مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

اولین همایش خودروهای آینده محفلی برای هم‌افزایی صنعت و دانشگاه

به گزارش موتورسيكلت نيوز، دكتر حميدرضا صادق محمدى با اشاره به این که صنعت خودروسازی جهان درحال گرایش به سمت تولید خودورهای برقی پیش بینی کرد: معضلاتي چون محدوديت استفاده از سوخت‌هاي پايه نفت و گاز به لحاظ هزينه‌ها و مشكلات آلايندگي‌ها اين خودروها به‌ويژه در كلان‌شهرها از يك سو و كاهش هزينه‌هاي تجهيزات اصلي خودروهاي برقي و هيبريد در كنار توسعه فناوري‌هاي مرتبط موجب خواهد شد كه اين خودروها سهم قابل ملاحظه‌اي را در حمل و نقل شخصي و عمومي در آينده ايفاء كنند. مشروح این گفت و گو را بخوانید.

اولین همایش تخصصی خودروهای آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر دهه 2020 تا 2030 را به‌عنوان دهه تحول جدي در تركيب خودروهاي شخصي پيش‌بيني كنيم‌ به گمانم به بي‌راهه نرفته‌ايم. معضلاتي چون محدوديت استفاده از سوخت‌هاي پايه نفت و گاز به لحاظ هزينه‌ها و مشكلات آلايندگي‌ها اين خودروها به‌ويژه در كلان‌شهرها از يك سو و كاهش هزينه‌هاي تجهيزات اصلي خودروهاي برقي و هيبريد در كنار توسعه فناوري‌هاي مرتبط موجب خواهد شد كه اين خودروها سهم قابل ملاحظه‌اي را در حمل و نقل شخصي و عمومي در آينده ايفاء كنند. از اين رو فراهم آوردن تمهيدات لازم براي همفكري و هم‌افزايي متخصصان دانشگاهي و صنعتي ايران در عرصه خودرو و حمل‌ونقل پيشرفته و نقش‌آفرينان و ذينفعان اين حوزه مي‌تواند به عنوان گامي بسيار مهم ارزيابي شود و برگزاري اولین همایش تخصصی خودروهای آینده در اين چارچوب حركتي مقدماتي اما كاملاً مفيد ارزيابي مي‌گردد.

در خصوص فعالیت های و امور تخصصی که بخش دانشگاهی و همچنین جهاد دانشگاهي برای تولید خودورهای برقی انجام داده‌اند، توضیح دهید.

بر اساس اطلاعاتی که دارم، اجراي برخي طرح‌هاي مطالعاتي و پژوهشي و حتي نمونه‌سازي توسط مجموعه‌هاي متفاوت دانشگاهي به‌ويژه دانشگاه‌هاي مهم صنعتي كشور در زمينه اتوبوس، اتومبيل و موتورسيكلت برقي و همچنين برخي مراكز پژوهشي در زمينه سامانه‌هاي شارژ باتري خودرو از جمله اقدامات بخش دانشگاهي است. اجراي پروژه‌هاي مرتبط با سيستم رانش قطار مترو در جهاد دانشگاهي واحد علم و صنعت و نيز طراحي و ساخت موتورهاي آهنربای دائم كه محركه‌اي مهم در سيستم‌هاي خودرو برقي محسوب مي‌شوند در سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی كه تجربه ساخت چنين موتورهايي را با قدرت‌هاي متفاوت را دارد و طراحي و ساخت نمونه موتور تراکشن جريان مستقيم برای خودروهای تشریفاتی برقی اماکن عمومی از جمله فعاليت‌هاي جهاد دانشگاهي در اين عرصه است. البته بايد يادآور شد كه بخش مهمي از اين پژوهش‌ها با حمايت مادي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و برخي صنايع خودروسازي امكان اجرا يافته‌اند.

در حال حاضر چه ظرفیت‌های دربخش دانشگاهی برای تولید یا راه‌اندازی صنایع مرتبط با خودروهای برقی وجود دارد؟

به نظرم بخش دانشگاهي و پژوهشي كشور به مفهوم عام آن در كنار شركت‌هاي دانش‌بنيان  از استعداد مناسبي براي فعاليت در اين عرصه برخوردار است اما نبايد به‌خصوص از بخش دانشگاهي و پژوهشي به مفهوم خاص آن انتظار تولید یا راه‌اندازی صنایع مرتبط با خودروهای برقی را داشت، زيرا اين امر اصولاً با مأموريت‌هاي اين بخش سنخيتي ندارد. بلكه در صورت فراهم‌آمدن زيست‌بوم مناسب براي اين حوزه صنعت، بايد از اين بخش انتظار داشت كه در چارچوب برنامه‌اي كامل و جامع كه از سوي سياست‌گذاران با همكاري مجموعه ذي‌نفعان و نقش‌آفرينان تدوين و اجرا شود در كنار ساير بخش‌ها نقش خود را به‌خوبي ايفاء نمايد و هم‌افزايي مناسبي را به منصه بروز و ظهور بگذارد.

برگزاری این گونه همایش‌های تخصصی چه نقشی در پیشبرد اهداف صنعتی و ملی کشور دارند؟

مهم‌ترين تأثير چنين همایش‌های تخصصی در صورت برنامه‌ريزي و اجراي مناسب آن را بايد در گردآوردن كليه نقش‌آفرينان براي همفكري و هم‌افزايي ايشان در پرداختن به مباحث مهم و كلان و تمهيد شرايط براي ايجاد شناخت كامل متقابل و پرداختن به اولويت‌ها، چالش‌ها و نيازها و فراهم‌آوردن زمينه براي جلب توجه سياست‌گذاران عالي در كشور به موضوع مورد نظر دانست كه به صورت خلاصه از آن مي‌توان به عنوان توجه اساسي به اهميت ايجاد زيست‌بوم لازم در آن عرصه ياد كرد.

 کشور و صنعت برای دستیابی به صنعت ساخت خودروهای برقی چه نیازهای دارد؟

از ديدگاه من معضل اصلي در اين حوزه دانش و فناوري لازم در اين خصوص نيست. حتي ايجاد خط توليد خودروهايي كارآمد برقي هم علي‌رغم برخورداري از پيچيدگي‌هاي قابل ملاحظه مشكل اصلي محسوب نمي‌شود. واقعيت آن است كه دستیابی جدي به صنعت ساخت خودروهای برقی در كشور نيازمند توسعه استفاده از آن در سطح وسيع است و براي تحقق آن نخست بايد زيست‌بوم توسعه اين فناوري در كشور پديد آيد و اين امر بدون دارا بودن كسب و كار كاملاً اقتصادي و نه گلخانه‌اي امكان‌پذير نيست و اين همه نيازمند اجراي برنامه‌اي كلان و جامع و بلند مدت در ايران است. ناگفته نماند كه تدوين و اجراي چنين برنامه‌اي با توجه به مشكلات اقتصادي فعلي ايران جندان هم ساده نيست. كافي است كه به‌خاطر بياوريم كه مجموعه تدابير و اقدامات اتخاذ شده در ايران براي توسعه خودروهاي گازسوز به عنوان جايگزين خودروهاي بنزيني و گازوئيلي چند سال طول كشيده است چه ميزان بر روي آن سرمايه‌گذاري شده است و تا حال حاضر چقدر جايگزيني انجام شده است. البته توجه داشت كه توسعه خودروهاي گازسوز در ايران تا حد زيادي، به ویژه برای خودروسازان، كسب و كار اقتصادي محسوب مي‌شوند.

با وجود ظرفیت های موجود، چه زمانی به اهداف تولید خودروهای برقی دست پیدا خواهیم کرد؟

همان‌گونه كه گفتم، تحقق اين امر بستگي تام و تمام به فراهم‌آمدن زيست‌بوم مناسب و فراهم آوردن شرايط كسب‌و كار كاملاً اقتصادي دارد تازه آن هم در صورت تداوم حمايت مؤثر دولت از بخش خصوصي به صورت كاملاً رقابتي اما بدون ايجاد انحصار و رانت در قالب برنامه‌اي بلند مدت.

آنچه شما گفته‌ايد آيا به مفهوم آن است كه توسعه صنعت خودرو برقي در كشور امكان‌پذير نيست و نبايد روي آن سرمايه‌گذاري كرد؟

خير. كاملاً بر عكس. با توسعه فناوري‌هاي مورد استفاده خودروهاي برقي و هيبريد نقشي مهم در صنعت حمل و نقل به‌ويژه حمل و نقل شهري در آينده پيش‌رو دارند و به‌خصوص با توسعه استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير و كاهش قيمت تمامش شده و هزينه استفاده از اين نوع انرژي‌ها اين خودروها رونق بيشتري خواهند يافت و پرداختن به اين موضوع كاملاً ضروري است. همه بحث بر سر آن است كه چه سياست‌هايي اتخاذ شود و چه مسيري را در كشور طي كنيم كه سرنوشت ساخت خودرو برقي مشابه سرنوشت توليد خودروهاي سنتي ظرف بيش از پنجاه سال گذشته نباشد. بر همين اساس است كه برگزاري اولین همایش تخصصی خودروهای آینده را در اين چارچوب كاملاً مثبت ارزيابي مي‌كنم، به هر حال نبايد فراموش كرد كه اين گامي بسيار كوچك اما مقيد است و نبايد انتظار زيادي از آن داشت. مهم آن است كه چه استفاده‌ه‌اي از چنين همايش‌هايي ببريم و گام‌هاي آتي در اين تا چه ميزان حساب‌شده برداشته شود.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا