مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

۸۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور از رده خارج هستند

 همایش ورزش و محيط زيست صبح امروز و همزمان با گرامیداشت هفته هوای پاک با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست،صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک،احمدی معاون وزارت ورزش و جوانان، سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در محل سالن همایشهای کمیته ملی المپیک برگزار شد.

عیسی کلانتری در این همایش با اشاره به اینکه ورزشکاران همیشه در کشور صاحب نفوذ بوده اند و خوشحالیم که این قشر از جامعه به مسائل محیط زیست ورود کرده اند، افزود: اگر از این ظرفیت در راستای منافع ملی بویژه محیط زیست استفاده شود قطعا بسیار موثر خواهد بود.

وی گفت: محیط زیست امانتی است برای نسل‌های آینده و متاسفانه نسل حاضر یکی از بزرگترین نسل‌های خطرناک برای تمام دوران محیط زیست است.

کلانتری با بیان اینکه نسل حاضر حقوق نسل‌های آینده و حقوق شهروندی کودکان را نیز پایمال کرده، اظهار داشت: در زمان افزایش آلاینده‌های هوا کودکان زیر یکسال ممکن است به بیماری‌هایی مبتلا شوند که عواقب آن غیر قابل جبران است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه مرگ و میر کودکان زیر یکسال در کشور بر اثر آلودگی هوا ۵.۳ برابر ترکیه است، گفت: این مسائل و مشکلات صرفا بدلیل عقب ماندگی فرهنگی کشور ما در حوزه محیط زیست است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور از رده خارج هستند و هر موتور سیکلت هشت برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند، افزود: ۶۰ درصد کامیون‌ها و ۷۳ درصد اتوبوس‌ها در کشور نیز از رده خارج هستند و بدلیل NOX‌هایی که خودرو‌های آلاینده ایجاد می‌کنند و باعث تبدیل اکسیژن به ازن سطح پایین می‌شود در روز‌های گرم سال، افزایش ازن که بسیار آلاینده است را شاهد هستیم و این موضوعات همگی از حقوق شهروندی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در توسعه پایدار چهار اصل مد نظر است، بیان داشت: اول اینکه هر اقدامی باید توجیه اقتصادی داشته باشد، دوم اینکه اقدام‌ها نباید سیستم اجتماعی را برهم بزنند، سومین اصل حفظ محیط زیست و چهارم حفظ حقوق نسل‌های آینده است که بزرگترین گمشده در کشور ماست.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست بدون کمک اقشار مختلف جامعه به تنهایی نمی‌تواند در حفظ محیط زیست موفق باشد، تصریح کرد: وظیفه اصلی این سازمان آگاهی دادن به عموم جامعه برای اهمیت حفظ و حراست از محیط زیست است.

کلانتری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه محیط زیست منافعش بلند مدت و ضررهایش کوتاه مدت است، گفت: منافع بلند مدت را نباید به ضرر‌های کوتاه مدت فروخته و باعث تخریب محیط زیست شویم.

وی در پایان با بیان اینکه ورزشکاران و قهرمانان ملی همانطور که برای ستاره شدن در سطح ملی و جهانی تلاش می‌کنند باید برای حفظ محیط زیست خود و نسل‌های آینده نیز تلاش کنند، خاطرنشان کرد: ورزشکاران به عنوان سفیران محیط زیست داشتن محیط زیست سالم و خطر آلودگی محیط زیست را حقوق شهروندی خود تلقی کرده و نسبت به آن مطالبه گر باشند.

در ادامه رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک نیز با اشاره به اینکه در گذشته محیط زیست به عنوان یک مسئله حاشیه‌ای خارج از متن تعریف می‌شد، افزود: اهمیت محیط زیست امروز به میزان اهمیتی است که ما برای حوزه ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی قائل هستیم و اگر بناست در کشور توسعه‌ای شکل گیرد توسعه بدون توجه به اجزای آن ناممکن است.

وی گفت: در مسیر توسعه متعالی دچار یک نقصان جدی هستیم و آن این است که ریل توسعه را از ابتدا اشتباه آغاز کردیم.

صالحی امیری با بیان اینکه ایستگاه اول توسعه، انسان است و ریل توسعه از توسعه انسانی آغاز می‌شود، اظهار داشت: انسان توسعه یافته، جامعه توسعه یافته خواهد داشت و جامعه توسعه یافته محیط زیست توسعه یافته و رابطه معناداری میان انسان، توسعه، جامعه، محیط زیست، اقتصاد و سیاست و فرهنگ وجود دارد.

رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه انسان محور توسعه است و از این منظر انسان محور محیط زیست هم هست، گفت: امیدواریم با توسعه انسانی به عنوان اصلی‌ترین هدف متعالی ما در مسیر حرکت به سمت قله ها، همه ابعاد توسعه را در بر داشته باشیم.

صالحی امیری در ادامه با بیان اینکه برای داشتن محیط زیست توسعه یافته گام اول آگاهی سازی است، اظهار داشت: گام دوم قانع سازی جامعه و در نهایت اجماع سازی و بسیج جامعه برای رسیدن به هدف متعالی توسعه است.

وی با اشاره به اینکه قطار توسعه بدون توجه به محیط زیست به مقصد نخواهد رسید، خاطرنشان کرد: ورزش یکی از کانون‌های توجه به محیط زیست است و ورزشکاران به عنوان الگو‌های جامعه می‌توانند در توسعه محیط زیست نقش بسزایی داشته باشند.

گفتنی است در حاشیه این همایش دو نفر از ورزشکاران المپیکی به نام علی پاکدامن و حمیده عباسعلی به عنوان سفیران محیط زیست معرفی و سند تفاهم نامه همکاری‌های مشترک بین اداره کل محیط زیست استان تهران و کمیسیون ورزشی و محیط زیست کمیته ملی المپیک به امضا رسید.

انتهای پیام/


نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا