مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

چند نكته درباره تعمير و نگهدارى موتورسيكلت

به گزارش موتورسيكلت نيوز، موتورسیکلت در کشورمان یکی از محبوب‌ترین وسایل نقلیه برای جوانان بوده و کمتر جوانی است که تجربه راندن این وسیله را نداشته و یا به داشتنش فکر نکرده باشد چرا که در شهرهای بزرگ حتی به یکی از وسایل بسیار مهم و مفید برای جابجایی در شهر تبدیل شده و بسیاری از افراد برای صرفه جویی در وقت و عدم اتلاف زمان در ترافیک‌های بسیار طولانی شهر از این وسیله استفاده می‌کنند ولی همان‌طور که در مورد خودرو مطالب زیادی برای نگهداری مطرح می‌شود، در مورد موتورسیکلت نیز مطالب زیادی وجود دارد که در صورت عدم رعایت، عمر موتورسيكلت کاهش یافته و به سرعت مستهلک می‌شود.

اولین نکته: در تمیز نگه داشتن موتورسیکلت کوتاهی نکنید!

شاید برایتان عجیب باشد که بگوییم که تمیزی رابطه مستقیمی با عمر موتورسيكلت دارد و به طور کلی موتورسیکلت تمیز کمتر مستهلک می‌شود و خرابی‌های کمتری به سراغ آن می‌آید. یکی از مشکلات افرادی که از این وسیله برای حمل و نقل استفاده می‌کنند این است که کثیفی‌ها به داخل موتور و اجزای این دستگاه رسوخ می‌کنند و در کوتاه مدت باعث خرابی آن می‌شوند.

البته گفتنی است که صرفا دستمال کشیدن ساده روی بدنه موتور کافی نیست و باید بخش‌های پلاستیکی موتور با مواد مخصوص نظافت پاک شوند و منفذهای آن بسته شده و از سخت شدنی که منجر به شکسته شدن قطعه می‌شود، جلوگیری گردد.

برای بخش‌های فلزی نیز باید بدانید که خطر زنگ زدگی و خوردگی بسیار بالا بوده و در صورتی که به نظافت آنها توجه نکنید باید شاهد زنگ زدگی و خوردگی باشید و در بلند مدت از عمر موتورسيكلت می‌کاهد. برای این کار باید از مواد ضد زنگ و خوردگی بهره ببرید که به راحتی از بازار قابل تهیه بوده و در مقابل سودی که شما از این نظافت می‌برید بسیار مناسب است. در مورد موتورسیکلت‌هایی که برای مدت طولانی بلا استفاده می‌ماند اهمیت این پاکیزگی بسیار بالاتر رفته و به شدت بایستی حواستان به زنگ زدگی و خوردگی در آن باشد.

دومین نکته: به مشکلات موتورسیکلت خود توجه کنید!

یکی از ایرادهای بزرگ موتورسیکلت سواران این است که به مشکلات و عیوب موتور توجه نمی‌کنند و برای رفتن به تعمیرگاه و یا تعمیر موارد مشکل‌دار کار را به تعویق می‌اندازند. اگر در حال رانندگی متوجه صداهای اضافی در موتور می‌شوید و یا اینکه فرمان موتور اذیتتان می‌کند این نشانه‌هایی است که بایستی هر چه سریعتر به داد موتورتان برسید قبل از آن که هزینه‌های گزافی را روی دستتان بگذارد!

بسیاری از افراد از حالتی صحبت می‌کنند که موتورسيكلت دارای نرمی و شتاب قبلی را نداشته و به دنبال عیب یابی موتور نمی‌روند و تصور می‌کنند که این شتاب پایین و نرمی چیزی بوده که صرفا در اوایل استفاده از موتور وجود داشته و از دست دادن ان یک اتفاق طبیعی است که یک تصور کاملا اشتباه است. همچنین اگر قطعه‌ای از موتور شکسته و یا بخشی از آن دچار آسیب شده طبیعتا باید هر چه سریعتر برای عدم ایجاد مشکلات بیشتر و بزرگتر اقدام نمایید.

بعضا دیده می‌شود که صاحب موتورسيكلت برای صرفه جویی در هزینه اقدام به تعویق انداختن هزینه کرد آن می‌نماید ولی قطعا در آینده برای آن قطعه و موارد دیگر هزینه‌های بیشتری خواهد پرداخت. عقب انداختن تعمیر موتورسيكلت از جمله عواملی است که عمر موتور را کاهش داده و استهلاک بیشتری دارد.

سومین نکته: نگهداری از موتور را فراموش نکنید

منظور از این موتور، همان پیشرانه موتورسيكلت است. مهم‌ترین بخشی که در موتورسيكلت باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید و وظیفه بزرگی روی دوش آن قرار دارد بخش موتور است که قدرت رسانی به بخش‌های دیگر را برعهده دارد. به دستورالعمل‌های شرکت سازنده برای نگهداری از موتور توجه کنید و طبق همان دسترات عمل کنید. تعویض روغن موتور هر 6 ماه یا 4800 کیلومتر رانندگی را عملیاتی کنید و از به تعوبق انداختن این دستورات بپرهیزید.

تعویض به موقع روغن موتور باعث کنترل دمای موتور، روان‌تر شدن کارکرد آن و بستن پیستون‌ها کمک می‌کند. اگر قصد خرید موتورسيكلت دست دوم دارید به بررسی بخش‌های مختلف اهمیت کافی بدهید و از کارشناس خبره استفاده کنید.

چهارمین نکته: افزایش عمر موتورسيكلت با فیلتر هوا!

فیلتر هوا در موتورسيكلت یک قطعه بسیار مهم و حیاتی است چرا که فیلتر هوای کثیف اجازه تنفس درست را به موتور نمی‌دهد و باعث استهلاک موتور می‌گردد. حتی این موضوع باعث افزایش مصرف سوخت موتور می‌شود و به طور کلی در بلندمدت هزینه‌های صاحب موتورسيكلت را بالا می‌برد که این خود متناقض با به تعویق انداختن تعمیر برای صرفه جویی است!

البته برای صرفه جویی در هزینه می‌توانید به طور مداوم به تمیزی آن توجه کنید و خودتان اقدام به تمیز کردن آن کنید ولی با پایان یافتن عمر مفید آن بایستی هزینه تعویض آن را به دید کاهش هزینه‌های بلند مدت خود ببینید.

پنجمین نکته: به سیستم احتراق موتور توجه کنید

سیستم احتراق موتور وظیفه مشتعل کردن هوا و سوخت درون موتور را دارد که با یک جرقه این وظیفه را عملیاتی می‌کند. حفظ دوشاخه جرقه زنی از جمله موارد مهمی است که باید آن را رعایت کنید. خوردگی و کثیفی این قطعه باعث کاهش قدرت موتور و داغ کردن آن می‌شود. نارنجی رنگ بودن آن نشانه سلامت آن بوده و رنگ سفید نیز نشان دهنده خرابی آن است که باید هر چه سریعتر به آن رسیدگی کنید.

ششمین نکته: عملکرد موتور را به بیش از حد آن افزایش ندهید!

یکی از مواردی که بعضا در بین صاحبان موتورسيكلت به وفور دیده می‌شود مساله تیونینگ موتورسيكلت است  که با اضافه کردن قطعاتی این بهبود عملکرد رخ می‌دهد. در صورتی که این کار توسط کارشناس خبره صورت نگیرد قطعا آسیب جدی به موتور وارد خواهد شد که از جمله آن می‌توان به تعویض اگزوز بدون جایگزین کردن کاربراتوری است که وظیفه آن تامین جریان هوای اضافی است.

به طور کلی باید بدانید که دو اصل بسیار مهم در مورد حفظ و نگهداری از موتورسيكلت وجود دارد و آن هم این است که از موتورسیکلت زیاد کار نکشید و تعمیر آن را به تعویض نیاندازید تا از افزایش عمر موتورسيكلت خود لذت ببرید.

منبع: چرخان

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا