مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مخالفت اکثریت اعضای ۴ کمیسیون مجلس با طرح تشکیل وزارت بازرگانی

به گزارش موتورسيكلت نيوز، بر اساس دستور کار مجلس شورای اسلامی، طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در هفته جاری در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت و تکلیف آن مشخص خواهد شد. این طرح اسفندماه سال گذشته و پس از اصرارهای مکرر رئیس جمهور، توسط برخی از نمایندگان مجلس آماده و به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد. به موجب این طرح، در صورت تشکیل وزارت بازرگانی، کلیه وظایف بازرگانی از وزارتخانه‌های تولیدی (جهاد کشاورزی، صنعت و …) تفکیک و به وزارت بازرگانی منتقل خواهد شد. این طرح پس اعلام وصول توسط هیئت رئیسه مجلس برای بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع داده شد و در نهایت به دلیل فشار دولت و با برگزاری تنها دو جلسه به تصویب کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون اصلی داشت، رسید. علاوه بر آن کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم طرح مذکور را در یک جلسه مورد بررسی و در نهایت به تصویب رساند. از بین سایر کمیسیون‌های فرعی مشخص شده برای این طرح، کمیسیون‌های کشاورزی و حمایت از تولید ملی با انتشار گزارش‌های به مخالفت با طرح تشکیل وزارت بازرگانی پرداختند. دیگر کمیسیون های فرعی هم نظر مشخصی در این خصوص ارائه نکردند.

بدون تردید، مهمترین و جنجالی ترین بخش طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی، لغو قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی همزمان با احیای وزارت بازرگانی است. در ادامه این گزارش، دیدگاه برخی از اعضای چهار کمیسیون کشاورزی، صنایع و معادن، اقتصادی و اجتماعی مجلس درباره این موضوع در گفتگو با رسانه ها آمده است.

*افزایش واردات غذای اساسی با تصویب طرح تشکیل وزارت بازرگانی

بعد از سال ۹۲ به واسطه ادغام وزارت صمت و تصویب قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی ( قانون تمرکز) شاهد کاهش ۵ میلیارد دلاری واردات محصولات کشاورزی بودیم. به همین دلیل، اکثریت اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس معتقدند با تصویب طرح تشکیل وزارت بازرگانی، میزان واردات غذای اساسی به کشور افزایش می‌یابد و به شدت مخالف تصویب این طرح هستند.

*تولید و تجارت نیازمند مدیریت واحد و یکپارچه هستند

بسیاری از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس مدافع تمرکز تولید و تجارت در یک وزارتخانه هستند. به اعتقاد آن‌ها ادغام چند سال پیش وزارت صمت دارای توجیه و استدلال‌های کارشناسی بوده و نتایج مثبتی را هم به همراه داشته است. به اعتقاد اعضای این کمیسیون، تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت کمکی به بهبود شرایط اقتصادی کشور نخواهد کرد و حتی مشکلات اضافه‌تر هم می‌شود زیرا تفکیک این وزارتخانه هزینه‌های زیادی را متحمل کشور می‌کند و زمان زیادی را هم از دولت می‌گیرد.

*تشکیل وزارت بازرگانی هزینه های زیادی دارد

اعضای کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس معتقدند تشکیل وزارت بازرگانی مغایر با اسناد بالادستی و در راستای افزایش حاکمیت دولتی است و هزینه‌های زیادی را متوجه دولت می‌کند. به اعتقاد این نمایندگان، ضعف مدیریت تولید و تجارت ربطی به تشکیل و یا حذف وزارت بازرگانی ندارد و از طریق ایجاد سامانه‌های اطلاعاتی و رصد دقیق بازار می توان به راحتی بسیاری از مشکلات را کاهش داد.

*وضعیت آشفته بازار دلیل قابل قبولی برای تشکیل وزارت بازرگانی نیست

با وجود تصویب کلیات طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در کمیسیون اجتماعی مجلس، برخی از اعضای این کمیسیون مخالف تصویب طرح مذکور بودند. به اعتقاد این نمایندگان، وضعیت آشفته بازار دلیل قابل قبولی برای تشکیل وزارت بازرگانی نیست و وزارت بازرگانی به تنهایی هیچ کارآیی ندارد و وضعیت بازار را با مدیریت می‌توان کنترل کرد.

حال باید دید نمایندگان مجلس برای چهارمین بار در دو سال اخیر با تشکیل وزارت بازرگانی مخالفت می کنند یا این بار دولت موفق خواهد شد خواسته خود را محقق کنند؟

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا