بررسی موتورسیکلت پالس NS 160 و پالس NS 200
بررسی موتورسیکلت پالس NS 160 و پالس NS 200
شرکت موتورسازی باجاج اتو ۷نوع موتورسیکلت مدل پالس (Pulsar) دارد که دو موتورسیکلت از بین آن‌ها در دسته‌ی موتورهای NS قرار می‌گیرند. در این مقاله در نظر داریم تا به بررسی مفصل دو موتور باجاج پالس NS 160 و NS 200 بپردازیم.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، یکی از محصولات هندی که طی چند سال گذشته مورد توجه جوانان ایران قرار گرفته NS است که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

باجاج پالس NS 160

شرکت باجاج اتو زمانی با معرفی موتورسیکلت‌های پالس ۱۶۰ و پالس ۱۸۰ توانست نام و نشانی برای خود در دسته ی موتورهای ۱۵۰ سی سی دست و پا کند و این موتورها به زودی هم در خود هندوستان و هم در کشورهایی که این موتور به آن‌ها صادر می‌شد به گزینه های محبوب جوانان تبدیل شدند. بعد از معرفی این دو موتور، شرکت باجاج نیازمند رونمایی از یک نسخه ی دیگر در این کلاس از موتورها بود تا بتواند همچنان به رقابت با سایر غول های موتورسازی ادامه دهد. معرفی موتور پالس NS 160 دقیقا همان چیزی بود که شرکت باجاج به آن نیاز داشت و با تناسب خوبی که بین امکانات و قیمت این موتور برقرار بود، پالس NS 160 نیز به خوبی توانست به اندازه‌ای که شرکت باجاج به آن نیاز داشت مطرح شود.

  • طراحی و امکانات

در طراحی موتور پالس NS 160 از موتور پالس NS 200 الهام گرفته شده است و با وجود اینکه ۵ سال از طراحی پایه‌ی این موتور می گذرد، موتور پالس NS 160 هنوز هم ظاهری جذاب و چشم نواز دارد و اصلا یک موتور از مد افتاده به نظر نمی‌رسد. این موتورسیکلت به گونه‌ای طراحی شده است که روح یک موتور خیابانی در آن وجود دارد و از طرفی با داشتن بدنه‌ای عضلانی و خشن‌تر نیز بی‌شباهت به موتورهای سنگین نیست و همین باعث جذابیت بدنه و ظاهر آن شده است. طراحان شرکت باجاج از رنگ Dual-Tone (دارای دو تن رنگی) در این موتور استفاده کرده‌اند که استفاده از این نوع رنگ به همراه طراحی منحصر به فرد چراغ اصلی و مخزن سوخت باعث زیباتر دیده شدن این موتور شده است. طبق قوانین جدید، باید ۷۰ درصد از تایر قسمت عقب موتور پوشانده شود و به  همین دلیل طراحان باجاج در قسمت عقب از یک گلگیر قسمتی استفاده کرده‌اند.

سیستم اطلاعاتی استفاده شده در این موتور نیز همانند سیستم استفاده شده در موتور پالس NS 200 است با این تفاوت که نمایشگر آنالوگ بکار رفته در موتورسیکلت NS 160 کمی بزرگتر است. این نمایشگر دارای چراغی مخصوص تعویض دنده نیز هست. به طور کلی طراحی و کیفیت ساخت این موتور بسیار خوب است و خیال علاقمندان به این موتور باید از این نظر کاملا راحت باشد.

  • سیستم قدرت و مشخصات فنی :

شرکت باجاج در موتورسیکلت پالس NS 160 از موتور ۱۶۰٫۳ سی سی استفاده کرده است که بر اساس موتور ۱۵۰ سی سی در نظر گرفته شده برای موتور باجاج پالس AS150 طراحی شده است. موتور استفاده شده در موتورسیکلت پالس NS 160 توانایی تولید ۱۵٫۵ اسب بخار قدرت در دور موتور ۸۵۰۰ rpm و ۱۴٫۶ نیوتن متر گشتاور در دور موتور ۶۵۰۰ rpm را دارد. با توجه به این آمار می‌توان ادعا کرد که عملکرد این موتورسیکلت با توجه به حجم موتور آن، قابل قبول است.

در حالی که تولید قدرت در این موتور حالت خطی دارد، شتابگیری آن بسیار سریع است.. یکی از جدی‌ترین معایب موتور پالس NS 160 مورد لرزش‌های آن در دور موتورهای بالای ۴۰۰۰ rpm است که این لرزش ها پس از عبور از دور موتور ۷۰۰۰ rpm کمی کاهش پیدا می‌کند. در سرعت‌های نزدیک ۹۰ کیلومتر در ساعت نیز لرزش‌ها و صداهایی از مخزن سوخت و دسته ی موتور احساس می شود.

  • هندلینگ و کیفیت راندن :

وضعیت قرارگیری موتور سوار در موتور باجاج NS 160 مشابه موتور باجاج NS 200 می باشد که دارای حالتی اسپورت می باشد و در عین حال راحتی مد نظر موتورسواران را تامین می کند. ارتفاع قرار گیری موتور سوار بر روی این موتور از سطح زمین ۸۰۵ میلی متر می باشد که در مقایسه با سایر موتورهای این کلاس، ارتفاع بیشتری دارد. هندلینگ و هدایت‌پذیری موتور باجاج پالس NS 160 بسیار عالی است و هنگام موتورسواری با آن اصلا دچار لغزش سر پیچ‌ها نخواهید شد.

موتور پالس NS 200

موتور باجاج پالس NS 200 را می‌توان اولین موتور مدرن کلاس اسپورت شرکت باجاج نامید. این موتور اولین محصول شرکت باجاج است که مجهز به فریم محیطی، ضربه گیر عقب و سیستم خنک کنندگی است. موتور پالس NS 200 تقریبا تمامی ویژگی‌هایی را که می‌توان از یک موتور اسپورت انتظار داشت را دارد. شرکت باجاج در جدیدترین نسخه‌ی این موتور، تلاش کرده است تا سیستم قدرت آن را بر اساس استانداردهای BSIV طراحی و تولید شود کند.

این سیستم باعث می‌شود تا این موتور زمان جرقه‌زنی دقیق‌تری داشته باشد و همین امر سبب بالا رفتن بازدهی احتراق می‌شود. این تغییرات باعث شده است تا علاوه بر اینکه بازدهی و عملکرد نسخه‌ی جدید موتور باجاج پالس NS 200 بهبود یابد، احتراق صورت گرفته در موتور نیز از نظر محیط زیستی تمیز تر باشد.

سیستم قدرت این موتور توانایی تولید ۲۳٫۵۲ اسب بخار قدرت در دور موتور ۹۵۰۰ rpm و ۱۸٫۳ نیوتن متر گشتاور در دور موتور ۸۰۰۰ rpm را دارد. موتور پالس NS 200 قادر است تا در زمان ۴٫۸۶ ثانیه از سرعت صفر تا ۶۰ کیلومتر در ساعت شتاب بگیرد. زمان شتابگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این موتور ۱۲٫۵۸ ثانیه است. حداکثر سرعت این موتورسیکلت نیز ۱۲۵ کیلومتر در ساعت است. شرکت باجاج سعی کرده است تا با ایجاد تغییراتی، طراحی و ظاهر این موتور را نیز بهبود ببخشد. نام این موتور نیز در نسخه ی جدید از ۲۰۰ NS به NS 200 تغییر پیدا کرده است. سایر بخش‌های این موتور نسبت به نسخه ی قبلی بدون تغییر مانده است. موتور باجاج پالس NS 200 یکی از بهترین موتورهای باجاج در زمینه‌ی هندلینگ می باشد. کیفیت راندن با این موتور عالی است و هنگام موتورسواری با NS 200 می توان تجربه موتورسواری با یک موتور اسپورت را احساس کرد. تایرهای استفاده شده در این موتور از نوع MRF Zapper می باشد که دارای کشش مناسبی هستند و همین امر سبب می شود تا موتورسواران با اطمینان خاطر بیشتری از این موتور استفاده کنند.

سیستم ترمز این موتور متشکل از یک دیسک ۲۸۰ میلی متری در قسمت جلو و یک دیسک ۲۳۰ میلی متری در قسمت عقب است. زمان ایست این موتور از سرعت های ۸۰ و ۶۰ کیلومتر در ساعت تا حالت سکون به ترتیب ۳٫۰۵ و ۲٫۴۲ ثانیه می باشد.

منبع: Rekab