مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

از ايرنا براى انتشار اخبار توقع بيشترى است/ آيا آلايندگى هر موتورسیکلت‌ ٨ برابر يك خودرو است؟

به گزارش موتورسيكلت نيوز، محمدعلى نژاديان گفت: اين روزها همه سازمان ها به دنبال مقصر آلودگى هوا هستند و چون صنعت موتورسيكلت نسبت به صنعت خودرو ضعيف تر است، درنتيجه همه مسئولان استناد مى كنند به اين كه آلودگى هر موتورسيكلت ٨ برابر خودرو است ولى تا به حال هيچ فرد و سازمانى اين موضوع را به صورت علمى و عملى ثابت نكرده است.

وى اظهار داشت: ديروز نيز در اوج ناباورى شاهد بوديم اين موضوع توسط ايرنا نيز مطرح شد.

در اين خصوص خبرگزارى ايرنا نوشت: سالیان متمادی است خودروها به عنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها شناخته شده و گلایه‌ها از صنعت خودرو در این زمینه بالاست،مطابق آمارهای موجود، منبع ۷۰ درصد از ذرات معلق تولیدی در شهر تهران وسایل نقلیه هستند. از این میان سهم خودروهای سواری شخصی ۱.۴ درصد، تاکسی‌ها نزدیک به یک درصد، مینی‌بوس‌ها ۴.۲ درصد، موتورسیکلت‌ها ۱۰.۵ درصد، اتوبوس‌های عمومی شهری ۱۲.۶ درصد، اتوبوس‌های بخش خصوصی ۱۸.۲ درصد و خودروهای سنگین ۲۲.۴ درصد است.

همچنین آلودگی یک موتورسیکلت چهار زمانه، برابر با آلودگی هشت خودرو با استاندارد یورو ۴ و ۲۶ خودروی هیبریدی است. در شهر تهران ۹۶ درصد موتورسیکلت‌ها کاربراتوری هستند که ۶۱ درصد آنها فرسوده‌اند.

در حالی تیغ تیز انتقادها در موضوع آلودگی هوا همواره به سمت خودروسازان است که پیشتر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: علاوه بر توزیع روزانه بنزین با کیفیت و با میزان گوگرد زیر ۵۰ پی. پی. ام مطابق استاندارد یورو ۴، اکنون گازوییل یورو ۴ در هشت کلان‌شهر و کل استان تهران و ٣٢٠ جایگاه در جاده‌های اصلی کشور توزیع می‌شود.

این در حالی است که خودروسازان و قطعه سازان موفق به تولید موتورهای با استاندارد کیفی آلایندگی یورو۵ شده اند.

در این زمینه، «مازیار بیگلو» دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ديروز (پنجشنبه)‌ با اشاره به رونمایی از موتورهای با استاندارد آلایندگی یورو ۵ در ایران‌خودرو در هفته گذشته، خاطرنشان کرد: دستیابی به این مهم نیازمند ایجاد تغییراتی در قسمت مدیریت الکترونیک (EMS) موتورها بود که با تغییرات نرم افزاری و سخت افزاری و همچنین کالیبراسیون خودرو محقق شد.

وی بیان داشت: تا پیش از پایان سال ۹۹، همه محصولات ایران خودرو به موتور یورو ۵ مجهز می‌شوند که نخستین آنها موتورهای رانا و خانواده پژو ۲۰۶ خواهد بود.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: سایپا نیز برنامه‌هایی در زمینه ارتقای سطح کیفی آلایندگی موتور خودروهای خود دارد که در زمان مقرر اعلام خواهد کرد.

وی ادامه داد: چند سالی بود که خودروسازان فعالیت در زمینه ارتقای سطح آلایندگی موتور خودروها را آغاز کرده بودند، اما مشکل اصلی دستیابی به فناوری، طراحی آن و همچنین کالیبراسیون خودروها بود که به دلیل مواجهه با تحریم‌ها زمانبر شد.

بیگلو یادآور شد: با اینکه همواره خودروسازان متهم ردیف نخست موضوع آلایندگی هوا هستند، اما صنعت خودرو همواره پیشران بوده و در زمینه ارتقای کیفی استاندارد آلایندگی از صنعت نفت سبقت گرفته، زیرا صنعت نفت هنوز موفق به ارتقای کیفیت بنزین های تولیدی به سطح استاندارد یورو۵ نشده است.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا