مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مديريت موتورسیکلت‌ها يكى از راهكارهاى كاهش آلودگى هوا

به گزارش موتورسيكلت نيوز، سید رضا موسوی مشکینی گفت: باید همه ما اعتقاد کاملی برای حفظ محیط زیست داشته باشیم، در سالهای اخیر مشکلات زیست محیطی وارد زندگی مردم شده است و جامعه و مسئولان مطالبه گر شدند، ما نیز زنگ خطرها را در دوره‌های مختلف به صدا در آورده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم در برخی از حوزه ها دچار غفلت شدیم و در طرح‌های آمایشی و پایشی دچار خلاء‌هایی هستیم، در مباحث آمایشی به بحث جانمایی در مولفه‌های زیست محیطی در قم توجه جدی نشده است.

مدیرکل محیط زیست قم گفت: تراکم بالای فعالیت های صنعتی در قم با بالاترین ضریب شهرنشینی در کشور، یک دغدغه جدی است و در پیچ و خم اداری، اتفاقاتی می‌افتد که انتظاری نداریم و به بحث‌های آمایشی توجه نمی‌شود و در شرایطی که محورهای مواصلاتی قم به مناطق مسکونی تبدیل می‌شود، ولی هنوز واحدهای صنعتی آلاینده فعالیت می‌کنند.

موسوی مشکینی عنوان کرد: در حال حاضر سند آمایش سرزمینی قم، یک سند معطل است و درسال ۹۵ بر اساس این سند قانون ممنوعیت فعالیت واحدهای هیدروکربنی را تصویب کردیم، اما هیچ گاه به شورای برنامه ریزی و توسعه استان قم نرسید.

وی تصریح کرد: به غیر از گرد و غبار در قم، آلودگی صنایع و خودروهای دیزلی سهم مهمی در تغییرات منفی در هوای قم دارد، به طوری که تنها ۳۰ درصد خودروهای قم معاینه فنی دارند که در این زمینه نیازمند همکاری‌ بیشتر برای افزایش خودروهای دارای معاینه فنی در قم هستیم.

مدیرکل محیط زیست قم با اشاره به برخی از مشکلات بیان کرد: قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ برای بسیاری از حوزه‌های آلاینده تعیین تکلیف کرده اما هنوز عملیاتی نشده است.

وی گفت: ممنوعیت ذوب سرب از باطری‌های فرسوده تنها قانون مصوب طبق این سند است، در گذشته بیشترین مجوز واحدها برای فرآوری سرب از باطری‌های فرسوده در قم صادر شده است و با این سند توانستیم ممنوعیت ذوب سرب را تصویب کنیم که البته خیلی هم مستحکم نیست.

موسوی مشکینی عنوان کرد: ما در حفظ محیط زیست به اراده جمعی و اجماع عمومی نیاز داریم، هر سال دو قانون برای حفظ محیط زیست شامل قوانینی در حفاظت از خاک و هوای پاک و مدیریت تالاب ها تصویب می‌شود، قطعا انجام وظایف نیاز به قوانین و مقررات دارد.

وی با هشدار نسبت به افزایش هوای آلوده قم نسبت به سال قبل خاطرنشان کرد: سال ۹۷ روزهای پاک قم ۲۵۵ روز بود، امسال ۲۰۹ روز است. همچنین روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس ۱۷ روز بود که امسال به ۴۸ روز افزایش یافته و روزهای ناسالم برای گروههای عمومی نیز ۴ روز بود و امسال ۱۹ روز است.

مدیرکل محیط زیست قم تصریح کرد: منشا آلودگی هوای قم گرد و غبار و ذرات معلق درفضاست و امسال نیز مانند سال‌های قبل، گازهای آلاینده نقش زیادی درآلودگی هوای قم ندارند.

وی در ادامه گفت: حوزه حفاظت محیط زیست گستره وسیعی از مسائل مرتبط با زیست انسان و جانوران و گیاهان را در برمی‌گیرد، سازمان حفاظت محیط زیست ۵۰ سال قبل با عنوان شکاربانی ایجاد شد. زیرا در آن موقع ضرورت جلوگیری از شکار حس می‌شد البته به تدریج با افزایش مشکلات، تغییر نام داد.

موسوی مشکینی در خصوص برخی از راهکارها در کاهش آلودگی هوا افزود: تقویت حمل و نقل عمومی و الزام صاحبان وسایل نقلیه به معاینه فنی و تشکیل کمیته انتقال صنوف مزاحم و مدیریت موتورسیکلت‌ها و خارج کردن خودروهای فرسوده می‌تواند تا حد زیادی موثر باشد.

وی عنوان کرد: افزایش ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا یکی از رویکردهای مهم است و هم اکنون سه ایستگاه سنجش آلودگی هوا درقم وجود دارد که البته از عهده هزینه این ایستگاه ها بر نمی‌آییم.

مدیرکل محیط زیست قم بیان کرد: درسال گذشته مجموع اعتبار عمرانی محیط زیست قم تنها ۳۵۰ میلیون تومان بود که ۱۶۰ میلیون تومان تخصیص یافت،امسال نیز این اعتبار ۹۲۲ میلیون تومان است و فقط ۴۸ درصد آن تخصیص پیدا کرده‌است.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا