مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نتایج تحقیقات درباره آلودگی هوا بر زمین مانده/ هر سال تهران ۲۰ هزار تن ذرات معلق دارد که ۲ هزار تن مربوط به موتورسیکلت هاست

به گزارش موتورسيكلت نيوز، دکتر علیرضا زالی امروز در بیستمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتقاد از عدم به کارگیری پژوهش های حوزه آلودگی هوا در تصمیم گیری های کشوری گفت: ما در فضای غبارآلود زمستان این جشنواره را برگزار کرده ایم و در اینجا متوجه می شویم که چقدر پژوهش مسئله محور اهمیت دارد.

وی گفت: با وجود حجم زیادی از پژوهش هایی که در حوزه آلودگی هوا انجام شده، می بینیم که تصمیم گرفته شد مدارس تا آخر هفته تعطیل شوند.

زالی تصریح کرد: آیا مشکل در کمیت و کیفیت پژوهش هاست؟ می بینیم که مشکل فقدان نظام مدیریتی هوشمندانه در به کارگیری پژوهش در کشور است.

وی افزود: هوایی تنفس می کنیم که سطح بسیار فزاینده ۱۰ PM و مونوکسید کربن در آن به حد اعلای خود رسیده است.

زالی تصریح کرد: هر سال هوای تهران ۲۰ هزار تن ذرات معلق دارد که از این میزان ۱۰ هزار تن ذرات معلق مربوط به خودروهای سبک و ۲ هزار تن مربوط به موتورسیکلت هاست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سالانه ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن مواد آلاینده توکسین در هوا ایجاد می شود و باعث شده ما کمتر از ۲۵ روز هوای پاک داشته باشیم و ۲۵۵ روز هوای ناسالم تنفس کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان داده که تعطیلی مدارس تنها کمتر از ۲۰ درصد باعث کاهش آلودگی هوا در زمان پدیده وارونگی می شود.

زالی تصریح کرد: در این زمینه باید تراز خودروهای اسقاطی و کیفیت بنزین هم مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در برخی نقاط تهران بنزن ۲۰۰ برابر حد مجاز است و درست است که بیماری های ریوی افزایش پیدا می کند اما بیشترین مشکل در آینده برای شیرخواران، نوجوانان و جوانان به وجود می آید.

دکتر علیرضا زالی در ادامه با اشاره به مشکلات ناشی از تداوم آلودگی هوا روی عملکردهای شناختی انسان ها، گفت: مشکلات آلزایمر و شناختی یکی از اثرات تداوم بلندمدت آلودگی هوا در شهرهاست. در یکی از مطالعات انجام شده در تورنتو نشان داد افرادی که در نزدیکی خیابان های پرتردد زندگی می کردند ۱۲ برابر بیشتر شانس ابتلا به مشکلات مغزی و شناختی داشتند. 

وی افزود: آفت بزرگ کشور عدم به کارگیری پژوهش هاست و متاسفانه در منظومه حاکم بر سیستم اجرایی پژوهش به کاربست بدل نمی شود.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا