مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بررسی سه موتورسیکلت بنللی 300، بنللی 302R و بنللی 600i

به گزارش موتورسیکلت نیوز، در ادامه به معرفی سه مدل معروف بنللی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

موتور بنللی TNT 300

کمپانی بنللی، موتورسیکلت بنللی 300 را به شکلی ساده طراحی کرده که همین سبب شده تا ظاهر این موتور بسیار زیباتر و جذاب‌تر از مدل‌های قبلی به نظر برسد. کمپانی بنللی در سال 2015 نسخه‌ی بروزرسانی شده‌ی موتورسیکلت بنللی 300 را معرفی کرد. نسخه‌ی جدید این موتورسیکلت در سه رنگ بندی مختلف موجود است، بنللی با ظرافت از سه رنگ سفید، قرمز و سبزکه رنگ‌های تشکیل دهنده‌ی پرچم ایتالیا هستند، در بدنه‌ی موتورسیکلت بنللی 300، مخصوصا در فریم و مخزن سوخت استفاده کرده است.

از دیگر ویژگی‌ها و مشخصات موتورسیکلت بنللی 300 می‌توان به چرخ‌های آن اشاره کرد. در بسیاری از موتورها از چرخ‌های دارای 5 یا 6 پره استفاده می شود در حالی که در این موتورسیکلت از چرخ هایی با 12 پره استفاده شده که بسیار چشم نواز هستند. جنس این چرخ‌ها از آلیاژ آلومینیوم است.

سیستم اطلاعات‌‌رسانی موتورسیکلت بنللی 300 مجهز به یک صفحه نمایش نیمه دیجیتال است. کیلومتر شمار این موتورسیکلت از نوع دیجیتال بوده که سرعت، زمان، میزان سوخت و زمان را نشان می دهد. دستگیره‌های بنللی 300 با یک ماده‌ی نرم پوشانده شده که باعث هنگامی که موتورسوار آن را در دست می‌گیرد احساس راحتی کند. صندلی طراحی شده برای این موتورسیکلت نیز از کیفیت فوق‌العاده بالا و راحتی منحصر به فردی برخوردار است. به‌طور کلی، کیفیت ساخت موتورسیکلت بنللی 300 مثال زدنی است و موتورسواری با آن، هیچگاه شما را مایوس نخواهد کرد.

موتورسیکلت بنللی TNT 300 از یک پیشرانه‌ی 300 سی‌سی دو سیلندر استفاده می‌کند که به تکنولوژی تزریق سوخت مجهز است. این پیشرانه، توانایی تولید حداکثر 37 اسب بخار قدرت در دور موتور 11500 rpm را دارد. حداکثر میزان گشتاور تولیدی موتورسیکلت بنللی 300 نیز به 27 نیوتن متر در دور موتور 9000 rpm می‌رسد. بدون شک، نقطه ی قوت این موتور سیستم قدرت آن است. این موتور همچنین میزان مصرف سوخت معقولی دارد و مصرف سوخت آن تنها 3.33 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر مسافت طی شده است. پیشرانه‌ی موتورسیکلت بنللی 300 در بعضی شرایط، لرزش‌های خفیفی تولید می‌کند که می‌توان با آن کنار آمد و مشکل خاصی در حین موتورسواری ایجاد نمی‌کند. قدرت تولید شده در پیشرانه، از طریق یک جعبه دنده‌ی 6 سرعته به چرخ عقب منتقل می شود. این جعبه دنده عملکرد سریعی دارد که کاملا برای یک موتور 300 سی‌سی مناسب است.

صندلی موتورسیکلت بنللی TNT 300 بر خلاف موتورهایی مانند Z250 و Duke 390 دارای طراحی ساده‌ای است که همین در کنار دستگیره‌های پهن و جاپاهای متمایل به عقب باعث می‌شوند تا موتورسوار بر روی این موتور احساس راحتی داشته باشد. در واقع وضعیت قرارگیری موتورسوار بر روی صندلی این موتور شبیه به موتورهای Commuter و یا Touring بوده و شباهت چندانی به یک موتور مسابقه‌ای خیابانی ندارد.

با وجود اینکه وزن موتورسیکلت بنللی 300 حدود 200 کیلوگرم است اما موتورسواری با آن بسیار راحت است و هیچ مشکلی در هنگام مانور دادن با آن نخواهید داشت. چابکی این موتور با توجه به وزن آن، از دیگر ویژگی‌های برجسته ی این موتورسیکلت محسوب می‌شود.

سیستم ترمز این موتور متشکل از دو دیسک 260 میلی متری در جلو و یک دیسک 240 میلی متری در قسمت عقب موتور است. چرخ‌های این موتور از تایر Pirelli Angel 160/60-17 در قسمت عقب  و با تایر Pirelli Angel 120/70-17 در قسمت جلو استفاده می‌کند. این تایرها در مقایسه با تمامی رقیبان این موتور پهن‌تر هستند. ترکیب سیستم ترمز و تایرهای این خودرو عملکرد خوبی در موتورسواری پایدار و ایمن با این موتور دارند و پهن بودن تایرها سر پیچ‌ها به کمک موتورسواران می‌آید.

سیستم تعلیق این موتور مجهز به یک فورک 41 میلی‌متری قابل تنظیم در قسمت جلو و ضربه‌گیرهای مجهز به کمک فنرهای با قابلیت تنظیم در قسمت عقب است. عملکرد این سیستم تعلیق قابل تحسین بوده و در تمامی شرایط راحتی مد نظر موتورسوار را فراهم می‌کند. همچنین موتورسوار می‌تواند بسته به شرایط این سیستم را تنظیم کند که همین باعث می‌شود تا درمسیرهای مختلف سواری نرم و راحتی را تجربه کند.

موتور بنللی 302R

کمپانی بنللی در طراحی موتورسیکلت 302R از تنها موتور سوپراسپرت خود یعنی Tornado TRE الهام گرفته است. این موتور در بخش فنی هم شباهت‌های بسیار زیادی به موتورسیکلت بنللی TNT 300 دارد.

واقعیت این است که موتورسیکلت 302R جثه‌ی بزرگی دارد و برای افرادی که تازه به موتورسواری روی آورده‌اند، مناسب نیست، چرا که ابعاد این موتور کمی ترسناک به نظر می‌رسد. در بدنه‌ی این موتورسیکلت، طراحی دو تکه‌ای صندلی و مخزن سوخت برآمده‌ی آن به خوبی تکمیل کننده‌ی یکدیگر هستند و باعث می‌شوند این موتور ظاهری زیبا داشته باشد. یکی از نکات عجیب در مورد ظاهر موتورسیکلت 302R، طویل بودن بدنه‌ی آن نسبت به طول محور تا محور موتور است.

موتورسیکلت بنللی 302R مجهز به پیشرانه‌ی 300 سی‌سی پارالل تویین بوده که توانایی تولید 38 اسب بخار قدرت و 26 نیوتن متر گشتاور را دارد. هنگامی که سوار این موتور می‌شوید دوست دارید هرچه سریعتر سرعت خود را بالا ببرید، خواسته‌ای که در دور موتورهای حدود 6000 rpm به خوبی برآورده می‌شود اما دقیقا پس از آن لحظه که قصد دارید معنای واقعی قدرت و سرعت را در این موتور بچشید، ناامید خواهید شد و این اتفاق در دور موتورهای 8000، 9000 و یا حتی 10000rpm هم عملی نمی شود. البته نمی‌توان این‌طور برداشت کرد که موتورسیکلت بنللی 302R موتوری کند است اما باید به این نکته اشاره کرد که این موتور انتظارات بالایی را که موتورسواران از یک موتور با قدرت تولیدی نزدیک به 40 اسب بخار دارند را خوبی برآورده نمی‌کند. اما از سوی دیگر نکته‌ی مثبت این امر این است که تمامی موتورسواران نیمه حرفه‌ای می توانند از موتورسیکلت 302R استفاده کنند چرا که سرعت‌های بالایی که برای موتورسواران تازه‌کارتر ترسناک است با این موتور اصلا قابل دسترسی نیستند. یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی پیشرانه‌ی استفاده شده در موتورسیکلت 302R این است که لرزش خاصی در حین موتورسواری با آن احساس شود. کیفیت موتورسواری با این موتور راضی‌کننده است و چون صندلی این موتور شبیه موتورهای Commuter طراحی شده، موتورسوار روی آن احساس راحتی می کند.

وزن بدنه‌ی این موتورسیکلت حدود 200 کیلوگرم است که برای یک موتور اسپرت چندان مناسب نیست. البته با وجود وزن نسبتا بالا، موتورسیکلت 302R در حین موتورسواری به هیچ وجه فشار اضافی بر روی مچ های شما وارد نخواهد کرد و هندلینگ و هدایت‌پذیری آن از مواردی است که همواره از آن راضی خواهید بود.

سیستم اطلاع‌رسانی موتورسیکلت 302R مجهز به یک صفحه نمایش دیجیتالی بوده که اطلاعات مهم موتور از جمله سرعت، دور موتور، زمان، میزان سوخت و دما را به موتورسوار نشان می‌دهد. این سیستم شامل نشانگر شماره‌ی دنده نیز هست. موتورسیکلت بنللی 302R همچنین به اهرم قابل تنظیم ترمز و سیستم ترمز ABS مجهز است.

با وجود اینکه هر دو از یک پیشرانه یکسان برخوردار هستند، اما موتورسیکلت بنللی 302R در مقایسه با موتور بنللی TNT 300 از ویژگی‌های بهتری برخوردار است چرا که کمپانی بنللی، شاسی و فریم Trellis بکار رفته در موتورسیکلت 302R را کاملا بازطراحی کرده است. در این موتور همچنین ضربه گیر قسمت عقب در بخش میانی موتور قرار گرفته است. این موتور همچنین دارای چرخ‌ها و تایرهای جدید است و طراحی سیستم ترمز نیز در آن متفاوت است.

در حال حاضر تنها رقیب جدی این موتورسیکلت، موتور کاوازاکی نینجا 300 است. البته موتورسیکلت نینجا 300، قیمت فروش بالاتری نسبت به 302R دارد و برخلاف آن مجهز به سیستم ترمز ABS نیست.

موتور بنللی TNT 600i

موتورسیکلت بنللی TNT 600i یکی از موتورهای کلاس شهری کمپانی بنللی بوده که پس از تغییر مدیریت در کمپانی بنللی، مجددا احیا شد. این موتورسیکلت  به سیستم ABS و ECU مجهز است. این موتور دقیقا همانند یک موتور شهری در داخل شهر عملکرد خوبی دارد و در بزرگراه‌ها نیز با خیال راحت می توانید با این موتور به سرعت 200 کیلومتر در ساعت دست یابید. این موتور از نظر ارگونومی به گونه‌ای است که همه افراد به جز افراد کوتاه قد می‌توانند به راحتی بر روی صندلی این موتور بشینند. سیستم تعلیق این موتور متشکل از یک فورک USD در قسمت جلو و یک ضربه گیر در قسمت عقب است.

موتورسیکلت بنللی 600i مجهز به پیشرانه‌ی 600 سی‌سی است که توانایی تولید 83 اسب بخار قدرت در دور موتور 11500 rpm را دارد. حداکثر گشتاور تولیدی این پیشرانه نیز در دور موتور 10500 rpm قابل دسترس است. کمپانی بنللی در طراحی پیشرانه‌ی این موتور از پیشرانه‌ی استفاده شده در موتور قدیمی یاماها R6 الهام گرفته است. سیستم اگزوز این موتور به گونه‌ای طراحی شده که صدای بلندی تولید نکند و اگر از آن دسته موتورسوارانی هستید که دنبال ایجاد صدای بلندید، باید از پکیج‌های در نظر گرفته شده برای شخصی‌سازی این موتور استفاده کنید.

موتورسیکلت بنللی 600i تنها موتور موجود در کلاس موتورهای شهری بوده که به سیستم ترمز ABS مجهز است. این موتور از نظر عملکرد در بین موتورهای کاوازاکی ER-6n و Ducati Monster 821 قرار می‌گیرد اما اختلاف قیمت بین این سه موتور بسیار زیاد است. 

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا