بررسی سه موتورسیکلت بنلی ۳۰۰، بنلی ۳۰۲R و بنلی ۶۰۰i
بررسی سه موتورسیکلت بنلی ۳۰۰، بنلی ۳۰۲R و بنلی ۶۰۰i
برای آشنایی با سه محصول جذاب بنلی با موتورسیکلت نیوز همراه شوید.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، طی چند سال گذشته نام تجاری بنلی، یک تحول جدیدی را برای موتورسواران جوان ایرانی ایجاد کرد. نمایندگی این برند ایتالیایی هیجان‌انگیز در ایران، «شرکت نیکران موتور پاسارگاد» است که توانست با تلاش‌های حساب شده و همچنین با استفاده از تکنیک‌های نوین مدیریت بازاریابی، این برند را به خوبی در ایران معرفی کند. البته این موفقیت نتیجه ترکیبی از مدیریت جوان و پرانگیزه آن، در کنار مدیریت باتجربه قدیمی در این مجموعه است. در ادامه به معرفی سه مدل معروف بنلی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

موتور بنلی TNT 300

کمپانی بنلی، موتورسیکلت بنلی ۳۰۰ را به شکلی ساده طراحی کرده که همین سبب شده تا ظاهر این موتور بسیار زیباتر و جذاب‌تر از مدل‌های قبلی به نظر برسد. کمپانی بنلی در سال ۲۰۱۵ نسخه‌ی بروزرسانی شده‌ی موتورسیکلت بنلی ۳۰۰ را معرفی کرد. نسخه‌ی جدید این موتورسیکلت در سه رنگ بندی مختلف موجود است، بنلی با ظرافت از سه رنگ سفید، قرمز و سبزکه رنگ‌های تشکیل دهنده‌ی پرچم ایتالیا هستند، در بدنه‌ی موتورسیکلت بنلی ۳۰۰، مخصوصا در فریم و مخزن سوخت استفاده کرده است.

از دیگر ویژگی‌ها و مشخصات موتورسیکلت بنلی ۳۰۰ می‌توان به چرخ‌های آن اشاره کرد. در بسیاری از موتورها از چرخ‌های دارای ۵ یا ۶ پره استفاده می شود در حالی که در این موتورسیکلت از چرخ هایی با ۱۲ پره استفاده شده که بسیار چشم نواز هستند. جنس این چرخ‌ها از آلیاژ آلومینیوم است.

سیستم اطلاعات‌‌رسانی موتورسیکلت بنلی ۳۰۰ مجهز به یک صفحه نمایش نیمه دیجیتال است. کیلومتر شمار این موتورسیکلت از نوع دیجیتال بوده که سرعت، زمان، میزان سوخت و زمان را نشان می دهد. دستگیره‌های بنلی ۳۰۰ با یک ماده‌ی نرم پوشانده شده که باعث هنگامی که موتورسوار آن را در دست می‌گیرد احساس راحتی کند. صندلی طراحی شده برای این موتورسیکلت نیز از کیفیت فوق‌العاده بالا و راحتی منحصر به فردی برخوردار است. به‌طور کلی، کیفیت ساخت موتورسیکلت بنلی ۳۰۰ مثال زدنی است و موتورسواری با آن، هیچگاه شما را مایوس نخواهد کرد.

موتورسیکلت بنلی TNT 300 از یک پیشرانه‌ی ۳۰۰ سی‌سی دو سیلندر استفاده می‌کند که به تکنولوژی تزریق سوخت مجهز است. این پیشرانه، توانایی تولید حداکثر ۳۷ اسب بخار قدرت در دور موتور ۱۱۵۰۰ rpm را دارد. حداکثر میزان گشتاور تولیدی موتورسیکلت بنلی ۳۰۰ نیز به ۲۷ نیوتن متر در دور موتور ۹۰۰۰ rpm می‌رسد. بدون شک، نقطه ی قوت این موتور سیستم قدرت آن است. این موتور همچنین میزان مصرف سوخت معقولی دارد و مصرف سوخت آن تنها ۳٫۳۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت طی شده است. پیشرانه‌ی موتورسیکلت بنلی ۳۰۰ در بعضی شرایط، لرزش‌های خفیفی تولید می‌کند که می‌توان با آن کنار آمد و مشکل خاصی در حین موتورسواری ایجاد نمی‌کند. قدرت تولید شده در پیشرانه، از طریق یک جعبه دنده‌ی ۶ سرعته به چرخ عقب منتقل می شود. این جعبه دنده عملکرد سریعی دارد که کاملا برای یک موتور ۳۰۰ سی‌سی مناسب است.

صندلی موتورسیکلت بنلی TNT 300 بر خلاف موتورهایی مانند Z250 و Duke 390 دارای طراحی ساده‌ای است که همین در کنار دستگیره‌های پهن و جاپاهای متمایل به عقب باعث می‌شوند تا موتورسوار بر روی این موتور احساس راحتی داشته باشد. در واقع وضعیت قرارگیری موتورسوار بر روی صندلی این موتور شبیه به موتورهای Commuter و یا Touring بوده و شباهت چندانی به یک موتور مسابقه‌ای خیابانی ندارد.

با وجود اینکه وزن موتورسیکلت بنلی ۳۰۰ حدود ۲۰۰ کیلوگرم است اما موتورسواری با آن بسیار راحت است و هیچ مشکلی در هنگام مانور دادن با آن نخواهید داشت. چابکی این موتور با توجه به وزن آن، از دیگر ویژگی‌های برجسته ی این موتورسیکلت محسوب می‌شود.

سیستم ترمز این موتور متشکل از دو دیسک ۲۶۰ میلی متری در جلو و یک دیسک ۲۴۰ میلی متری در قسمت عقب موتور است. چرخ‌های این موتور از تایر Pirelli Angel 160/60-17 در قسمت عقب  و با تایر Pirelli Angel 120/70-17 در قسمت جلو استفاده می‌کند. این تایرها در مقایسه با تمامی رقیبان این موتور پهن‌تر هستند. ترکیب سیستم ترمز و تایرهای این خودرو عملکرد خوبی در موتورسواری پایدار و ایمن با این موتور دارند و پهن بودن تایرها سر پیچ‌ها به کمک موتورسواران می‌آید.

سیستم تعلیق این موتور مجهز به یک فورک ۴۱ میلی‌متری قابل تنظیم در قسمت جلو و ضربه‌گیرهای مجهز به کمک فنرهای با قابلیت تنظیم در قسمت عقب است. عملکرد این سیستم تعلیق قابل تحسین بوده و در تمامی شرایط راحتی مد نظر موتورسوار را فراهم می‌کند. همچنین موتورسوار می‌تواند بسته به شرایط این سیستم را تنظیم کند که همین باعث می‌شود تا درمسیرهای مختلف سواری نرم و راحتی را تجربه کند.

موتور بنلی ۳۰۲R

کمپانی بنلی در طراحی موتورسیکلت ۳۰۲R از تنها موتور سوپراسپرت خود یعنی Tornado TRE الهام گرفته است. این موتور در بخش فنی هم شباهت‌های بسیار زیادی به موتورسیکلت بنلی TNT 300 دارد.

واقعیت این است که موتورسیکلت ۳۰۲R جثه‌ی بزرگی دارد و برای افرادی که تازه به موتورسواری روی آورده‌اند، مناسب نیست، چرا که ابعاد این موتور کمی ترسناک به نظر می‌رسد. در بدنه‌ی این موتورسیکلت، طراحی دو تکه‌ای صندلی و مخزن سوخت برآمده‌ی آن به خوبی تکمیل کننده‌ی یکدیگر هستند و باعث می‌شوند این موتور ظاهری زیبا داشته باشد. یکی از نکات عجیب در مورد ظاهر موتورسیکلت ۳۰۲R، طویل بودن بدنه‌ی آن نسبت به طول محور تا محور موتور است.

موتورسیکلت بنلی ۳۰۲R مجهز به پیشرانه‌ی ۳۰۰ سی‌سی پارالل تویین بوده که توانایی تولید ۳۸ اسب بخار قدرت و ۲۶ نیوتن متر گشتاور را دارد. هنگامی که سوار این موتور می‌شوید دوست دارید هرچه سریعتر سرعت خود را بالا ببرید، خواسته‌ای که در دور موتورهای حدود ۶۰۰۰ rpm به خوبی برآورده می‌شود اما دقیقا پس از آن لحظه که قصد دارید معنای واقعی قدرت و سرعت را در این موتور بچشید، ناامید خواهید شد و این اتفاق در دور موتورهای ۸۰۰۰، ۹۰۰۰ و یا حتی ۱۰۰۰۰rpm هم عملی نمی شود. البته نمی‌توان این‌طور برداشت کرد که موتورسیکلت بنلی ۳۰۲R موتوری کند است اما باید به این نکته اشاره کرد که این موتور انتظارات بالایی را که موتورسواران از یک موتور با قدرت تولیدی نزدیک به ۴۰ اسب بخار دارند را خوبی برآورده نمی‌کند. اما از سوی دیگر نکته‌ی مثبت این امر این است که تمامی موتورسواران نیمه حرفه‌ای می توانند از موتورسیکلت ۳۰۲R استفاده کنند چرا که سرعت‌های بالایی که برای موتورسواران تازه‌کارتر ترسناک است با این موتور اصلا قابل دسترسی نیستند. یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی پیشرانه‌ی استفاده شده در موتورسیکلت ۳۰۲R این است که لرزش خاصی در حین موتورسواری با آن احساس شود. کیفیت موتورسواری با این موتور راضی‌کننده است و چون صندلی این موتور شبیه موتورهای Commuter طراحی شده، موتورسوار روی آن احساس راحتی می کند.

وزن بدنه‌ی این موتورسیکلت حدود ۲۰۰ کیلوگرم است که برای یک موتور اسپرت چندان مناسب نیست. البته با وجود وزن نسبتا بالا، موتورسیکلت ۳۰۲R در حین موتورسواری به هیچ وجه فشار اضافی بر روی مچ های شما وارد نخواهد کرد و هندلینگ و هدایت‌پذیری آن از مواردی است که همواره از آن راضی خواهید بود.

سیستم اطلاع‌رسانی موتورسیکلت ۳۰۲R مجهز به یک صفحه نمایش دیجیتالی بوده که اطلاعات مهم موتور از جمله سرعت، دور موتور، زمان، میزان سوخت و دما را به موتورسوار نشان می‌دهد. این سیستم شامل نشانگر شماره‌ی دنده نیز هست. موتورسیکلت بنلی ۳۰۲R همچنین به اهرم قابل تنظیم ترمز و سیستم ترمز ABS مجهز است.

با وجود اینکه هر دو از یک پیشرانه یکسان برخوردار هستند، اما موتورسیکلت بنلی ۳۰۲R در مقایسه با موتور بنلی TNT 300 از ویژگی‌های بهتری برخوردار است چرا که کمپانی بنلی، شاسی و فریم Trellis بکار رفته در موتورسیکلت ۳۰۲R را کاملا بازطراحی کرده است. در این موتور همچنین ضربه گیر قسمت عقب در بخش میانی موتور قرار گرفته است. این موتور همچنین دارای چرخ‌ها و تایرهای جدید است و طراحی سیستم ترمز نیز در آن متفاوت است.

در حال حاضر تنها رقیب جدی این موتورسیکلت، موتور کاوازاکی نینجا ۳۰۰ است. البته موتورسیکلت نینجا ۳۰۰، قیمت فروش بالاتری نسبت به ۳۰۲R دارد و برخلاف آن مجهز به سیستم ترمز ABS نیست.

موتور بنلی TNT 600i

موتورسیکلت بنلی TNT 600i یکی از موتورهای کلاس شهری کمپانی بنلی بوده که پس از تغییر مدیریت در کمپانی بنلی، مجددا احیا شد. این موتورسیکلت  به سیستم ABS و ECU مجهز است. این موتور دقیقا همانند یک موتور شهری در داخل شهر عملکرد خوبی دارد و در بزرگراه‌ها نیز با خیال راحت می توانید با این موتور به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابید. این موتور از نظر ارگونومی به گونه‌ای است که همه افراد به جز افراد کوتاه قد می‌توانند به راحتی بر روی صندلی این موتور بشینند. سیستم تعلیق این موتور متشکل از یک فورک USD در قسمت جلو و یک ضربه گیر در قسمت عقب است.

موتورسیکلت بنلی ۶۰۰i مجهز به پیشرانه‌ی ۶۰۰ سی‌سی است که توانایی تولید ۸۳ اسب بخار قدرت در دور موتور ۱۱۵۰۰ rpm را دارد. حداکثر گشتاور تولیدی این پیشرانه نیز در دور موتور ۱۰۵۰۰ rpm قابل دسترس است. کمپانی بنلی در طراحی پیشرانه‌ی این موتور از پیشرانه‌ی استفاده شده در موتور قدیمی یاماها R6 الهام گرفته است. سیستم اگزوز این موتور به گونه‌ای طراحی شده که صدای بلندی تولید نکند و اگر از آن دسته موتورسوارانی هستید که دنبال ایجاد صدای بلندید، باید از پکیج‌های در نظر گرفته شده برای شخصی‌سازی این موتور استفاده کنید.

موتورسیکلت بنلی ۶۰۰i تنها موتور موجود در کلاس موتورهای شهری بوده که به سیستم ترمز ABS مجهز است. این موتور از نظر عملکرد در بین موتورهای کاوازاکی ER-6n و Ducati Monster 821 قرار می‌گیرد اما اختلاف قیمت بین این سه موتور بسیار زیاد است. 

منبع: Rkab