با مراحل مدل‌سازی علمی و حرفه‌ای یک موتورسیکلت آشنا شوید
با مراحل مدل‌سازی علمی و حرفه‌ای یک موتورسیکلت آشنا شوید
در دانشگاه تهران (کلاس مدل‌سازی 2) برای دانشجویان طراحی صنعتی هنرهای زیبا، پروژه‌ی مدل‌سازی 1:1، یک سوپر بایک الکتریکی (از نظر ابعاد و پکیج مشابه یک موتورسیکلت 500cc) با عنوان Bat bike تعریف و سپس طراحی و اجرا شد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، ۱۳ نفر از دانشجویان کلاس پس از گذراندن مدل‌سازی۱ و آموزش مقدماتی clay modeling داوطلب شرکت در پروژه‌ای شدند. این پروژه توسط روبرت سرکیسیان، استاد مدل‌سازی دانشگاه تهران در کلاس مدل‌سازی ۲ تعریف شد.

مراحل ایده پردازی‌های اولیه (sketching)، و سپس ترسیم طرح بر اساس تناسبات و ابعاد دقیق (rendering) و ترسیم نقشه‌های یک به یک (tap drawing) توسط احمد خراسانی انجام شد. هم زمان دیگر اعضای گروه شروع به آماده کردن مقدمات کار کردند.

پس از یک هفته از شروع پروژه یک طرح از بین چند طرح انتخاب شده و از نماهای مختلف کشیده شد، با پایان هفته‌ی دوم مرحله‌ی tap drawing نیز به پایان رسید. البته این tapها یا نقشه‌های یک به یک نقشه‌های قطعی مدل نیستند، بلکه در پروسه‌ی طراحی موتور tap drawing مدل کلی بر اساس آن ساخته می‌شود. در مرحله‌ی مدل‌سازی ممکن است بارها سطوح و حجم تغییر جزیی کند که برای تغییر دادن آن‌ها البته tapها توسط طراح تیم تغییر داده می‌شود.

 زمانی که طرح به‌صورت دوبعدی بر روی tap راضی کننده بود مدل گلی آن ساخته می‌شود این عمل رفت و برگشتی بین مرحله‌ی tap drawing و clay modeling در طول پروسه‌ی یک موتور بارها تکرار می‌شود تا نهایتا تیم طراحی به یک نتیجه‌ی مطلوب بر روی پیکره‌ی موتورسیکلت برسد.

اهمیت این پروسه زمانی بیشتر مشخص می‌شود که توجه کنیم خروجی یک پروژه‌ی طراحی صنعتی همواره یک محصول سه بعدی است و نه یک طرح دو بعدی. چه بساکه یک طرح بر روی کاغذ زیبا به‌نظر برسد و یا حتی بتوان در نرم افزارهای ۳D رندرهای جذابی تهیه کرد. اما حجم ساخته شده‌ی آن در ابعاد یک به یک فاقد فرمی زیبا و گیرا باشد. به هر حال پس از آماده شدن نقشه ها پروسه‌ی مدل‌سازی کلی موتورسیکلت شروع شد و پیش می‌رود.

مدل سازی موتور سیکلت

آشنایی با روند پروژه:

پروسه ی طراحی:
۱٫
تعیین بازار هدف، مشخص کردن جایگاه محصول در بخش‌بندی بازار و شناسایی خصوصیات مشتریان؛ شناسایی علایق و تیپ استفاده‌کنندگان به‌صورت کلی و شناسایی سلایق استفاده‌کنندگان این موتور که تغییراتی روی آن ایجاد کرده‌اند. شناخت مفاهیم کلی مد، استایل و رابطه‌ی آن با سلایق مشتری

۲٫ طراحی آزاد (Sketching)
مهم‌ترین مرحله “طراحی” یک محصول است و شامل انواع طرح‌های خطی و رنگی است که با استفاده از تکنیک‌های طراحی شکل اولیه‌ی محصول را به‌صورت کلی و گاهی با جزئیات ارائه می‌دهد. این مرحله مهم‌ترین مرحله‌ی خلاقیت در روند طراحی است. 

clay modeling

درطول زمان طراحی آزاد تیم طراحی به فاصله‌ی زمانی مشخص، جلساتی را با مدیر پروژه داشت که در هر مرحله تعدادی طرح انتخاب شده و توسعه پیدا کرد. در این جلسات طراحان تیم از ایده‌های دیگر اعضای گروه مطلع شده، به تبادل نظر پرداختند. پس از دوره‌ی زمانی Sketching با نظر مدیر پروژه، تعدادی از طرح‌ها برگزیده شدند. (sign off) 

clay modeling
clay modeling

۳٫ تصویرسازی (Rendering)
مرحله‌ی پیشرفته طراحی است، که پس ازانتخاب طرح‌های اولیه انجام می‌شود و در آن معمولا از تکنیک‌های واقع گرایانه‌ی تصویرسازی استفاده می‌گردد. دراین مرحله رعایت مقیاس و ابعاد تناسبات واقعی، همچنین نمایش جزئیات فرم، الزامی است. در صورتی‌که در روند طراحی مسیر درستی انتخاب شود، بین Render انجام شده و قطعه‌ی نمونه‌سازی شده و خود محصول تفاوت اندکی وجود خواهد داشت. دراین مرحله بر اساس طرح‌های (sketch) طرح نهایی برگزیده شد.

clay modeling
clay modeling

۴٫ مدل‌سازی ابتدایی ۳D برای بررسی طرح (درصورت نیاز): که باتوجه به شرایط پروژه از این مرحله صرف نظر شد.

۵٫ ترسیم نواری (Tape drawing)
پس از مرحله‌ی رندرینگ و انتخاب طرح نهایی، جهت اجرای مدل، طرح‌ها به‌صورت نقشه‌های سه‌نما با استفاده از نوار چسب‌های مخصوص در مقیاس ۱:۱ ترسیم می‌شوند. 

clay modeling

۶٫ شروع مرحله ی طراحی جزئیات: دسته‌ی موتور، شیشه جلوی موتور، چراغ های جلو و عقب و…

طراحی مدل گلی

۷٫ clay modeling:
از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین روش‌ها در بخش مدل‌سازی طراحی است. برای مدل‌سازی با Clay از رندرینگ و اسکیس‌ها و نقشه‌ها به‌عنوان مرجع استفاده می‌شود. این مدل ها ممکن است در اندازه‌ی واقعی، یا در مقیاسی کوچک‌تر ساخته شود. همیشه در زیر کار از هسته به‌عنوان پایه استفاده می‌شود که گل روی آن پر می‌شود این هسته می‌تواند از فوم یا چوب ساخته شود. کارکردن با Clay در ساختن یک شئ، نوعی مجسمه‌سازی است که بر اساس نگاه مجرب مدل‌ساز و مشاهده‌ی دقیق فرم تناسبات از سوی وی انجام می‌گیرد (استفاده از نقشه که امکان تجدیدنظر در فرم را برای طراح ایجاد می‌کند). 

clay modeling

مطالب مهم درارتباط با clay modeling:
مراحل مختلفی در ساخت یک مدل وجود دارد. ابتدا مقیاس تعیین می‌شود. با استفاده از package modeling (که کلیت طرح را در بر دارد) یا اسکیس‌هایی که برش خورده‌اند، اندازه‌ها به‌دست آمده و با توجه به مقیاس محاسبه می‌شوند.

در مدل‌سازی کلی از هسته‌ی solid از جنس فوم (Buck) استفاده می‌شود. به‌کار بردن این هسته‌ی فومی سبب می‌شود، کلی به‌میزان کمتری مصرف شده در نتیجه وزن مدل به‌میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. هم‌چنین با توجه به گران بودن کلی، استفاده از فوم سبب کاهش در هزینه‌های مدل‌سازی می‌گردد.

مدل سازی ۱:۱ (Full scale model)
جهت بررسی طرح و اعلام‌نظر نهایی، معمولا احتیاج به حس واقعی از طرح با ابعاد واقعی آن بوده و لذا این مرحله، مهم‌ترین مرحله‌ی تصمیم‌گیری در روند یک پروژه است. مدل‌هایی با اندازه‌های ۱:۱ حاوی تمام جزئیات طرح و فرم و بافت و رنگ بوده و اندازه و وضعیت قطعات الحاقی به آن می ‌ایست کاملا دقیق باشد.

همچنین وجود مدل ۱:۱ همراه با جزئیات، برای کنترل ابعاد و استانداردها لازم است. در این مرحله نیمی از دو طراحی که ترسیم نواری آن‌ها صورت گرفته بود بدون جزئیات دقیق (Rough) مدل‌سازی شدند و از طریق قرار دادن آینه طرح‌ها به‌صورت کامل دیده شده و مورد مقایسه قرار گرفته می‌شوند و نهایتا یک طرح برای مرحله بعد برگزیده خواهد شد. 

clay modeling
مدل سازی موتور سیکلت در دانشگاه تهران

۸٫ Design Freeze: در این مرحله تمامی موارد قبلی تایید و تثبیت می‌شود.
۹٫ Mirroring: در این مرحله طرح قرینه شده و مرحله مدل‌سازی به پایان می‌رسد.

اجرا: آذرماه ۱۳۸۷، دانشگاه تهران، کلاس مدل‌سازی ۲، دانشجویان ورودی ۸۵ طراحی صنعتی هنرهای زیبا

پروسه طراحی و ساخت مدل موتورسیکلت الکتریکی در مقیاس یک به یک و با گل مدل‌سازی که با نظارت استاد روبرت سرکیسیان و به سرپرستی احمد احمد الخراسانی به‌عنوان طراح و به‌دست گروهی از دانشجویان ورودی ۱۳۸۵ دانشگاه تهران در خرداد ماه ۱۳۸۸ به پایان رسید. اعضای این گروه (به ترتیب الفبا) عبارت بودند از: مریم آذرنیا، هادی ارومیه‌ای، ساجده الهامی، بهناز بهزادفر، علی پاکنهاد، میلاد جواهری، فاطمه رزم‌حسینی، مرتضی روحانی، ندا شرفی، مهدیه عرب‌پور، پردیس قره‌بگلو، نسیم نقیب‌زاده، آرین وزیر دفتری و مرضیه یادگار.

  • منبع خبر : سایت طراحی صنعتی ایرانی