این موتور باجاج طراحی بسیار دقیق و زیبایی داشته و تمامی قطعات آن ظرافت خاص خود را دارند.

همانطور که از نام موتورسیکلت باجاج اونجر 220 شهری مشخص است این موتورسیکلت بیشتر برای مناطق شهری طراحی شده و در طراحی آن از موتورسیکلت هارلی داویدسون Street 750 الهام گرفته شده است. موتورسیکلت شهری (Street) در مقایسه با موتورسیکلت کروز (Cruise) از یک فریم کاملا مشکی رنگ برخوردار است. دسته‌ی موتورسیکلت باجاج شهری کاملا پهن و چرخ‌های استفاده شده در آن نیز از جنس آلیاژ آلومینیوم است. در این موتور باجاج اونجر شهری از رنگ مشکی مات برای پیشرانه‌ی این موتور استفاده شده است. سایر قسمت های این موتور نظیر مخزن سوخت، پنل‌های بدنه‌ی موتور و قطعات مربوط به سیکل کاملا شبیه به قطعات استفاده شده در موتور باجاج کروز است.

ارتفاع پایین صندلی موتورسیکلت با سطح زمین و تایر پهن آن، از جمله ویژگی‌های بارزی هستند که در طراحی هر دو موتورسیکلت باجاج اونجر 220 مورد استفاده قرار گرفته‌اند. با وجود این ویژگی‌ها، هر دو موتور چابک و دارای قدرت مانور بالایی هستند. به همین دلیل شما برای هدایت و عوض کردن مسیر با موتور باجاج اونجر در داخل شهر و یا سر پیچ‌ها تنها نیاز به اندکی تلاش خواهید داشت. البته گفتنی است که موتور باجاج اونجر در کل از عملکرد قابل قبول و مناسبی در مواجهه با پیچ برخوردار است. از دیگر ویژگی های بارز موتورسیکلت باجاج 220 می توان به هندلینگ و هدایت‌پذیری بسیار نرم و سبک آن اشاره کرد.

موتورسیکلت باجاج اونجر در مسیرهای مستقیم نیز عملکرد پایدار و قابل اتکایی دارد. ترمزهای این موتور تحت هر شرایطی خوب کار می‌کند. یک فورک تلسکوپی سیستم تعلیق قسمت جلوی این موتور را تشکیل می‌دهد که به دلیل جابجایی خوب آن، کیفیت موتورسواری با این موتور بالاتر می‌رود. البته ضربه‌گیر استفاده شده در قسمت عقب، به خوبی از پس چاله‌ها و دست اندازهای موجود در راه بر نمی‌آید و معمولا قسمت عقب موتور با تکان‌هایی همراه است.

مشخصات موتور باجاج اونجر 220( اونجر شهری و اونجر کروز)
مشخصات موتور باجاجاونجر 220 شهریاونجر 220 کروز
نوع موتورموتور  DTS-iموتور  DTS-i
حجم موتور220 سی سی220 سی سی
حداکثر قدرت19.03 اسب بخار در 8400 دور19.03 اسب بخار در 8400 دور
حداکثر گشتاور17.5 نیوتون متر در 7000 دور17.5 نیوتون متر در 7000 دور
سیستم تعلیق جلوتلسکوپی همراه با بوش ضد اصطکاکتلسکوپی همراه با بوش ضد اصطکاک
سیستم تعلیق عقبTwin shock absorberTwin shock absorber
ترمز جلو / ترمز عقبدیسکی / کاسه ایدیسکی / کاسه ای
لاستیک جلو90/90 – 17″ 49P90/90 – 17″ 49P
لاستیک عقب130/90 -15′ 66P130/90 -15′ 66P
حجم باک بنزین13 لیتر13 لیتر
حجم زاپاس بنزین3.8 لیتر3.8 لیتر
طول / عرض / ارتفاع2210 / 806 /11422210 / 806 /1142
وزن159 کیلوگرم159 کیلوگرم

هر دو موتورسیکلت باجاج اونجر 220 کروز و باجاج اونجر 220 شهری مجهز به پیشرانه ی 220 سی سی DTSi هستند که توانایی تولید 19 اسب بخار قدرت را دارد. این پیشرانه در ابتدا تنها برای نسخه‌ی شهری (Street) طراحی شده اما کمپانی باجاج اعلام کرد که با اعمال تغییراتی در آن جهت افزایش گشتاور تولیدی، از این پیشرانه در نسخه‌ی کروز (Cruise) نیز استفاده کرده است.

در این موتورسیکلت برای انتقال قدرت تولید شده در پیشرانه به چرخ عقب، از جعبه دنده ی 5 سرعته استفاده شده است. البته گفتنی است که کلاچ این موتور عملکرد نرمی داشته و نسبت دنده‌ها نیز به خوبی طراحی شده است.

موتور باجاج اونجر 220 شهری به دلیل طراحی خاصی که از آن برخوردار است، اسپرت‌تر و خشن‌تر به نظر می رسد. صندلی جدید استفاده شده در این دو موتور، بسیار نرم و راحت است. از جمله تغییرات ایجاد شده در این دو موتور، می‌توان به استفاده از صفحه نمایش جدید LCD در سیستم اطلاعاتی هر دو موتور اشاره کرد.

رقیبان موتور باجاج اونجر 220

موتورهای باجاج اونجر 220 کروز و باجاج اونجر 220 شهری برای افرادی طراحی و تولید شده که می خواهند حس موتورسواری با یک موتور کروزر را تجربه کنند، اما سرمایه‌ی کافی ندارند.

موتورهای باجاج اونجر 220 کروز و باجاج اونجر 220 شهری در کلاس موتورهای کروزر ظرفیت پایین قرار می‌گیرند. اصلی ترین رقیبان این دو موتور در بازار، موتورهای ماهیندرا موجو (Mahindra Mojo) و رویال انفیلد تاندربرد (Royal Enfield Thunderbird 350) هستند. اگرچه موتورهای باجاج اونجر نسبت به رقیبانش در کلاسی پایین تر قرار دارد، اما از نظر تولید قدرت حداکثری، استحکام و جذابیت، شرایط بهتری نسبت به رقیبان خود دارند.

منبع: Rekab & Rekab

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا