مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

چه نكاتى را در خريد كلاه ايمنى موتورسيكلت بايد مدنظر داشت؟

به گزارش موتورسيكلت نيوز، همه‌ی ما از اهمیت پوشیدن کلاه ایمنی در هنگام رانندگی با موتورسیکلت آشنا هستیم. موتورسیکلتی که اگرچه رانندگی با آن جذابیت‌های بی‌شمار خود را دارد اما باید قبول کرد که خطرات زیادی را نیز می‌تواند متوجه راننده بکند.

دراین‌بین، انتخاب یک کلاه ایمنی که بتواند از هر نظر مناسب سر راننده بوده و درواقع، ازنظر اندازه و فیت بودن، مناسب باشد بسیار حائز اهمیت است. اهمیت اندازه‌ای که نه‌فقط در بحث ایمنی راننده بلکه برای راحت‌تر بودن او در هنگام موتورسواری، خود را نشان خواهد داد. حال چه شما، تازه‌وارد دنیای موتورسواری شده باشید و چه قصد خرید یک کلاه جدید رادارید، بهتر است به این موارد قبل از خرید کلاهتان دقت داشته باشید.

با یک اندازه‌گیری پایه شروع کنید

اندازه بودن یا نبودن کلاه ایمنی می‌تواند به‌راحتی شمارا از این پوشیدنی پراهمیت خسته کرده و کاری کند که دیگر آن را سرتان نگذارید. پس بهتر است یک اندازه کلی و نه دقیق ازسرتان را داشته باشید تا بتوانید کلاهی که نه زیاد در جای خود لق بخورد و نه آن‌قدر تنگ و کوچک باشید که در هنگام درآوردن آن، احساس آزادی به شما دست بدهد، انتخاب کنید.

در داخل مغازه، کلاه را سرتان گذاشته و امتحان کنید

اگرچه با داشتن یک اندازه کلی می‌توان تا حدودی به یک گزینه مناسب در خرید کلاه رسید اما باید این را نیز به خاطر داشته باشید که امتحان کردن کلاه قبل از اینکه آن را خریداری کنید، با هیچ موردی قابل عوض کردن نیست. کافی است آن را روی سرتان گذاشته تا ببینید که نحوه راحت یا سخت بودن پوشیدن و درآوردن آن به چه شکلی است. آیا فوم‌هایی که داخل کلاه هستند، آن‌قدر سفت و محکم به‌صورتتان می‌چسبند که شمارا آزار دهند؟ یا اینکه کلاه بزرگ‌تر ازسرتان بوده و روی سرتان لق می‌خورد؟ همه‌ی موارد را قبل از اینکه پولی پرداخت کنید، پیش خود در نظر بگیرید.

یک نکته مهم: راحت‌ترین راه برای اینکه کلاه را برای اولین بار روی سرتان قرار دهید، این است که از قسمت عقبی سرتان آن را بپوشید؛ زیرا پشت سر، بزرگ‌تر از بقیه جاهای سر بوده و اگر قرار باشد این کلاه، مناسب سرتان نباشد، به‌راحتی می‌توانید متوجه این قضیه شوید.

پد داخل کلاه باید کاملاً فشرده باشد

هنگامی‌که کلاه را روی سرتان قراردادید، این نکته که تمامی قسمت‌های ابری شکل (فوم) داخل کلاه به‌صورت فشرده قرار داشته و هیچ درز و سوراخی در آن‌ها وجود ندارد، بسیار مهم است. فشرده بودن فوم، این را می‌رساند که کلاه جدید شما می‌تواند به‌درستی، روی سرتان قرارگرفته و فیت شود. همچنین، بررسی کنید که هیچ فاصله زیادی بین قسمت داخلی کلاه با نقاط حساس سرتان، مانند قسمت پیشانی و لپ‌ها وجود ندارد.

مطمئن شوید که هیچ فضای لقی داخل کلاه، وجود ندارد

برای هرچه فیت تر شدن کلاه روی سرتان، کلاه باید به شما احساس ایمنی و یک حالت جمع‌وجور بودن را بدهد. البته این به معنی این نیست که این کلاه، راحتی رانندگی و آرامش را به‌واسطه چسبندگی زیاد با سرتان، از شما بگیرد. پس، روی سرتان، کلاه را با دستانتان تکان داده و ببینید که در قسمت‌های مختلف، چه میزان از این فضاهای اضافی وجود دارد. کلاه نباید به‌صورت آزادانه، زیاد حرکت کرده و احساس امنیت را از شما بگیرد.

نکته مهم: کلاه‌های ایمنی، هم ازنظر شکل و هم ازنظر اندازه و کیفیت ساخت، بسیار با یکدیگر تفاوت دارند. پس قبل از اینکه بخواهید پولی بابت آن پرداخت کنید، مطمئن شوید که بهترین گزینه را از بین کلاه‌های دیگر با توجه به موارد بالا، انتخاب کرده‌اید.

منبع: چرخان

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا