مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

چشم انداز خودروهای الکتریکی در سال 2019

به گزارش موتورسيكلت نيوز، طبق آمار «اداره اطلاعات انرژی» آمریکا، مصرف بنزین و سوخت دیزل در بخش حمل و نقل آمریکا در سال ۲۰۱۸ باعث نشر ۱۵۵۹ میلیون تُن دی‌اکسیدکربن شد که این رقم معادل ۳۰ درصد کل نشر دی اکسید‌کربن در آمریکا بود.در اروپا، بخش حمل و نقل باعث نشر حدود ۳۰ درصد کل دی اکسید کربن می‌شود.طبق آمار 72درصد از دی‌اکسیدکربن ناشی از حمل و نقل عمومی متاثر از حمل و نقل جاده‌ای و تردد اتوبوس‌های مسافربری و کامیون‌هاست.

یکی از راه‌حل‌های عمده‌ای که سیاست‌گذاران برای رسیدگی به مشکل آلودگی خودروها و اتکا به سوخت‌های فسیلی در نظر گرفته‌اند، گسترش خودروهای الکتریکی از طریق طرح‌های یارانه‌ای مختلف برای خودروسازان و خریداران و همچنین سرمایه‌گذاری‌های دولتی روی زیرساخت‌های شارژ این ماشین‌هاست. این اقدام، هم‌گام با ابتکارهایی برای اعمال موازین بهبود بهینگی سوخت برای ماشین‌های مصرفی و کامیون‌ها انجام شده است. در ده سال گذشته، فروش خودروهای الکتریکی با اتکا به پشتیبانی حمایت‌های دولتی، افزایشی چشمگیر در سراسر دنیا داشته است.

در سطح دنیا، در سال ۲۰۱۸ پنج میلیون و سیصدهزار خودروی الکتریکی داشتیم که حدود نیم درصد کل خودروهای موجود در دنیا و حدود ۱.۱ میلیارد است. بزرگ‌ترین بازار خودروهای الکتریکی در دنیا، چین با حدود ۲.۳ میلیون خودروی الکتریکی است. طبق آمار در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۱.۱ میلیون خودروی الکتریکی در چین فروخته شد. در همین سال در اروپا با ۱.۲ میلیون، و آمریکا  ۱.۱ میلیون خودرو الکترونیکی خریداری شد. 

چشم انداز خودروهای الکتریکی در سال 2019

فروش جهانی خودروهای الکتریکی در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ با توجه به کندی رشد اقتصادی در چین و اروپا و تضعیف پشتیبانی دولتی، پایین آمد. در آمریکا، دولت ترامپ مخالف سیاست‌های زیست‌محیطی زمان اوباما است و علاقه‌ای به خودروهای الکتریکی ندارد. این دولت، موازین بهینهگی سوخت را معلق کرده است. اعتبار مالیات فدرال کنونی ۷۵۰۰ دلاری که باعث کاهش قیمت خودروهای الکتریکی می‌شود نیز پس از آن که هر شرکت خودروساز ۲۰۰ هزار خودرو الکتریکی بفروشد، از میان خواهد رفت. وضعیتی که دو خودروساز مطرح تسلا و جنرال موتورز هم‌اکنون آن را تجربه می کنند. در چین نیز در ژوئیه ۲۰۱۹ شاهد کاهش یارانه خودروهای الکتریکی بودیم که احتمالا باعث کاهش فروش این خودروها خواهد شد؛ هرچند دولت چین گفته است که در سال ۲۰۲۰ در این زمینه کاهش چشمگیری اعمال نخواهد کرد.

چنین رخدادهایی، پرسش‌هایی نیز در مورد نرخ رشد فروش خودروهای الکتریکی مطرح کرده‌اند. پرسش خیلی‌ها این است که این خودروها چه زمانی وارد بستر اصلی می‌شوند؟ سوال واقعی این است که خودروهای الکتریکی چه زمانی، بدون یارانه های دولتی می‌توانند با قیمت ارزان به رقابت با خودروهای سوخت‌ فسیلی بپردازند، جایگاه اول در انتخاب اول مصرف‌کنندگان را به دست آورند؟

 سرعت وقوع این امور از متغیرهای اهمیت دارد و حتی بر آینده تقاضای نفت و انتشار کربن تاثیر می‌گذارد. اما، گذشته از هر سوالی که بتوان با توجه به هزینه‌های بالا و محدودیت‌های زیرساختی خودروهای الکتریکی، راجع به رشد آن‌ها مطرح کرد، گرایش عمومی شکی باقی نمی‌گذارد که این خودروها در سراسر جهان پخش خواهند شد. آینده حمل و نقل جاده‌ای، با خودروهای الکتریکی است. خودروهای الکتریکی حتما ارزان می‌شوند.

قیمت باطری سد راه ارزانی

یک بخش کلیدی از قیمت خودرهای الکتریکی، قیمت بالای باتری‌ها به نسبت موتورهای سوخت فسیلی است. در نتیجه، پاسخ به این سوال که خودروهای الکتریکی چه زمانی مورد استفاده وسیع قرار می‌گیرند، بسته به این است که قیمت باتری چطور می‌تواند بدون یارانه دولتی، به اندازه قیمت خودروهای دارای موتور سوختی کاهش یابد. پیشرفت‌های عرصه فن‌آوری در زمینه بهبود باتری، کند بوده است و به همین  دلیل قیمت‌ها هنوز پایین نیامده‌اند. با این وجود قیمت این کالا در روند نزولی است و سالانه حدود چهار درصد کاهش دارد و بعضی‌ها تخمین می‌زنند که قیمت این باتری‌ها ظرف پنج سال، رقابتی می‌شود.

دانشگاه کلمبیا نظرسنجی‌ای در مورد چشم‌اندازهای مختلف برای خودروهای الکتریکی انجام داده است و طبق آن پژوهش، میانگین زمانی برای رسیدن هزینه باتری به کیلووات ساعتی ۱۰۰ دلار (سطحی که آن‌را در مقابل موتور خودروهای سوخت فسیلی رقابتی می‌کند) سال ۲۰۲۵ است. در حال حاضر، قیمت باتری حدود کیلووات ساعتی ۱۷۵ تا ۲۰۰ دلار است. گزارش «اس اند پی گلوبال پلتز» نیز تخمین می‌زند که این برابری هزینه تا سال ۲۰۲۳-۲۰۲۲ حاصل شود، و انتظار می‌رود ۲۰۲۵ سالی باشد که در آن شاهد افزایش جدی فروش خودروهای الکتریکی در سراسر جهان باشیم.

از بحث فن‌آوری که بگذاریم، هزینه فلزهای باتری (مثل لیتیوم، کوبالت و نیکل) از عواملی است که بر زمان‌بندی رقابتی شدن قیمت باتری تاثیر می‌گذارد. افزایش قیمت فلزهای باتری، وقتی که تولید باتری افزایش یابد، خود به دشوار شدن کاهش قیمت باتری خواهد انجامید. اهمیت پیشرفت در عرصه فن‌آوری، دقیقا از همین‌جا می‌آید.

روز نو خودرونو

با وجود محدود بودن سودآوری، خودروسازان مدل‌های جدید خودرو الکتریکی رو می‌کنند. شمار مدل‌های در دسترس خودروهای الکتریکی در آمریکا و در سطح دنیا، در حال افزایش است. انتظار می‌رود که از حالا تا سال ۲۰۲۳، خودروسازان در سطح دنیا حدود ۲۲۵ میلیارد دلار برای توسعه خودروهای الکتریکی هزینه کنند. این تا حدودی به علت خواست آن‌ها برای حفظ فاصله رقابتی و استفاده از بازار آینده برای خودروهایی با بهینگی سوخت و تولید کربن صفر، بدون اتکا به پشتیبانی دولتی است.

در آمریکای شمالی، در فصل چهارم سال ۲۰۲۰، در قیاس با ۷۹ مدل در سال ۲۰۱۹ (طبق آمار «بلومبرگ نیو انرژی فایننس»)  ۱۰۴ مدل خودرو الکتریکی در بازار ارائه خواهد شد؛ از جمله مدل‌های جدید وای تسلا، ماچ ئیِ فورد ماستنگ، ریویان آر ۱ تی، و وی دبیلو آی دی کراز. در اتحادیه اروپا، شمار الگوهای خودرو الکتریکی تا پایان سال ۲۰۲۰ در قیاس با ۹۹ مدل در پایان سال ۲۰۱۹ (طبق آمار آکسیوس نیوز) به ۱۶۵ مدل خواهد رسید. بعضی از این خودروها بر مبنای به مقررات دولتی ساخته شده‌اند. اما شرکت‌های خودروسازی همچنین دارند با ساختن نسخه‌های الکتریکی از خودروهای پرفروشی همچون خودروهای شاسی بلند، وانت پیک‌آپ و خودروهای عضلانی (با توان موتور بالا) آن‌ها را جذاب‌تر می‌سازند.

این روند، با وجود این واقعیت است که فروش خودروهای الکتریکی، به‌خصوص در آمریکا، درجا می‌زند. تقاضای پایین مصرف‌کنندگان چند دلیل دارد؛ از جمله گرانی است. مثلا نسخه الکتریکی هیوندا کونا ۳۶۹۰۰ دلار است در حالی که نسخه بنزینی‌اش ۲۰۱۰۰ دلار است. از دلایل دیگر، نگرانی در مورد کم بودن زیرساخت‌های شارژ خودرو و قیمت پایین بنزین است. اما خودروسازان مدام الگوهای جدیدتری با ویژگی‌های بهبودیافته می‌سازند تا مصرف‌کنندگان را جذب کنند. با وجود فروش کند و سود محدود، به نظر می‌رسد که بی‌تردید، خودروهای الکتریکی پیش خواهند رفت و آینده حمل و نقل جاده‌ای متعلق به آن‌ها است.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا