مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نكات مهم موتورسوارى در زمستان

به گزارش موتورسيكلت نيوز، بااینکه در آخرین ماه از فصل سرد زمستان به سر می‌بریم و حتی از به اصطلاح چله زمستان نیز عبور کرده‌ایم اما هنوز هم هوا سرد بوده و می‌تواند مخاطرات و مشکلات گوناگونى را براى ما ایجاد کند. با ما همراه باشيد تا پنج نكته مهم را در اين خصوص بررسى كنيم.

کیفیت تایرهای موتورتان را بررسی کنید

درواقع باید گفت که در جاده‌های فصل زمستان که یا خیس بوده و یا مانند جاده‌های آفرود و غیر آسفالت، خاکی بوده‌اند و گل‌آلود شده‌اند، نمی‌توان تنها با اتکا به شانس یا حتی بررسی نکردن مهم‌ترین عضو از بدن موتورسیکلت، پا به آن‌ها گذاشت. باید گفت که در این فصل، باید تایرهایتان حداقل 50 درصد باشند تا لذت سفرهای درون‌شهری یا برون‌شهری، تبدیل به یک مشکل دردسرساز نشود.

برای این کار کافی است تا به 4 عدد درج‌شده روی تایر موتورتان توجه کنید. دو عدد اول نشان‌دهنده هفته ساخته‌شدن این لاستیک بوده و دو عدد دیگر نیز نمایانگر سال ساخت لاستیک هستند. همچنین به یاد داشته باشید، بیشتر فروشندگان از فروختن لاستیک‌های استفاده‌نشده با عمر بیش از 5 سال، خودداری می‌کنند. حتی اگر تایرتان بیش از 50 درصد بوده و مانند یک لاستیک نو بوده اما بسیار قدیمی است، باید به فکر تایرهای جدید باشید.

فشار باد تایرها را بررسی کنید

جدای از بحث کلی لاستیک جدید و حداقل 50 درصد، باید به فشار باد تایرها نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. درواقع در روزهای سرد سال، به دلیل دمای پایین، فشار باد تایر افت کرده و باعث می‌شود تا فشار بیشتری به موتور واردشده و مشکلات احتمالی را به وجود می‌آورد. یک‌راه حل عمومی این است که به ازای هر 10 درجه کاهش دما، 1 تا 2 پوند فشار باد تایر کاهش یابد.

در مورد دمای تایرهایتان نیز پیگیر باشید

جالب است بدانید که تایرهای موتورتان، نیاز به رسیدن به دمای حدود 57 درجه‌ای دارند تا آسفالت بتواند نیروی کشش لازم برای سر نخوردن موتور در سرپیچ‌ها و ایجاد تعادل را برایتان حفظ کند. درواقع در روزهای سرد سال، زمان بیشتری طول می‌کشد تا این افزایش دمای تایرها صورت بگیرد. پس باید دقت داشته باشید که در سرپیچ‌ها، تایرهای‌تان به دمای کافی رسیده باشند و اتفاقی نیفتد.

یک‌راه خوب برای بالا بردن دمای تایرها، کم‌ و زیاد کردن سرعت و ترمز گرفتن است تا بتوانید با این کار، دمای تایر را بالاتر ببرید.

از لباس‌های مناسب استفاده کنید

بدون شک، حفظ دمای بدن در روزهای سرد سال از همه‌چیز مهم‌تر است. درواقع در این روزها، جریان هوای سرد می‌تواند با سرعت‌بالا، تبدیل به یک دشمن سرد و خطرناک برای موتورسوار شود و نه‌تنها دید او را مختل کند بلکه تا جای ممکن، گرمای بدن او را نیز بگیرد.

اگر می‌توانید و برای‌تان مقدور است، بهترین کار خریدن لباس‌های مخصوص موتورسواری و پوشیدن کلاه ایمنی بوده که هم ایمنی‌تان بیشتر شود و هم گرم‌تر بمانید.

برای این‌طور شرایط جاده‌ای آمادگی داشته باشید

در این روزها اگر قصد رانندگی چه در مسیرهای کوتاه و چه در مسیرهای بلند دارید، باید خود را برای هرگونه شرایط آب و هوایی آمادگی کنید. درواقع تنها مانند تابستان، نمی‌توانیم انتظار گرمای بیش‌ از حد خورشید را داشته باشیم. مادر طبیعت در این فصل، برایمان برف، باران، جاده‌های لغزنده، کولاک، بهمن و تگرگ را فراهم دیده که هر یک می‌تواند مخاطرات جدی خود را داشته باشد.

منبع: چرخان

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا