مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سالانه ۱۰ هزار موتورسیکلت برقی در کشور تولید می شود

به گزارش موتورسيكلت نيوز، هادی دهقانی گفت: ۹۰درصد کالا و مسافر در کشور از طریق جاده ها جابجا می شود، همین تردد بالا یک از دلایل اصلی تلفات زیاد در جاده ها و راههای کشور است، در ایران سالانه ۱۶ هزار نفر بر اثر تصادف در جاده ها جان خود را ازدست می دهند، آماری که برای پایین آوردن باید برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشت، جایگزین کردن وسایل نقلیه فرسوده در کشور برای کاهش میزان کشته ها و زخمی ها در جاده ها را می توان جزو ضروریات کشور برشمرد.

تا پایان سال 95مجموع وسائل نقلیه باري و مسافري در کل کشور بالغ بر443 هزار دستگاه بوده است که از این میان در حدود 360 هزار دستگاه آن در بخش حمل بار و 83هزار دستگاه در بخش جابه جایی مسافر فعال بوده است، و تا پایان همین سال متوسط عمر ناوگان باري در کشور16 سال، اتوبوس 10سال، مینی بوس 23سال و سواري کرایه نیز 6/9سال بوده است

سالانه یک و نیم میلیون خودرو و ۶۰۰ هزار موتورسیکلت در کشور شماره گذاری می شود، و تعداد و سایل نقلیه موتوری به ۳۳ میلیون دستگاه رسیده است، و ۳۰ میلیون نفر نیز دارای گواهینامه رانندگی می باشند.

تعداد بالای خودرو در ایران و در کنار آن عدم اسقاط وسایل نقلیه که عمر مفید آنها به پایان رسیده است باعث می شود تا در کنار آمار بالای تصادفات، ترافیک و هوای نامناسب نیز در کشور داشته باشیم.

حوادث ترافیکی ۲۵ درصد ماموریت های سازمان اورژانس را به خود اختصاص داده است 

«پیرحسین کولیوند» در سومین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث (پویش ملی 60-30) گفت: سالانه در جهان یک میلیون و 350 هزار نفر تلفات در سوانح رانندگی داریم که هشتمین علت مرگ و میر در دنیا حوادث ترافیکی می باشد که متاسفانه در ایران چهارمین علت مرگ و میر حوادث ترافیکی است.

رییس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه حوادث ترافیکی 25 درصد عملیات های اورژانس را به خود اختصاص داده است، گفت: اغلب ماموریت های اورژانس هوایی به حوادث ترافیکی اختصاص یافته است.

وی افزود: سرعت بالا یکی از هفت ریزفاکتوری است که باعث ایجاد تصادفات در جامعه می شود.

رییس سازمان اورژانس کشور با تاکید بر اینکه نیازمند افزایش ایمنی راه ها و خودرو هستیم، گفت: در سرعت بالا که احتمال بالاتری برای کنترل خودرو وجود دارد، شاهد کاهش اثربخشی تجهیزات حفاظتی خودرو مانند کمربند ایمنی و کیسه هوا نیز هستیم.

وی افزود: در سرعت بالا خسارت های مالی و جانی نیز بالا می رود و به سرعت بالا در رانندگی می توان به عنوان یک رفتار پرخاشگرانه پرداخت و ما شاهد این هستیم که در بسیاری از معابر شهری نیز رانندگان با سرعت بالا حرکت می کنند.

رییس سازمان اورژانس کشور افزود: در آمریکا برای کاهش سرعت های غیر مجاز جریمه هایی در نظر گرفته شده است. اگر فردی به خاطر سرعت بالا جریمه شود، بیمه نیز 18 درصد به فرانشیز خود اضافه می کند و اگر برای بار دوم فرد جریمه شود، این مبلغ به 34 درصد افزایش پیدا می کند.

وی خاطرنشان کرد: ما امروز نیازمند این هستیم که شرکت های خودروساز نیز درگیر شوند و چه دلیلی دارد خودروهای بدون کیفیت بتوانند از سرعت بالایی برخوردار باشند.

وی افزود: مدیریت سرعت از اصلی ترین استراتژی های شش گانه سازمان بهداشت جهانی می باشد و ما نیازمند طراحی زیرساخت های ایمن و اعمال صحیح قوانین و مقررات می باشیم.

کولیوند افزود: 46 کشور در دنیا با سازمان بهداشت جهانی به دنبال ایجاد محدودیت سرعت در شهرها هستند که در معابر شهری محدودیت سرعت را به 50 کیلومتر کاهش داده است ولی در کشور ما محدود سرعت در معابر شهری 60 کیلومتر می باشد.

در سال گذشته سه هزار و 745 موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، که از این تعداد سه هزار و 608 نفر مرد و 137 نفر زن بودند.

آمار تلفات موتورسیکلت سواران در سال گذشته، 21.8 درصد از کل تلفات حوادث ترافیکی را به خود اختصاص داده است.

یکی از دلایل تصادفات بالای موتور سواران در کشور فرسوده بودن وسیله نقلیه است از میزان ۱۱ میلیون موتور سیکلتی که در کشور تردد دارند ۹ میلیون و ششصد هزار موتور فرسوده در کشور داریم که به دلیل فرسوده بودن باید از رده خارج شوند ولی اگر بخواهیم همه آنها را با موتور برقی تولید داخل که تجهیزات مناسبتر و به روزی دارد تعویض کنیم با توجه به اینکه سالانه فقط ۱۰ هزار موتور سکلت برقی در کشور تولید می شود ۹۶۰ سال زمان لازم است، امری که نشان می دهد برای کاهش تصادفات و آلودگی هوا باید نقشه راه را عوض کنیم نه اینکه منتظر بمانیم و دست روی دست بگذاریم.

منبع: خبرگزارى شبستان

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا