مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

4 شرکت موتورسیکلت سازی که در ابتدا کار خود را در حرفه دیگری شروع كردند!

به گزارش موتورسيكلت نيوز، در این مطلب، 4 شرکت موتورسیکلت‌ساز را معرفی کرده‌ایم که در ابتدا، حرفه خود را از مسیر متفاوتی شروع کرده بودند. در بین آن‌ها شرکت‌هایی به چشم می‌خورند که قطعات رادیو، لوله‌های خلأ و حتی اسلحه نيز تولید می‌کردند.

بی ام و: موتورهای جنگنده

البته ممکن است خیلی از شما این نکته را از قبل می‌دانستید؛ اما بی ام و که تاریخ رسمی خود را 7 مارس 1916 در نظر می‌گیرد، درواقع یک شرکت ساخت موتورهای جنگنده بوده که بانام آلمانی Bayerische Flugzeugwerke AG(بایریش فلوگزوگ ورکه) یا BFAG شناخته می‌شد. این شرکت از ادغام سه شرکت مختلف دیگر به وجود آمد که دوتای آن‌ها سازنده جنگنده و موتور جنگنده بوده و یکی از آن‌ها نیز خودروساز بود.

شرکت BFAG تا پایان جنگ جهانی اول مشغول ساخت موتور جنگنده بود که قرارداد موسوم به ورسایل نیز در فعالیت‌های این شرکت تأثیر به سزایی داشت. حال، برای اینکه دخل‌وخرج این شرکت (که در سال 1918 به BMW تغییر نام داده بود) با یکدیگر جور دربیاید، مشغول ساخت موتورهای موتورسیکلت، وسایل کشاورزی، وسایل متفاوت خانگی و حتی ترمز واگن قطار شد. اولین موتورسیکلت بی ام و نیز که نام لجندری R32 را برای آن انتخاب کرده بودند، در سال 1923 رونمایی شد.

دوکاتی: رادیو و قطعات رادیو

یکی از موتورسیکلت‌سازهای محبوب و پیشتاز این روزهای دنیا که در سال 1926 و در بولونیا ایتالیا متولد شد، کار خود را در حرفه کاملاً متفاوتی شروع کرده بود.آنتونیو کاوالیری دوکاتی و پسرهایش، آدریانو، مارسلو و برونو این شرکت را به‌منظور تولید لوله‌های خلأ، دستگاه تقطیر و قطعات رادیو تأسیس کرده بودند. پس دوکاتی کار خود را به‌عنوان یک شرکت الکترونیکی شروع کرده بود.

تا سال 1935، کسب‌وکار این شرکت به حدی خوب و موفقیت‌آمیز بود که پسران دوکاتی، یک کارخانه جدید و بزرگ دیگر را نیز در نزدیکی‌های همان شهر تأسیس کردند. حالا این شرکت قطعات رادیو را برای مصارف نظامی تولید می‌کرد. در سال 1944 و در حین جنگ جهانی دوم بود که کشورهای متفق موفق به نابود کردن کارخانه جدیدتر دوکاتی شدند. پس از اتمام جنگ، این شرکت به فکر راه‌های دیگری برای پول درآوردن گشت تا اینکه با بستن قراردادی با آلدو فارینلی کسی که موتور کوچک 50 سی‌سی بانام Cucciolo را توسعه داده بود، دوکاتی تبدیل به شرکتی شد که امروزه آن را می‌شناسیم.

کاوازاکی: کشتی و وسایل کشتی‌رانی

شرکت صنایع سنگین کاوازاکی که ریشه آن به سال 1878 بازمی‌گردد، حرفه خود را از وسایل فوق سنگینی مانند کشتی‌ها شروع کرده بود. شرکتی که در توکیو توسط یک تاجر و کارآفرین به نام Shozo Kawasakiتأسیس شد و کشتی‌های قدرتمند و سنگین با ظاهر کشتی‌های غربی را تولید می‌کرد. پس از سال 1896، به مدت سی سال این شرکت ژاپنی شروع به رشد کردن و بزرگ ترشدن، گسترده شدن کرد تا کار خود را بیش‌ازپیش متنوع کند.

در طول این زمان، کاوازاکی وسایلی مانند کشتی‌های جنگی و مسافربری، زیردریایی، جنگنده، لکوموتیو، واگن‌های قطار و فولاد تولید می‌کرد و حتی در پروژه‌های بزرگ عمرانی نیز فعالیت داشت. در طول جنگ جهانی دوم نیز این شرکت، مشغول ساخت هواپیماهای جنگنده و کشتی جنگی بود که حتی دست به نوآوری‌های جدیدی نیز می‌زد.

پس از جنگ، این شرکت کماکان به فعالیت خود باقدرت ادامه می‌داد و در اوایل دهه 60 میلادی بود که کاوازاکی تصمیم گرفت در رقابت موتورسیکلت‌ها نیز واردشده و صفحه جدیدی را در فعالیت‌های خود شروع کند. کاوازاکی در آن زمان، شرکت موتورسیکلت‌سازی مگورو (Megru) را خریداری کرد و چون مگورو حق تولید موتورهای BSA A7 را داشت، پس کاوازاکی در سال 1965، موتورهایی را با برند خود، روانه بازار کرد.

سوزوکی: ماشین‌های بافندگی

با بازگشت به سال 1909، یک مرد جوان به نام میچیو سوزوکی در هاماماتسو ژاپن، کارگاه بافندگی سوزوکی را تأسیس کرد. با هفت سال کارآموز بودن توسط یک استاد خبره بانام کوتارو ایمامورو، سوزوکی 22 ساله، اکنون نحوه تعمیر و نگهداری ماشین‌های بافندگی صنعتی را فراگرفته بود. با ترکیب علم مکانیک و بافهم عمیق از کارکرد ماشین‌های بافندگی صنعتی و همچنین ارث خانوادگی کرم ابریشم، این جوان خود را یک تولیدکننده بالقوه در این زمینه می‌دید.

سوزوکی برای سه دهه پس‌ازآن ماشین‌های بافندگی را تولید کرد و به‌مرورزمان، فن‌آوری و کارکرد آن‌ها را به سمت هرچه مدرن‌تر شدن، بزرگ‌تر و پیچیده‌تر شدن پیش می‌برد. تا اواسط دهه 30 میلادی، سوزوکی تصمیم گرفت تا حوزه کاری خود را گسترش داده و به سمت طراحی ماشین نیز پیش برود. نخستین نمونه اولیه خودروی سوزوکی در هنگام جنگ جهانی دوم و اواخر دهه 30 توسعه داده شد.

پس از جنگ، سوزوکی کماکان به کارهای مربوط به صنعت خودرو ادامه داد و در سال 1952 میلادی، این شرکت اولین موتورسیکلت خود را رونمایی کرد. این وسیله درواقع یک دوچرخه بود که تبدیل به موتور شده و با دارا بودن قلب تپنده 36 سی‌سی دو زمانه، آغازی بر وارد شدن سوزوکی به دنیای موتورسیکلت‌ها بود.

منبع: چرخان

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا