مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

آيا ارتفاع صندلی موتورسیکلت ها از سطح زمين، مهم است؟

به گزارش موتورسيكلت نيوز، ارتفاع صندلی در موتورسیکلت‌ها، اندازه‌ای است که معمولاً برحسب میلی‌متر و اینچ، از پایین‌ترین نقطه زین موتورسیکلت تا سطح زمین اندازه‌گیری می‌شود. البته منظور از این اندازه، فاصله استاندارد و بدون قرار داشتن وزن اضافی روی موتور و یا در حالت قرار نداشتن روی جک‌ها بوده که راحت‌ترین راه برای اندازه‌گیری آن، فاصله بین فاق شلوار تا سطح زمین است.

نوع موتورسیکلت و ارتفاع زین موتور

معمولاً، زین‌های موتورسیکلت‌ها در اندازه، شکل‌ها و ارتفاع‌های بسیار متفاوت و متنوعی ظاهر می‌شوند. دلیل این کار نیز این است که هر موتورسیکلتی برای هدفی خاص به تولید رسیده و باید متناسب با همان شرایط موردنیاز، ارگونومی خاص خود را داشته باشد. پس این زین‌های موتورسیکلت، بسته به نوع طراحی‌شان و همچنین ارتفاعی که از سطح زمین‌دارند، می‌توانند تأثیر بسیار زیادی روی رانندگی موتورسوار داشته باشند.

برای مثال، موتورهای نوع کروزر، با زین‌های کم ارتفاع ظاهرمی شوند. دلیل این ارتفاع کم، قرار داشتن موتورهای V شکل به‌عنوان قوای محرکه بوده که به طراحان اجازه می‌دهد، صندلی موتور را تا حد امکان، به زمین نزدیک کنند. موتورهای اسپرت و پرسرعت نیز، معمولاً زین‌هایی با ارتفاع بالاتر را داشته و دلیل آن، ایجاد فاصله بیشتر بین موتور و زمین برای چرخیدن‌های سریع در سرپیچ‌ها است. در موتورهای کوهستان و شاسی نیز همین مسئله برای برخورد نکردن موتور به جاده‌های آفرود، وجود داشته که به طبع، ارتفاع صندلی نیز بالاتر می‌رود.

علاوه بر مهم بودن ارتفاع زین موتور، نوع طراحی مشکل صندلی‌ها نیز بسیار مهم هستند

تنها نگاه کردن به اعدادی که روی دفترچه موتور نوشته‌شده و یا در وب‌سایت‌های شرکت‌ها موجود هستند کافی نیست؛ زیرا گاهی اوقات شرکت‌هایی هستند که تاکتیک‌هایی برای فروش بیشتر موتورهایشان که دارای ارتفاع زین پایین‌تری هستند را در اختیاردارند؛ زیرا آن‌ها می‌دانند که موتور با ارتفاع زین کمتر، یعنی باز شدن دروازه‌های فروش بیشتر و کسب سود بالاتر.

اما در کنار توجه به این اعداد، باید به نوع طراحی و شکل زین موتور نیز توجه ویژه‌ای داشت. برای مثال، موتورهای آفرود دارای زین‌هایی باریک و کشیده بوده که کشیده شدن بیشتر پای موتورسوار را راحت‌تر می‌کند؛ اما در موتورهای اسپرت، این قضیه، معکوس بوده و می‌بینیم که این نوع از موتورها، دارای زین‌هایی پهن‌تر بوده تا حالت خاص کشیده شدن بدن موتورسوار را بتواند به وجود بیاورد. پس داشتن موتوری با ارتفاع زین پایین‌تر، لزوماً به معنای داشتن یک موتور راحت‌تر نبوده که بتوان راحت‌تر از روی آن پیاده شد.

چه قدر ارتفاع، خیلی بلند است؟

یک‌راه خیلی ساده این است که در حالتی که روی موتورتان نشسته‌اید، جفت‌پاهایتان به‌راحتی زمین صاف را لمس کند. بهترین راه برای این کار نیز آزمایش عملی و نشستن روی موتور برای این هدف است که ببینید چه مقدار روی موتور، احساس راحتی می‌کنید.

در همان حین، حتماً متوجه خواهید شد که وزن موتور نیز تا چه میزان می‌تواند در کنترل کردن موتور و راحت راندن آن، تأثیرگذار باشد. پس اگر موتور به نسبت سنگین‌تری را انتخاب کرده‌اید، باید بتوانید در حالت پارک و یا حرکت، هنگامی‌که دودستی فرمان موتور را چسبیده‌اید، پاهایتان را نیزباکنترل کاملی روی زمین بگذارید.

موتورسواران با قدکوتاه‌تر

موتورسوارانی که قد نسبتاً کوتاه‌تری دارند باید در انتخاب یک موتور مناسب که بتوانند به‌خوبی از پس آن بربیایند، دقت کافی را به خرج بدهند. حتی آپشن هایی نیز برخی از شرکت‌های خارجی ایجاد کرده‌اند که می‌توان با استفاده از یک وسیله مکانیکی، ارتفاع موتورسیکلت راکمی پایین‌تر آورده و باعث احساس آرامش بیشتر برای راننده شوند.

آیا می‌توان سیستم تعلیق موتور را پایین‌تر آورد؟

بسیاری از موتورسوارانی که تجربه خوبی در این زمینه‌دارند، بدون هیچ معطلی، می‌توانند ارتفاع سیستم تعلیق و به طبع آن، ارتفاع موتور را پایین آورند. در کنار پایین آوردن ارتفاع موتور و کم شدن فاصله موتور از سطح زمین، مواردی مانند کنترل موتور در سرپیچ‌ها، هندسه سیستم تعلیق و میزان فشار وارده به موتور نیز تغییر کرده که همه‌ی آن‌ها می‌توانند به معنای فرمان پذیری (هندلینگ) بدتر، نسبت به حالت استاندارد باشند. پس بهتر است به‌جای دست‌کاری در سیستم تعلیق و ارتفاع موتور، به فکر راه‌های دیگری برای ارتفاع صندلی موتورتان باشید.

منبع: چرخان

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا