مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

گفته می‌شود که یک موتورسیکلت کاربراتوری ١٠ برابر یک سمند آلودگی ایجاد می‌کند

به گزارش موتورسيكلت نيوز، بيژن زنگنه روز یکشنبه در بیست و یکمین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز افزود: عوارض آلایندگی باید برای برطرف کردن آلاینده‌های زیست محیطی هزینه شود اما امروزه می‌بینیم که به منبع درآمدی برای شهرداری‌ها تبدیل شده و قدمی در راستای رفع آلایندگی برداشته نمی‌شود که باید این مسأله جدی گرفته شود.
وی اظهارداشت: به طور کلی کار نفت با آلودگی همراه است، در مرحله استخراج، فرآوری، انتقال و مصرف به محیط‌زیست آسیب وارد می‌کند و co۲ تولید شده از این فرایند موجب تغییراتی در محیط زیست می‌شود.
 وزیر نفت ادامه داد: یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان بودیم و بالاترین ذخایر نفت و گازی را داشتیم، در مقابل با انواع آلودگی‌ها نیز روبرو هستیم که در دولت تدبیر و امید اقدامات زیادی در راستای کاهش آلودگی‌ها صورت گرفته است.
وی به اقدامات وزارت نفت در سال‌های اخیر در جهت بهبود محیط زیست اشاره کرد و گفت: یکی از این اقدامات تولید گاز به عنوان سوختی پاک است و تولید گاز با محوریت پارس جنوبی ٢.۴ برابر شده است.
زنگنه ادامه داد: تا چند سال پیش در عسلویه ٢٨٠ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌شد که اکنون به ۶٧٠ میلیون متر مکعب در روز رسیده، این در حالی است که برای هر ۲۵ میلیون مترمکعب گاز بیش از ۳ میلیارد دلار هزینه می‌شود.
وی اظهارداشت: کار بسیار سنگینی است که به خوبی انجام شد و ما اکنون سومین تولید کننده گاز در دنیا هستیم و برنامه‌ریزی شده که تا اواخر سال ١٣٩٩ تولید گاز در ایران به رقم هزار میلیون متر مکعب برسد.

وزیر نفت ادامه داد: گاز پاک‌ترین سوخت است و جایگزین خوبی برای نفت کوره به حساب می‌آید، امروز ٩۵ درصد جمعیت ایران به طور مستقیم از گاز طبیعی استفاده می‌کنند، به محیط‌زیست کمک زیادی شد چون دیگر نمی ارزد که افراد برای تهیه چوب سراغ درختان و بوته‌ها بروند که این کمک بزرگی به محیط زیست است. بیش از ٨٠ درصد روستاهای کشور گاز دارند.
وزیر نفت گفت: با بهینه سازی مصرف سوخت مسائل زیست محیطی هم برطرف می‌شود. بهینه سازی مصرف سوخت را باید جدی بگیریم زیرا با اهتمام به آن مسایل زیست محیطی هم برطرف می‌شود.
وی اضافه کرد: افزایش کیفیت فراورده‌های مایع تولیدی از دیگر اقدامات وزارت نفت در این خصوص بود، زمانی بنزین پتروشیمی داشتیم که از سال ٩٣ تولید و توزیع آن متوقف شد و با تکمیل پالایشگاه خلیج فارس تولید بنزین استاندارد در سال ۹۸ به ۷۶ میلیون متر مکعب رسید که از نظر کیفیت در شرایط بسیار خوبی قرار دارد.
زنگنه افزود: جلوگیری از سوزاندن گاز همراه نفت از دیگر اقدامات وزارت نفت یا همان فلرها است، هر چند در این زمینه وضعیت خوبی نداریم اما اقدامات خوبی انجام شده و در حال انجام است.
وزیر نفت ادامه داد: چندین طرح برای برطرف شدن این مشکل در دست انجام داریم که طرح ملی جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت در نزدیکی بهبهان یکی از بزرگترین این طرح ها است که بیش از ۳ میلیارد دلار هزینه شده است که اواخر امسال یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
وی افزود: این طرح توانایی استفاده از ۵۶ میلیون متر مکعب گاز جمع آوری شده را دارد.
زنگنه در ادامه گفت: همچنین دو قرارداد برای جمع‌آوری گاز همراه با نفت پارسال امضا کردیم که بیش از یک میلیارد دلار برای آنها هزینه شده است. اگر این اقدامات به خوبی انجام گیرد دیگر گازی همراه نفت در فلرها نخواهد سوخت.
وی اضافه کرد: البته تحریم‌ها مشکلاتی ایجاد کرده و برای تعمیر تاسیسات با مشکل مواجه هستیم، البته خودمان تعمیر می‌کنیم اما هزینه ها افزایش می‌یابد.
زنگنه اظهارداشت: توسعه سی ان جی برای سوخت خودروها نیز از دیگر اقدامات ما است، این سوخت بومی کشور ما است. بعد از گران شدن بنزین تمایل به استفاده از سی ان جی زیاد شده است که دولت تصمیم گرفت با اعتباری حدود ۶ هزار میلیارد تومان یک میلیون و ۴٠٠ هزار خودرو را سی ان جی سوز کند.
وزیر نفت تاکید کرد: وقتی اقتصاد به کمک محیط زیست بیاید کارها بهتر و سریعتر انجام می‌شود و موفقیت آمیز خواهد بود.
وی گفت: تصفیه پساب از دیگر اقدامات وزارت نفت است و گفته می شود که ٢۵٠ تاسیسات نفتی تصفیه پساب دارند.
زنگنه تاکید کرد: همچنین قرار است برای اولین بار موتور سیکلت‌های سی ان جی سوز تولید شود که با این کار حجم زیادی از آلودگی کاسته می‌شود، گفته می‌شود که یک موتورسیکلت کاربراتوری ١٠ برابر یک سمند آلودگی ایجاد می‌کند.
وی تصریح کرد: رعایت مسائل زیست محیطی در فعالیت های نفتی ضروری است و قبول ندارم که اقداماتی خلاف استانداردها انجام گیرد و مسائل محیط زیست زیر پا گذاشته شود.
زنگنه افزود: همچنین شدت انرژی در ایران بسیار بالاست و این موضوع نه فقط یک مسأله محیط زیستی نیست، بلکه اقتصادی هم است. تنها راهی که بتوانیم عرضه و تقاضا را متعادل نگه داریم این است که تقاضا معقول شود بدون اینکه خللی در رفاه مردم ایجاد شود که همان بهینه سازی است.
وی اظهار داشت: در انرژی بسیار اسراف می‌کنیم. در چند روز اخیر روزانه بیش از  ۶٠٠ میلیون متر مکعب انرژی مصرف شد که گاهی با مصرف یک قاره برابری می‌کند.
وی تاکید کرد: مسئله نیروگاه‌ها با راندمان متوسط ۳۳ و ۳۴ درصد مهم است. باید راندمان نیروگاه‌ها بالا برود. باید متناسب با توانمندی‌های کشور پیش رویم و برای بهینه سازی مصرف انرژی جدی کار کنیم که مسئله زیست محیطی را هم در بر می‌گیرد.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا