مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

توقیف ۳۰ هزار دستگاه موتورسیکلت متخلف توسط پليس راهور خراسان رضوی/ آموزش موتورسوار قبل از ترخیص موتور

به گزارش موتورسيكلت نيوز، سرهنگ علیرضا رحیمی عنوان کرد: متاسفانه موتورسیکلت سواران متخلف نقش پررنگی در ایجاد حوادث و تصادفات دارند. ۴۴ درصد از تصادفات منجر به جرح و ۳۳ درصد تصادفات منجر به فوت مربوط به موتورسیکلت سواران است. 

وی افزود: این آمار، آمار قابل توجهی است. به همین دلیل طرح های ارتقاء انضباط ترافیکی و برخورد با موتورسیکلت های متخلف از اموراتی است که در سرلوحه کاری پلیس بوده و تاکید بسیاری به انجام آن داریم. 

وی بیان داشت: در تصادفات منجر به فوت و جرح، بیشترین صدمه را موتورسوارانی می بینند که فاقد کلاه ایمنی هستند. کلاه ایمنی در صورت استفاده شدن در حدود ۸۰ درصد از فوت راکبین موتور جلوگیری می کند. 

وی تصریح کرد: بیش از ۵۰۰ هزار موتور در مشهد تردد دارند که ۸ درصد آن فرسوده است. سن فرسودگی موتورسیکلت ۱۰ سال است. این فرسودگی مشکلات زیادی را ایجاد می کند. فرسودگی در سیستم ایمنی و ترمز و سوخت رسانی و آلایندگی زیست محیطی مشکلاتی را بوجود می آورد. این موتورهای فرسوده باید از رده خارج شوند. 

وی با اشاره به حجم بالای توقیف موتورسیکلت های متخلف از ابتدای سال تاکنون، گفت: نزدیک به ۳۰ هزار موتورسیکلت توسط پلیس، به دلیل انجام تخلفات گوناگون، توقیف شده اند. بیشترین موارد تخلف، عدم استفاده از کلاه ایمنی و تردد در پیاده رو بوده است. موتورسیکلت ها در اولین مرحله به مدت یک هفته توقیف می شوند اما در صورت تکرار این مدت به یکماه افزایش می یابد. 

وی یادآور  شد: بیشتر افرادی که از موتورسیکلت استفاده می کنند، جوانان هستند. افراد این گروه سنی، معمولا هیجانی و دارای تجربه کمی هستند و بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرند. به همین دلیل یکسری از موضوعات آموزشی و فرهنگ سازی برای این قشر اجرا کرده ایم. 

وی ادامه داد: به عنوان مثال قبل از ترخیص موتورسیکلت های متخلف، برای راکبان آنها کلاسهای آموزشی گذاشته و سی دی و بروشورهای فرهنگی و آموزشی به آنها تحویل داده می شود. همچنین در هفته ناجا به تعدادی از موتور سواران کلاه ایمنی اهدا شد. 

سرهنگ رحیمی در پاسخ به این سوال که چرا پلیس در برخورد با موتور سواران متخلف، تنها به جریمه آنها بسنده نکرده و علاوه بر جریمه، موتور را توقیف و به پارکینگ منتقل می کند، گفت: انتقال موتورسیکلت به پارکینگ برابر قانون است. یعنی اینکه برای برخی از موارد تخلف از جمله عدم استفاده از کلاه ایمنی، ناقص بودن مدارک یا تردد در پیاده روها، پلیس مطابق قانون باید موتور را متوقف کرده و به پارکینگ منتقل و مالک موتور را نیز جریمه کند.  

رئیس اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی ابراز داشت: اگر نهادهای مسئول مانند شهرداری، بیمه ها، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی و … به پای کار آمده و در این عرصه حضور جدی داشته باشند، قدمهای بزرگی در راستای فرهنگ سازی برای استفاده از موتور و کاهش تصادفات مجر به فوت و جرح برداشته می شود. 

وی متذکر شد: بر اساس نشانه های موجود، بخش عمده ای از موتور سواران، فاقد سرمایه مالی آنچنانی هستند و بیشتر این گروه از موتور امرار معاش می کنند یا موتور تنها وسیله آنها برای تردد است. به همین دلیل قصد نداریم با حساسیت بالا و انجام اقدامات سختگیرانه مشکلی  برای آنها بوجود آید. موتورسواران نیز باید بدانند که پلیس در کنار آنهاست و نه در مقابل آنها، لذا باید به دستورات پلیس توجه کافی را داشته باشند و قوانین را رعایت کنند. 

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا