مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مونوکسیدکربن ۸۰ درصد وزن آلودگی هوای همدان/ ميزان تاثير موتورسيكلت در آلودگى هوا

به گزارش موتورسيكلت نيوز، دکتر ثمر مرتضوی گفت: مونوکسید کربن ۸۰درصد وزن آلودگی هوای همدان را تشکیل می‌دهد که ۹۹درصد این مقدار را منابع متحرک و مابقی را منابع ثابت تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه مرکز شهر نیز از مناطق مهم تردد و ترافیک و از جمله کانون‌های آلودگی محسوب می‌شود، اظهارکرد: وسایل نقلیه و موتورهای دیزلی فاقد فیلتر بیشترین سهم در آلودگی هوا را دارا هستند.

وی ادامه داد: کمترین میزان ذرات معلق در خوش آب وهواترین مناطق همدان در مراکز دارای فضای سبز و پوشش گیاهی مانند دانشگاه بوعلی یا تپه عباس آباد و یا مناطق با ترافیک بسیار پایین واقع شده‎اند و کمترین میزان آلاینده‎های گازی در تپه عباس آباد و حوالی دانشگاه بوعلی سینا، در مناطق خوش آب و هوای شهر با تراکم بالای پوشش گیاهی است.

وی با اعلام نتایج حاصل از ضرایب انتشار در تعیین سهم آلودگی هر یک از منابع در تولید انواع آلودگی‌های هوای شهر همدان، بیان کرد: منوکسید کربن ۸۰درصد وزن آلودگی هوای همدان را تشکیل می‌دهد که ۹۹درصد این مقدار را منابع متحرک و مابقی را منابع ثابت تولید می‌کند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: خودروهای شخصی، تاکسی‌ها و موتورسیکلت مهمترین تولید کننده‌ها در بخش منابع متحرک بوده همچنین هیدروکربن‌ها و ذرات معلق با سهم هفت درصد بعد از منوکسیدکربن بیشترین سهم وزنی را در تولید آلودگی دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ملایر اضافه کرد: اکسیدهای نیتروژن با سهم چهار درصد و اکسیدهای گوگرد با سهم  دردو درصد رده‌های بعدی آلاینده‌های هوای همدان قرار می‌گیرند که در این بخش نیز سهم منابع متحرک ۶۰درصد و منابع ثابت ۴۰درصد در تولید آلودگی است.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: روش سهم‌بندی بر مبنای نسبت وزنی آلاینده‌هاست در حالیکه ممکن است آلاینده‌ای با وزن کمتر اثرات زیانبارتری را ایجاد کند بنابراین تعیین سهم منابع در ایجاد آلودگی به نحوی که آلاینده زیانبارتر سهم بیشتری داشته باشد در برنامه‌های کنترل آلودگی هوا باید لحاظ شود.

وی با بیان اینکه میزان آلاینده‌های شاخص در دو فصل پاییز و زمستان، حاکی از بالا بودن میزان آلودگی در فصل زمستان نسبت به پاییز است، افزود: کاهش دمای هوا و مصرف بیشتر انواع سوخت‌ها به‌عنوان مهمترین منبع تولید آلودگی و حتی وقوع پدیده‌های وارونگی در طول زمستان در این راستا اثرگذار است که به نظر می‌رسد وزش باد نیز در کاهش آلودگی نقش دارد.

وی پیشنهاد کرد: کاشت درختان، بوته‌ها و چمن در مناطق با آلودگی هوای بالاتر در شهرستان همدان اقدام موثری در کاهش آلودگی هوای شهر است و در این راستا کاشت مجموعه‌ای متراکم از درختان و درختچه‌های مقاوم به آلودگی به همراه چمن کاری می‌تواند در ایجاد میکروکلیماهای تصفیه کننده هوا منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری موارد دیده شده که خیابان‌هایی که اطراف آنها درختکاری منظم وجود دارد، تا ۲۵درصد کاهش آلودگی هوا داشته‌اند و تفاوت در مقدار گازهای آلوده‌کننده در مناطق برخوردار از فضای سبز بین یک سوم تا یک دهم مناطق فاقد فضای سبز فعال بوده است که این اثر پاک کننده با افزایش تراکم کاشت، بیشتر می‌شود.

مرتضوی با اشاره به اینکه خودروهای شخصی، تاکسی‌ها و موتور سیکلت‌ها بیشترین درصد را در انتشار منوکسیدکربن و ترکیبات آلی فرار دارند، ادامه داد: بالا بودن میزان ترکیبات آلی در موتورسیکلت بیش از هر چیز به پیمایش زیاد این دسته از وسایط نقلیه و نیز عدم وجود کاتالیست مناسب در حذف این دسته از مواد در آنها برمی گردد در این میان بیشترین میزان خودروهای سنگین مانند اتوبوس و مینی بوس با توجه به نوع سوخت غالب مصرفی که گازوئیل است از جمله منابع تاثیرگذار در انتشار اکسیدهای گوگرد و ذرات معلق در هوای شهر است.  

وی تأکید کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط آلودگی هوا  پیشنهاد شناسایی گره‌های ترافیکی در سطح شهر و تلاش برای ارایه راه های جایگزین و نیز استفاده از گونه‌های گیاهی مانند اقاقیا ، نارون و چنار ارائه می‌شود.

از دیگر پیشنهادات این مدرس دانشگاه برای کاهش آلودگی هوای شهر همدان می‌توان به جلوگیری از گسترش ساختمان سازی در بخش‌های سبز و تفرجی شهر، مدیریت صحیح و اصولی بر بلند مرتبه‌سازی با جلوگیری از رشد ارتفاعی ساختمانها در ساختار شهری در راستای بهبود جابجایی آلاینده‌های هوا به ویژه در مناطق پر رفت و آمد، اعمال طرح بررسی معاینه فنی موتورسیکلت‌ها در سطح شهر، انتقال دو پارگینگ بزرگ و اصلی محل پارک اتوبوس‌های شهری به خارج از منطقه مصوب شهری در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بهسازی ناوگان حمل‌و نقل عمومی داخل شهر با گسترش سیستم حمل‌و نقل عمومی به‌ویژه مترو اشاره کرد.

وی ادامه داد: ایجاد جذابیت و ترویج فرهنگ استفاده از سیستم حمل‌و نقل عمومی، اجرا و گسترش طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو به‌صورت قانونی و الزامی در کلان شهرهایی از جمله همدان، ایجاد محدوده طرح ترافیک در مناطقی که میزان آلاینده‌ها بیش از حد مجاز آلودگی گزارش شد، افزایش دقت معاینه فنی و کاهش زمان آن، اهتمام بر گازسوز کردن خودروها به‌علت سهم بالای منابع متحرک، مدیریت سوخت مصرفی با  ارائه بنزین با کیفیت استاندارد یورو۴ یا ۵، اصلاح تابلوهای راهنمای داخل شهر برای جلوگیر از تردد مسافرین در مرکز شهر، الزام واحدهای صنعتی به تخصیص مساحتی مشخص (برحسب نوع صنعت، میزان انتشار آلاینده‌ها) از به کاشت درخت و گونه‌های جاذب آلودگی از دیگر پیشنهادات است.

گفتنی است؛ نتایج این پژوهش در نشست مشترک اساتید دانشگاه و اعضای کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوای استان همدان بررسی و اعلام شد.

انتهای پیام

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا