مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

روزانه تا ۵۰۰ هزار تومان با موتورسيكلت کار می کنم

به گزارش موتورسيكلت نيوز به نقل از خبرگزارى ايرنا، همگان موتورسیکلت را وسیله ای ارزان قیمت، کم استهلاک، سریع و آسان می شناسند که در کلانشهرهایی همچون تهران برای رسیدن به موقع برای محل کار و دانشگاه یا جابجایی بار و مسافر در سطح شهر از آن استفاده می شود.

حتی چند سالی است در میان تهرانی ها باب شده است که جنس های خریداری شده از مراکز تجاری را از طریق همین موتورسیکلت ها یا به عبارتی با پیک موتوری جابجا می کنند.

گران شدن نرخ سوخت در ماههای اخیر هم عامل دیگری بوده که بسیاری از شهروندان را به استفاده از موتورسیکلت در پایتخت تشویق کرده است.

خبرنگار ایرنا گزارش می دهد: این روزها، در روزهای سرد زمستان بازار تهران، خیابان جمهوری و خیابانهای اطراف آن که مرکز تجاری پایتخت در آن واقع است،  مملو از تردد موتورسیکلت هایی است که با سرعت از خیابانهای اصلی یا کوچه های فرعی با عجله و شتاب در میان خودروها پیچ و تاب می خورند تا هر چه سریعتر، خود را از هیاهوی ترافیک نجات دهند.

در گوشه این خیابانها، موتورهایی نیز هستند که رانندگان آن، روی ترک موتور نشسته و انتظار مسافر را می کشند.

سعید یکی از آنها است. او  خود را ۳۰ ساله معرفی می کند و به خبرنگار ایرنا می گوید: عاشق موتورسواری و نان درآوردن با آن است و حاضر نیست در شغلی غیر از موتورسواری کار کند.

وی می افزاید: چند سالی است که در فصل گرما و سرما در بازار با موتور کار می کنم. گرچه در زمستان موتورسواری اذیت کننده است اما اگر عاشق کارت باشی این سختی ها را به جان می خری.

سعید درباره میزان کسب درآمدش با موتور می گوید: بعضی موقع ها به ویژه در ایام عید و تابستان روزانه تا ۵۰۰ هزار تومان نیز با همین موتور کار می کنم اما این رقم در فصل زمستان به دلیل سرما و کاهش مسافران کمتر می شود.

سعید کلاه ایمنی دارد اما همه موتورسیکلت سواران پایتخت چنین نیستند. بسیاری از آنها نه کلاه ، نه بیمه و نه گواهینامه دارند ولی با این حال برای کار و جابجایی از موتورسیکلت استفاده می کنند.

سعید می گوید: در این حدود ۵ تا ۶ سال ۲ بار تصادف کرده ام و تا چند وقت پیش، به دلیل شکستگی پا خانه نشین بودم.

وی می افزاید: پس از هر بار تصادف تصمیم گرفتم که دیگر با موتور کار نکنم اما موتورسواری علاوه بر کسب درآمد ، جذابیت هم برای من دارد و به همین دلیل، به کار با آن عادت کرده ام.

او یادآور می شود: این روزها خیابان های تهران به ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی مملو از موتورسیکلت است و روزانه انواع و اقسام تصادف را با موتور می بینم که اغلب به دلیل بی احتیاطی و سرعت بالا رخ می دهد.

سعید اعتراف می کند: بیشتر این موتورها قیمت و امنیت بالایی ندارند ولی راکبان آنها چنان در خیابان ویراژ می دهند که شهروندان از آنها می ترسند.

یک موتورسوار دیگر که می گوید سابقه ۱۵ ساله فعالیت در این زمینه دارد، هم می گوید: خیابان های شهر اصلا مناسب موتورسواری نیست و برخی مواقع به دلیل ترافیک سنگین و نامناسب بودن مسیرها ناچار هستیم از کوچه پس کوچه ها یا خیابان های فرعی و گاهی نیز از پیاده روها برای رانندگی استفاده کنیم.

وی که خود را محسن معرفی می کند، می افزاید: اکثر خیابان های مرکزی شهر به دلیل توسعه خطوط اتوبوس های تندرو محدود شده است اما در برخی مواقع از مسیر تردد اتوبوس های تندرو هم استفاده می کنیم.

این موتورسوار اعتراف می کند: بیشتر موتورسواران از کلاه ایمنی مناسب استفاده نمی کنند گرچه پلیس در این سال ها با سخت گیری زیاد سعی کرده است آنها را وادار به این کار کند.

محسن می گوید: در بیشتر تصادفات، موتورسواران به دلیل عدم استفاده از کلاه، جان خود را از دست می دهند.

وی  عقیده دارد با توجه به گسترش دامنه استفاده از موتورسیکلت، مدیران شهری باید با ایجاد مسیرهای مناسب در کاهش تصادفات و ساماندهی مسیر حرکت آنها ایفای نقش کنند.

این موتورسوار که اکنون در یک شرکت پیک موتوری در محدوده خیابان ولیعصر (عج) فعالیت می کند، می افزاید: درآمد این شغل به دلیل اینکه در پایتخت کار می کنیم راضی کننده است اما باید از این قشر حمایت بیشتری شود.

او می گوید: در این ترافیک زیاد تهران اگر ما موتورسواران نباشیم خیلی از کارمندان و دانشجویان به موقع به محل کار و تحصیل نمی رسند و حتی بسیاری از محموله های باری به موقع جابجا نمی شود.

روزهای فاجعه بار

یک موتورسوار دیگر نیز زمان بارش برف و باران و لغزندگی مسیرها را به ویژه در فصل زمستان، روزهایی فاجعه بار برای راکبان آنها می داند.

او می گوید: در کنار سرعت بالا، برف و باران نیز برای موتورسواران می تواند فاجعه باشد چرا که به دلیل بارندگی، سطح خیابان ها لغزنده می شود و به همین دلیل، میزان تلفات و تصادفات موتورسیکلت افزایش می یابد.

 رئیس مرکز اورژانس تهران هم با تایید این مطلب به خبرنگار ایرنا می گوید: در حوادث رانندگی پایتخت، بطور متوسط هر روز  یک موتورسوار جان خود را از دست می‌دهد.

«پیمان صابریان» با بیان اینکه ۳۰ درصد مصدومان اورژانس تهران مربوط به حوادث رانندگی است، افزود: متاسفانه بیشتر مصدومان ترومایی که با آمبولانس به بیمارستان منتقل می‌شوند، موتور سوار هستند.

وی ادامه داد: روزانه ۳۵۰ مصدوم ناشی از حوادث رانندگی در تهران داریم  که اغلب آنها موتور سوار هستند.

رئیس مرکز اورژانس تهران تاکید کرد: با توجه اینکه تعداد موتورسواران در شهر تهران بسیار بالااست، اگر این موتورسواران اصول ایمنی را رعایت نکنند احتمال افزایش آمار مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در شب افزایش پیدا می‌کند.

به گفته وی، موتورسواران در صورتی که از لباس مناسب استفاده کنند، آرنج، زانو، سر و ستون فقرات آنها در حوادث ترافیکی کمتر آسیب می‌ بیند اما به دلیل عدم رعایت این نکات، متاسفانه بسیاری از موتورسواران در حوادث ترافیکی دچار معلولیت می‌شوند.

تردد روزانه یک میلیون موتورسيكلت

رئیس مرکز کنترل پلیس راهور تهران بزرگ نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در پایتخت روزانه بیش از یک میلیون موتورسیکلت در خیابان های شهر تردد می کنند.

سرهنگ محمد رازقی افزود: با توجه به اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی در زمینه استفاده از کلاه ایمنی برای راکب و سرنشینان همچنان برخی موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند و علت مرگ آنها در بیشتر تصادفات نیز همین نکته است.

به گفته وی، حجم تردد موتورسیکلت ها در ایام پایانی سال با توجه به خرید شب عید در خیابان ها افزایش پیدا می کند و اگر موتورسواران مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نکنند شاهد افزایش تلفات جانی در این گونه حوادث خواهیم بود.

موتورسیکلت ها؛ عامل اصلی تصادفات فوتی پایتخت

 رئیس پلیس تهران نیز اعلام کرد: در مجموع ٨۴ درصد از تصادف‌های فوتی پایتخت، عابران پیاده و موتورسیکت‌ها هستند.

محمدرضا مهماندار در جلسه شورای ترافیک استان تهران گفت: ۴٨ درصد از فوتی ها مربوط به عبور عابران از عرض خیابان‌ها، ٣۶ درصد موتورسیکلت‌ها و ١۶ درصد خودروهای سواری است.

وی افزود: براساس آمار پزشکی قانونی تهران از ابتدای امسال معادل هفت درصد از میزان فوتی های تصادفات پایتخت کاسته شده و شهر تهران در این زمینه رتبه اول کشور در کاهش مرگ و میر را دارد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه بسیاری از تصادفات در مسیرهای دوطرفه اتفاق می افتد که جدا سازی بین خطی در ‌آنها نیست، خاطرنشان کرد: با  جداسازی مسیرهای دوطرفه می توان تعداد کشته ها را کم کرد.

وی گفت: با مهندسی ترافیکی اثرگذار،  اولویت بندی نقاط حادثه خیز و خدمات پیش بیمارستانی، کنترل سرعت، مهار موتورسیکلت ها و کنترل سلامت رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی می توان میزان تصادف‌های منجر به فوت را کاهش داد.

 موتورسوار خوب 

گسترش دامنه استفاده از موتورسیکلت در پایتخت و افزایش دامنه تلفات آن، شهرداری تهران را واداشته است در هفته های اخیر پویشی با عنوان «موتورسوار خوب» راه اندازی کند تا در قالب آن، نکات آموزشی و توصیه های لازم را برای حفظ جان راکبان و سرنشینان موتورها به آنان یادآور شود.

رییس مرکز اورژانس تهران معتقد است برگزاری کمپین های این چنینی می تواند در ارتقای فرهنگ درست ترافیک بسیار موثر باشد.

صابریان تصریح کرد: یک موتور سوار وقتی صبح از منزل خارج می‌شود اگر در تمام طول روز  به این فکر باشد که خانواده اش منتظر بازگشت او هستند، با استفاده از کلاه و لباس مناسب و احترام به قوانین می‌تواند جان خود را حفظ کند.

مدیرکل امور آموزش‌های شهروندی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری هم درباره جزئیات این پویش گفت که این کار با هدف فرهنگ سازی و از طریق تابلوها اطلاع رسانی و تبلیغات در سطح شهر تا برگزاری دوره های آموزشی با همکاری شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی انجام می شود.

مجتبی دانشور افزود: مخاطب کارگاه‌های آموزشی، علاوه بر موتورسواران،  دانش آموزان و و زنان خانه‌دار هستند که به آن‌ها آموزش داده می‌شود به عنوان سفیران کمپین موتوسوار خوب، نکات ایمنی لازم را به اطرافیان خود از قبیل پدر یا برادر که راکب موتور هستند یادآوری کنند.

مدیرکل آموزش‌های شهروندی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: استفاده از کلاه ایمنی، عدم ورود به خط ویژه، پیاده‌راه، تونل و دیگر موارد، نکات آموزشی این کلاس ها هستند و  کودکان آموزش دیده پس از این دوره برچسب‌هایی را روی کلاه یا موتور  راکبانی که قوانین را رعایت می کنند، می چسبانند تا آن‌ها را به عنوان موتورسوار خوب به جامعه معرفی کنند.

 وی گفت: فاز عملی و آموزشی کمپین موتورسوار خوب در ۵ منطقه پایتخت که ساکنان آن برای تردد در شهر بیشتر از موتورسیکلت استفاده می‌کنند، اجرا می‌شود.

دانشور یکی از ویژگی‌های شاخص این پویش را توجه به محیط پیرامونی موتور سواران برشمرد و گفت: در این راستا از ظرفیت فرزندان و همسران موتورسواران به عنوان مروجین این کمپین استفاده می‌شود.

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران تصریح کرد: پویش موتورسوار خوب با تمرکز بر طراحی فعالیت‌های متنوع تبلیغی – آموزشی، موضوع‌هایی همچون استفاده از کلاه ایمنی، عدم رانندگی در خط ویژه اتوبوس، تجاوزنکردن به حریم عابر پیاده، عدم ورود به تونل‌های شهری و قهرمان خانواده برای افزایش سهم خود مراقبتی شهروندان را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی افزود: شرکت کنندگان در این پویش همچنین با مباحث مختلف حقوقی و قانونی پیرامون موتورسواری اعم از تخلفات پرخطر و حادثه ساز، مجازات‌ها، بایدهای استفاده یا عدم استفاده از موتورسیکلت، دلایل توقیف موتورسیکلت، علل تصادفات و مسائل مربوط به آن آشنا می‌شوند.

به گفته دانشور، از زمان آغاز به کار این پویش، شهرداری تهران از تمام ظرفیت‌ها و موقعیت‌های آموزشی و تبلیغاتی در اختیار و فرصت‌های بی‌بدیل رسانه‌ها و فضای مجازی برای حساس‌سازی و همراه کردن شهروندان به ویژه موتورسواران با این پویش فرهنگی- آموزشی، استفاده کرده و امیدوار است به سهم خود در مسیر بهترشدن انضباط ترافیکی و امنیت شهروندان گام موثری بردارد.

وی، یکی از بهترین روش‌های آموزشی برای تغییر رفتار در موتورسوران را آموزش چهره به چهره ذی‌نفعان به ویژه خانواده‌ها و افراد پیرامون آنها عنوان کرد و گفت: در آموزش‌های حضوری به دلیل ارتباط مستقیم مربی و آموزش‌گیرنده، پرسش‌ها و نظرات شهروندان آزادانه مطرح می شود و بحث و گفت وگو پیرامون موضوع پویش شکل می‌گیرد.

دانشور ضمن قدردانی از پلیس راهور به دلیل همکاری برای برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی در مناطق دارای بیشترین سطح درگیری با موضوع تخلفات موتورسواران اظهارداشت: این دوره‌های آموزشی به مدت چهار هفته و با همکاری معاونت های اجتماعی مناطق ۱۰، ۱۴، ۱۵ و ۸ برای گروه‌های مختلف اجتماعی اعم از زنان خانه‌دار، دانش‌آموزان، دانشجویان، مربیان مهدهای کودک و موتورسواران برگزار می شود.

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران ابراز امیدواری کرد با حضور جدی خانواده‌ها و موتورسواران در کارگاه‌های آموزشی، شاهد کاهش رفتارهای پرخطر با افزایش سهم بالای خودمراقبتی، امنیت بیشتر پیاده روها، کاهش آمار مرگ و میر و جراحت موتورسواران و افزایش میزان رضایتمندی عموم شهروندان در آینده‌ای نه چندان دور باشیم.

بنا به گزارشها، در حال حاضر، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت سوار در پایتخت تردد می کنند و  بررسی ها حکایت از آن دارد که میزان نارضایتی از شیوه های موتورسواری در کلانشهر تهران بیش از ۷۰ درصد است.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا